Pourquoi fais‑tu tes courses chez un marchand du quartier ?
Dlaczego robisz zakupy u osiedlowego sklepikarza?
Z danych instytutu GfK Polonia wynika, że w Polsce działa około 107 000 sklepów spożywczych i spożywczo‑przemysłowych. Placówki wielkopowierzchniowe – hipermarkety, supermarkety i dyskonty – to tylko 6% tej liczby, ale ich łączny udział w handlu detalicznym żywnością przekracza 60%.
Według francuskiego instytutu badawczego INSEE w 2011 roku 72% Francuzów wybierało sklepy wielkopowierzchniowe (les grandes surfaces).
Klienci stoją przed wyborem, czy chcą wspomagać wielkie sieci handlowe, czy lokalnych przedsiębiorców. Ich decyzje mogą stanowić o przetrwaniu na rynku lokalnego przedsiębiorcy.
Wymienisz nazwy różnych handlowców łącznie z wyrażeniami: aller chez qn, venir chez qn, revenir de chez qn, qch de chez qn.
Określisz cel działania w konstrukcji z bezokolicznikiem: avoir pour objectif de, avoir l’intention de, afin de, dans le but de.
Przedstawisz zalety i wady robienia zakupów w małych, okolicznych sklepach.
Zaproponujesz, jak można wspierać lokalny biznes.