Usa e riusa
Użyj i wykorzystaj ponownie
Gdy mówi się o ekologicznym stylu życia, często jako przykład podaje się segregację odpadów. Oczywiście warto segregować śmieci, ale to z pewnością nie wszystko. Należy także pamiętać o tym, by tych odpadów produkować jak najmniej, by wykorzystywać je ponownie, poddawać recyklingowi i – wreszcie – by nie marnować. Jak możemy radzić sobie z odpadami, jeśli już powstaną? Zbieranie makulatury jako surowca wtórnego, wykorzystywanie organicznych resztek do kompostowania czy przeznaczanie zniszczonej odzieży na ściereczki to tylko niektóre z możliwości. Jest ich znacznie więcej i nie wszystkie są konwencjonalne. Na całym świecie podejmowane są przeróżne inicjatywy mające na celu ponowne wykorzystanie odpadów, a także promowanie ekologicznej postawy. W takie działania często włączają się artyści – np. rzeźbiarze, projektanci, designerzy. Portugalski artysta, Bordalo II, wykorzystuje zepsute urządzenia, części samochodowe, odpady plastikowe itp. do tworzenia płaskorzeźb przedstawiających zwierzęta – np. pszczołę, małpę, niedźwiedzia – zdobiące fronty budynków. Polski twórca, Jan Musiałowski, wykorzystał w serii swoich rzeźb próbki kwarcowo‑granitowe. Włoskie artystki, Annarita Serra i Marillina Fortuna, zbierają na sardyńskich wybrzeżach plastik, by wykorzystać go do tworzenia kolorowych reliefów. W tym e‑materiale dowiesz się, jak konwencjonalnie i kreatywnie wykorzystywać odpady, powtórzysz słownictwo związane z ekologią, poznasz nową leksykę związaną z tym tematem oraz powtórzysz użycie czasów przeszłych, teraźniejszych i przyszłych.

Powtórzysz i poznasz nowe słownictwo związane z ekologią, dzięki czemu będziesz mógł/mogła uczestniczyć w dyskusjach na ten temat.
Poznasz problematykę gospodarowania odpadami w ramach usprawniania funkcjonowania naszego środowiska, dzięki czemu będziesz potrafił/potrafiła wyrazić swoją opinię na ten temat.
Utrwalisz i rozwiniesz umiejętność stosowania w twoich wypowiedziach ustnych i pisemnych czasów przeszłych, teraźniejszych i przyszłych.
Dowiesz się, jakie są konwencjonalne i kreatywne przejawy ekologicznego stylu życia, a w konsekwencji poszerzysz swoje słownictwo związane z tą tematyką, by móc udzielać się w rozmowach w jej obrębie.