ROScwsvRol9P2
Rysunek przedstawia dwa rzędy żołnierzy stojących naprzeciw siebie. Pomiędzy nimi prowadzony przez dwóch innych żołnierzy jest mężczyzna związany za dłonie. Żołnierze z szeregów trzymają w dłoniach pałki, którymi zamierzają się na prowadzonego więźnia. Sytuację z oddali obserwują inni ludzie.

Przeciwnicy ładu wiedeńskiego i nierozwiązane problemy Europy

Akwarela rosyjska z pierwszej połowy XIX w.
Poszukaj informacji o tym, jaką nazwą określano podobne do zilustrowanych działania sił porządkowych wobec opozycji w Polsce w latach 70. XX w.
Źródło: Zielona ulica, akwarela, Europa i świat w epoce restauracji, romantyzmu i rewolucji 1815–1849, red. W. Zagajewski, Warszawa 1991, t. 1, ilustracja na wkładce.

Po ostatecznym upadku Napoleona I Bonapartego w 1815 r. do władzy w Europie powróciły elity starego ładu. Nie spowodowało to jednak zaniku idei radykalnych i narodowych. Cieszyły się one szczególnym powodzeniem wśród młodzieży, tym bardziej że postanowienia kongresu wiedeńskiego i polityka Świętego Przymierza nie zaspokajały potrzeby wolności wielu narodów. Niedługo po 1815 r. zaczął więc dojrzewać bunt przeciwko rządom arystokracji, kleru i policji. Powstał wtedy nowy wzorzec bohatera, był nim romantyczny rewolucjonista. Czerpiąc natchnienie z tradycji swego narodu, stanął on do walki z reżimem uzbrojonym w policje – tajne, widne i dwu‑płciowe (jak pisał Cyprian Kamil Norwid). Romantyczne bunty młodzieży nie przyniosły jednak zasadniczej zmiany układu sił.

R1TnZU1setoLc1
Linia czasu. 1799‑1815 - Rządy Napoleona we Francji. Listopad 1815 - Powstanie Świętego Przymierza.  Listopad 1814 - czerwiec 1815 - Obradowanie Kongresu Wiedeńskiego. 1820 - Zamieszki w Neapolu. 1820 - Wybuch powstania greckiego. 1822 Rozwiązanie masonerii w Rosji. 1830 - Rewolucja lipcowa we Francji i powstanie listopadowe w Polsce. 1834 - Utworzenie organizacji i Młoda Europa.  1848‑1849 - Wiosna Ludów.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Wyjaśnisz, dlaczego wielu współczesnych mieszkańców Europy nie było zadowolonych z rozwiązań politycznych kongresu wiedeńskiego.

  • Scharakteryzujesz rolę młodzieży w wydarzeniach politycznych początku XIX w.

  • Omówisz, w jaki sposób państwa XIX w. prowadziły politykę wewnętrzną.

  • Ocenisz wartość informacje, które przekazują XIX wieczne źródła.