Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RGMZRZ7GnqLvp
Zdjęcie przedstawia kostkę Rubika. Wierzchnia warstwa kostki składka się z kwadratów przedstawiających obraz chmurnego nieba. Pozostałe ścianki składają z kolorowych kwadratów.

Kurs logiki: lekcja 18. Kiedy wypowiedź jest obiektywna, a kiedy subiektywna?

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Każda dyskusja składa się z kolejno wygłaszanych stwierdzeń. Wypowiadamy je w celu przekonania do naszych racji. Czy odniosłeś jednak kiedyś wrażenie, że niektóre ze stwierdzeń nadają się do tego lepiej niż inne? Jeżeli ktoś mówi „Czuję, że to jest nieprawda” – to czy takie zdanie nadaje się jako argument w dyskusji? Badacze logiki zauważyli, że w rozmowie dużo lepiej sprawdzają się stwierdzenia obiektywne niż subiektywne.

Twoje cele
  • Zrozumiesz różnicę między zdaniami subiektywnymi a obiektywnymi.

  • Przyswoisz i nauczysz się stosować kolejną zasadę efektywnej dyskusji.

  • Poznasz, czym są „zdania protokolarne” oraz jak się mają do dobrej dyskusji.

  • Poćwiczysz przekształcanie wypowiedzi subiektywnych w obiektywne.