Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1KBeGAoHBWet
Zdjęcie przedstawia kombajn przy zbiorze buraków cukrowych.

Rozmieszczenie upraw trzciny cukrowej i buraka cukrowego na świecie

Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.

W czasach przedrolniczych i jeszcze przez długi okres po rewolucji neolitycznej podstawowym „słodzikiem” żywności i picia były owoce i miód. Współcześnie używamy oczywiście cukru, zazwyczaj otrzymywanego z buraków cukrowych lub trzciny cukrowej. Sto gramów czystego cukru ma 390 kcal. Poza tym ma on niewielką wartość odżywczą. Cukier nie zawiera żadnych cennych substancji odżywczych, a jedynie dostarcza dużej porcji energii – jedna łyżeczka to około 39 kcal. To mniej więcej tyle, co około 100 g truskawek. W tym e‑materiale zapoznasz się z rozmieszczeniem upraw trzciny cukrowej i buraka cukrowego na świecie.

RefIrMDlaasge
Plantacja trzciny cukrowej
Źródło: H. Grobe, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 2.5.
Twoje cele
  • Podasz przykłady roślin cukrodajnych.

  • Wskażesz główne rejony upraw roślin cukrodajnych na świecie.

  • Przedstawisz tendencje w globalnej produkcji roślin cukrodajnych na świecie i podasz ich przyczyny.

  • Porównasz wymagania głównych roślin cukrodajnych i wyjaśnisz przyczyny rozmieszczenia upraw tych roślin na świecie.

  • Sformułujesz prawidłowości na temat związków między największymi obszarami upraw roślin cukrodajnych na świecie a ich głównymi producentami.