Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RKtHHALcL5dpp
Zdjęcie przedstawia termometr zewnętrzny powierzony na drewnianym słupku w pobliżu strumienia. Teren wokół porasta trawa.

Zjawisko inwersji temperatury

Źródło: Pixabay License, dostępny w internecie: pixabay.com.

W normalnych warunkach powietrze zmienia swoją temperaturę wraz z wysokością. W sytuacji braku wymiany ciepła z otoczeniem, zmiany temperatury powietrza związane są z ciśnieniem, a dokładniej – ze zjawiskiem rozprężania i sprężania powietrza przy zmianie wysokości. Ogół tych zjawisk nazywamy przemianami adiabatycznymi. Wraz ze wzrostem wysokości powietrze ochładza się na skutek rozprężenia, a w przypadku spadku wysokości (opadanie powietrza) – spręża się i jego temperatura rośnie.

Zmiana temperatury przypadająca na 100 m wysokości nazwa się pionowym gradientem temperatury. Tempo zmiany temperatury różni się w zależności od wilgotności. Powietrze suche ochładza lub ogrzewa się w tempie 1°C na 100 m (gradient suchoadiabatyczny). Powietrze wilgotne natomiast – w tempie 0,6°C na 100 m (gradient wilgotnoadiabatyczny).

Twoje cele
  • Omówisz zjawisko inwersji temperatury.

  • Wyjaśnisz przyczyny inwersji temperatury.

  • Odpowiesz na pytanie, dlaczego inwersja temperatury jest zjawiskiem negatywnym.