Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rp5oJfcyc5U2b
Zdjęcie przedstawia kostkę Rubika leżącą na betonowej podstawie. Kostka ma ułożoną jedną ściankę w jeden kolor — to wzór błękitnego nieba z pierzastymi chmurami.

Kurs logiki: lekcja 41. Prawdopodobieństwo we wnioskowaniu

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Załóżmy, że dwoje uczniów rzuca monetą w celu rozstrzygnięcia, który z nich ma się tego dnia zgłosić do odpowiedzi z fizyki. Jeśli jesteś jednym z tych uczniów, to możesz oszacować prawdopodobieństwo, że padnie na ciebie – wynosi ono 50%. Jednak w trakcie procedury losowania od innego ucznia dowiadujesz się, że nauczyciel w ogóle nie będzie dzisiaj pytał, ponieważ planuje niezapowiedzianą kartkówkę. W sposób naturalny przyjmujesz, że to stwierdzenie też jest jedynie prawdopodobne. Jak jednak oszacować jego prawdopodobieństwo? Czy zachodzi tu taki sam rodzaj prawdopodobieństwa, jak w przypadku wyniku rzutu monetą? W dzisiejszej lekcji zajmiemy się pojęciem prawdopodobieństwa i jego znaczeniem we wnioskowaniu.

Twoje cele
  • Poznasz różne znaczenia pojęcia prawdopodobieństwa.

  • Nauczysz się wyróżniać i stosować prawdopodobieństwo w znaczeniu logicznym.

  • Poćwiczysz badanie stopnia prawdopodobieństwa.

  • Pofilozofujesz z Cyceronem i Hansem‑Georgiem Gadamerem na temat podstaw naszych przekonań i postaw życiowych.