Znasz już pojęcie rekurencji, a także wiesz, kiedy i w jaki sposób ją zastosować. W tym e‑materiale zajmiemy się słynnym problemem szachowym, w którego rozwiązywaniu wykorzystasz tę technikę programowania.
Wspomniany problem polega na takim rozmieszczeniu ośmiu hetmanów na szachownicy, aby figury te nawzajem się nie atakowały. Tego typu problemy rozwiązujemy przy pomocy rekurencji z nawrotami. Możesz się z nią spotkać przy algorytmach służących rozwiązywaniu różnego rodzaju łamigłówek, takich jak sudoku, krzyżówka czy puzzle.
Implementację problemu ośmiu hetmanów w poszczególnych językach programowania przedstawiamy w e‑materiałach:
Problem ośmiu hetmanów w języku C++Problem ośmiu hetmanów w języku C++,
Problem ośmiu hetmanów w języku JavaProblem ośmiu hetmanów w języku Java,
Problem ośmiu hetmanów w języku PythonProblem ośmiu hetmanów w języku Python.
Więcej zadań? Problem ośmiu hetmanów – zadania maturalneProblem ośmiu hetmanów – zadania maturalne.
Dowiesz się, na czym polega rekurencja z nawrotami.
Przeanalizujesz problem ośmiu hetmanów i przykłady jego rozwiązań.
Zapoznasz się z listą kroków przedstawiającą algorytm rozwiązania problemu.