Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1WAi4SOzwIEs
Zdjęcie przedstawia kostkę Rubika leżącą na betonowej podstawie. Kostka ma ułożoną jedną ściankę w jeden kolor - to wzór błękitnego nieba z pierzastymi chmurami.

Kurs logiki: lekcja 4. Zakres i znaczenie terminu logika

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

W poprzednich lekcjach sporo już się dowiedziałeś o logice. Wiesz, że najogólniej rzecz ujmując, jest to nauka o regułach poprawnego wnioskowania. Poznałeś też definicję logiki Arystotelesa. Ale czy w logice chodzi o samą poprawność wnioskowania? A może lepiej zdefiniować logikę raczej jako sztukę, dzięki której wygłaszane przez nas twierdzenia stają się rzeczywiście przekonujące i możliwe do przyjęcia przez innych ludzi? Przyjrzyjmy się różnym definicjom logiki i zastanówmy się, która z tych definicji jest najlepsza.

Twoje cele
  • Poznasz kilka różnych ujęć istoty logiki.

  • Zrozumiesz intelektualizm etyczny Sokratesa i jego związek z myśleniem logicznym.

  • Poeksperymentujesz z pojęciem prawdopodobieństwa.

  • Poćwiczysz i rozwiniesz umiejętność czynienia twierdzeń bardziej prawdopodobnymi.