Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R17gY8EoZJyHW
Obraz przedstawia scenę batalistyczną. Trwa zacięta walka za pomocą włóczni dwóch wojsk.

Mesjanizm i winkelriedyzm – dwie koncepcje narodowowyzwoleńcze polskich romantyków

Konrad Grob, Winkelried pod Sempach
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Sprawa narodowa i odzyskanie niepodległości przez Polaków jest głównym tematem dzieł powstających w epoce romantycznej. Mickiewicz w Dziadach cz. III stworzył wielkiego bohatera romantycznego – Konrada, który poświęca się w imię narodowych ideałów. Zaś bohatera Juliusza Słowackiego – Kordiana – widzimy w procesie dojrzewania do poświęcenia siebie w zamachu na cara. Marzy mu się śmierć bohaterska jak ta średniowiecznego Winkelrieda. Obaj romantyczni desperaci chcą jednego – wydobycia się ojczyzny spod jarzma zaborców. Oddanie dla sprawy narodowej łączy bohaterów, ale sposób, w jaki chcą dokonać przewrotu, jest odmienny.

Twoje cele
  • Przedstawisz Konrada, bohatera III cz. Dziadów, jako kluczową postać do zrozumienia mesjanizmu.

  • Opiszesz cechy Kordiana z dramatu Juliusza Słowackiego.

  • Porównasz dwie wielkie koncepcje romantyczne: mesjanizmu i winkelriedyzmu.

  • Nauczysz się formułować wypowiedź na temat idei romantycznych.