Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1ZOF59qNJYSI
Zdjęcie przedstawia szachownicę oraz czarne figury szachowe w kolorach czarnobiałych.

Problem ośmiu hetmanów

Źródło: Hassan Pasha, domena publiczna.

Znasz już pojęcie rekurencji, a także wiesz, kiedy i w jaki sposób ją zastosować. W tym e‑materiale zajmiemy się słynnym problemem szachowym, w którego rozwiązywaniu wykorzystasz tę technikę programowania.

Wspomniany problem polega na takim rozmieszczeniu ośmiu hetmanów na szachownicy, aby figury te nawzajem się nie atakowały. Tego typu problemy rozwiązujemy przy pomocy rekurencji z nawrotami. Możesz się z nią spotkać przy algorytmach służących rozwiązywaniu różnego rodzaju łamigłówek, takich jak sudoku, krzyżówka czy puzzle.

Implementację problemu ośmiu hetmanów w poszczególnych językach programowania przedstawiamy w e‑materiałach:

Więcej zadań? Problem ośmiu hetmanów – zadania maturalnePH0YKRtGAProblem ośmiu hetmanów – zadania maturalne.

Twoje cele
  • Dowiesz się, na czym polega rekurencja z nawrotami.

  • Przeanalizujesz problem ośmiu hetmanów i przykłady jego rozwiązań.

  • Zapoznasz się z listą kroków przedstawiającą algorytm rozwiązania problemu.