Zagadki muzycznetooltipid1.1Zagadki muzyczne

tooltipid1.1
R1Hluzebo3lEE1
Ilustracja przedstawia klasę szkolną. W tle widać turkusową ścianę, na środku której wisi jasnoniebieska tablica w niebieskiej ramie. Na tablicy znajdują się obrazki przedstawiające instrumenty muzyczne. Są rozmieszczone w trzech rzędach. W pierwszym rzędzie po lewej stronie jest trąbka. To podłużny złoty instrument zakończony częścią, która znacznie się rozszerza. Po przeciwnej stronie jest część, w którą się dmucha. Kolejny instrument to waltornia. Jest złota, składa się z licznych powyginanych rurek i jest zakończona częścią, która znacznie się rozszerza. Po przeciwnej stronie jest część, w którą się dmucha. Nad waltornią widać czerwono‑złoty flet. To podłużny instrument wykonany z drewna, posiadający dziurki, które w czasie gry zatyka się palcami, w celu uzyskania odpowiedniego dźwięku. Flet również posiada część, w którą się dmucha. Trzecim instrumentem w pierwszym rzędzie jest akordeon. Składa się on z dwóch brązowych części połączonych sztywnym zielonym materiałem składającym się w harmonijkę. Po lewej stronie instrumentu znajdują się białe i czarne klawisze. Pierwszym instrumentem w drugim rzędzie są skrzypce. Są one brązowe, z podpórką na brodę w dolnej części. Posiadają uchwyt, do którego są przymocowane struny. Obok jest podłużny smyczek, czyli przyrząd służący do grania na skrzypcach za pomocą pocierania nim strun. Kolejnym instrumentem jest żółta gitara. Składa się z pustego drewnianego pudła z okrągłą dziurą na środku oraz długiego uchwytu, do którego są przymocowane struny. Na tym instrumencie gra się palcami. Trzeci w drugim rzędzie jest niebiesko‑fioletowy fortepian. To duży instrument składający się z części, w której są ukryte struny, oraz z białych i czarnych klawiszy. Pokrywa fortepianu jest uniesiona. Pierwszy instrument w trzecim rzędzie to tamburyn. Składa się on z niebieskiej, półokrągłej ramy, do której są przymocowane okrągłe srebrne blaszki. Kolejny instrument to dzwonki, potocznie zwane cymbałkami. Składają się z metalowych blaszek różnej długości, przymocowanych jedna przy drugiej. Obok widać dwie pałki służące do gry na dzwonkach. Ostatnim instrumentem jest perkusja. Składa się z biało‑niebieskich bębnów i okrągłych, metalowych, srebrnych talerzy. Uderza się w nie specjalnymi pałkami. Na lewo od tablicy wisi okrągły turkusowy zegar ze wskazówkami, a obok niego brązowa półka, na której stoi płaski czarny telewizor. Całkiem po lewej stronie wisi prostokątna tablica korkowa w brązowej ramie. Do tablicy są przyczepione pinezkami trzy puste białe kartki. Po prawej stronie ilustracji stoi uśmiechnięty Zgrzytek. Jest to czerwony robot o prostokątnej głowie z krótkimi antenkami zamiast uszu, dwiema rękami i dwiema nogami. Na przedniej części jego tułowia widnieje biały znaczek w postaci błyskawicy. Zgrzytek prawą dłonią trzyma tablicę. Na pierwszym planie, po lewej stronie stoją trzy krzesła. Na pierwszym krześle siedzi brązowowłosy chłopiec ubrany w czerwoną koszulkę z krótkimi rękawami, krótkie fioletowe spodnie i pomarańczowe buty z żółtymi podeszwami. Na drugim krześle siedzi Maja. Na trzecim krześle siedzi blondwłosa dziewczynka ubrana w fioletową koszulkę z krótkimi rękawami, krótkie niebieskie spodnie i ciemnoniebieskie buty z granatowymi podeszwami. Wszystkie dzieci uśmiechają się i patrzą na instrumenty znajdujące się na tablicy. W prawym dolnym rogu ilustracji jest biała plansza z tekstem: „Co to jest muzyka? W jakich miejscach można ją usłyszeć? Dowiedz się tego w czasie dzisiejszej lekcji!”. Po kliknięciu w planszę odtwarza się nagranie dźwiękowe.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dawniej znaczenie słowa „muzyka” obejmowało nie tylko słyszane dźwięki płynące z instrumentów, ale również taniec, poezję czy architekturę. Obecni muzycy byli w tamtych czasach określani mianem ludzi wykształconych – czyli takich, którzy posiadają umiejętności uprawiania różnych sztuk. Dziś muzyka to dźwięki, które złożone są w pewną całość. Bardzo często przywołują one wspomnienia, a nawet zachęcają odbiorcę do śpiewu lub tańca.
Muzyka tworzona jest na różnego rodzaju instrumentach. Możemy podzielić je według ich cech, wyglądu oraz dźwięków, jakie wydają. Wyróżniamy instrumenty:
tooltipid1.2Dawniej znaczenie słowa „muzyka” obejmowało nie tylko słyszane dźwięki płynące z instrumentów, ale również taniec, poezję czy architekturę. Obecni muzycy byli w tamtych czasach określani mianem ludzi wykształconych – czyli takich, którzy posiadają umiejętności uprawiania różnych sztuk. Dziś muzyka to dźwięki, które złożone są w pewną całość. Bardzo często przywołują one wspomnienia, a nawet zachęcają odbiorcę do śpiewu lub tańca.
Muzyka tworzona jest na różnego rodzaju instrumentach. Możemy podzielić je według ich cech, wyglądu oraz dźwięków, jakie wydają. Wyróżniamy instrumenty:

Podział instrumentów strunowych jest dokonany na podstawie sposobu gry na konkretnym przyrządzie. Dzielą się one na smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas), szarpane (gitara, banjo (czytaj: bandżo), harfa) i uderzane (fortepian, pianino, cymbały).
W instrumentach dętych występuje podział ze względu na materiał, z jakiego instrumenty zostały wykonane. Dzielą się one na drewniane (flet, klarnet, fagot, obój), blaszane (waltornia, trąbka, puzon, tuba) i klawiszowe (akordeon, organy). Natomiast instrumenty perkusyjne podzielić można na melodyczne (ksylofon, dzwonki, wibrafon) i niemelodyczne (bęben wielki, kotły, marakasy, talerze, tamburyn, trójkąt, gong) – czyli według dźwięków, jakie wydają.
tooltipid1.2dPodział instrumentów strunowych jest dokonany na podstawie sposobu gry na konkretnym przyrządzie. Dzielą się one na smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas), szarpane (gitara, banjo (czytaj: bandżo), harfa) i uderzane (fortepian, pianino, cymbały).
W instrumentach dętych występuje podział ze względu na materiał, z jakiego instrumenty zostały wykonane. Dzielą się one na drewniane (flet, klarnet, fagot, obój), blaszane (waltornia, trąbka, puzon, tuba) i klawiszowe (akordeon, organy). Natomiast instrumenty perkusyjne podzielić można na melodyczne (ksylofon, dzwonki, wibrafon) i niemelodyczne (bęben wielki, kotły, marakasy, talerze, tamburyn, trójkąt, gong) – czyli według dźwięków, jakie wydają.

tooltipid1.2
tooltipid1.2a
tooltipid1.2b
tooltipid1.2c
tooltipid1.2d
R1CbkB17dDXgZ1
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Twoje celetooltipid1.3Twoje cele

tooltipid1.3
tooltipid1
tooltipid2
tooltipid3
tooltipid4
tooltipid5