Rw46O0XdgmTrV
Ilustracja przedstawia stragan rybny.

Pourquoi fais‑tu tes courses chez un marchand du quartier ?

Źródło: Aleksandra Ikball, oprac. Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑blue

Dlaczego robisz zakupy u osiedlowego sklepikarza?

Z danych instytutu GfK Polonia wynika, że w Polsce działa około 107 000 sklepów spożywczych i spożywczo‑przemysłowych. Placówki wielkopowierzchniowe – hipermarkety, supermarkety i dyskonty – to tylko 6% tej liczby, ale ich łączny udział w handlu detalicznym żywnością przekracza 60%.

Według francuskiego instytutu badawczego INSEE w 2011 roku 72% Francuzów wybierało sklepy wielkopowierzchniowe (les grandes surfaces).

Klienci stoją przed wyborem, czy chcą wspomagać wielkie sieci handlowe, czy lokalnych przedsiębiorców. Ich decyzje mogą stanowić o przetrwaniu na rynku lokalnego przedsiębiorcy.

pl
Twoje cele
  • Wymienisz nazwy różnych handlowców łącznie z wyrażeniami: aller chez qn, venir chez qn, revenir de chez qn, qch de chez qn.

  • Określisz cel działania w konstrukcji z bezokolicznikiem: avoir pour objectif de, avoir l’intention de, afin de, dans le but de.

  • Przedstawisz zalety i wady robienia zakupów w małych, okolicznych sklepach.

  • Zaproponujesz, jak można wspierać lokalny biznes.