Załóżmy, że dwoje uczniów rzuca monetą w celu rozstrzygnięcia, który z nich ma się tego dnia zgłosić do odpowiedzi z fizyki. Jeśli jesteś jednym z tych uczniów, to możesz oszacować prawdopodobieństwo, że padnie na ciebie – wynosi ono 50%. Jednak w trakcie procedury losowania od innego ucznia dowiadujesz się, że nauczyciel w ogóle nie będzie dzisiaj pytał, ponieważ planuje niezapowiedzianą kartkówkę. W sposób naturalny przyjmujesz, że to stwierdzenie też jest jedynie prawdopodobne. Jak jednak oszacować jego prawdopodobieństwo? Czy zachodzi tu taki sam rodzaj prawdopodobieństwa, jak w przypadku wyniku rzutu monetą? W dzisiejszej lekcji zajmiemy się pojęciem prawdopodobieństwa i jego znaczeniem we wnioskowaniu.
Poznasz różne znaczenia pojęcia prawdopodobieństwa.
Nauczysz się wyróżniać i stosować prawdopodobieństwo w znaczeniu logicznym.
Poćwiczysz badanie stopnia prawdopodobieństwa.
Pofilozofujesz z Cyceronem i Hansem‑Georgiem Gadamerem na temat podstaw naszych przekonań i postaw życiowych.