R13fheomGnQWl
Na zdjęciu znajdują się trzy obrazy z portretami władców państw zaborczych. Są one oprawione złotymi ramami.

Sytuacja byłych ziem Rzeczypospolitej po III rozbiorze

Sala poświęcona rozbiorom Polski z portretami władców państw zaborczych w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie.
Źródło: Magdalena Starowieyska, Dariusz Golik, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na zajętych terenach Rzeczypospolitej Obojga Narodów państwa zaborcze wprowadzały własne porządki. Z Wielkopolski i zachodniego Mazowsza, włączonych do Prus w II rozbiorze, utworzono Prusy Południowe, w wyniku III rozbioru zaś Podlasie i północne Mazowsze z Warszawą stały się Nowymi Prusami Wschodnimi. W prowincjach tych, podobnie jak na Pomorzu Gdańskim, zajętym w 1772 r. i przemianowanym na Prusy Zachodnie, wprowadzono pruską administrację i prawo, ustanowiono niemiecki językiem urzędowym, a skonfiskowane dobra królewskie i kościelne rozdano pruskiej szlachcie. Mimo wszystko nie była to jeszcze polityka bezwzględnej germanizacji, którą rozwinięto dopiero sto lat później. Władze starały się, nie czyniąc ustępstw politycznych, pozyskać życzliwość polskiej szlachty i nakłonić ją do służby w armii pruskiej (co udało się w przypadku szlachty kaszubskiej po I rozbiorze), otwierając niemieckojęzyczne szkoły kadetów.

RJ6qAJoL4xweA1
Linia chronologiczna przedstawia następujące wydarzenia.  1795 rok, trzeci rozbiór Polski. 1800 rok, założenie w Warszawie Towarzystwa Przyjaciół Nauki. 1801 rok, założenie pierwszego muzeum w Polsce z inicjatywy Izabeli Czartoryskiej.  1805 rok, założenie przez Tadeusza Czackiego Liceum Krzemienieckiego na Wołyniu.  1807 rok, wydanie przez Stanisława Staszica broszury o statystyce Polski.  1807 rok, utworzenie Księstwa Warszawskiego.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Porównasz sytuację Polaków w poszczególnych zaborach w latach 1795–1806.

  • Opiszesz, jak wyglądał podział ziem polskich pod zaborem austriackim.

  • Wymienisz działania, które podejmowali Polacy z myślą o zachowaniu tożsamości narodowej i odzyskaniu niepodległości.