Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RHmhEMarVucAL
Zdjęcie spod skaningowego mikroskopu elektronowego przedstawia neutrofil, który pochłania bakterie wąglika. Neutrofil ma kolor żółty, ma nieregularną strukturę podobną do obłoku dymu, natomiast bakterie wąglika to pomarańczowe pałeczki, które częściowo znikają w tej żółtej strukturze.

Powstawanie leukocytów i nabywanie kompetencji immunologicznej

Neutrofil (kolor żółty) pochłaniający bakterię wąglika (kolor pomarańczowy). Zdjęcie spod skaningowego mikroskopu elektronowego.
Źródło: Volker Brinkmann, licencja: CC BY 2.5.

Zakażenia drobnoustrojami czy uszkodzenia tkanek wywołują reakcję obronną organizmu: w odpowiedzi na zagrożenie aktywowane zostają mechanizmy odpornościowe. W reakcji tej biorą udział wyspecjalizowane komórki krwi – leukocyty. Powstają one z komórek macierzystych czerwonego szpiku kostnego w procesie zwanym leukopoezą. Jednym z mechanizmów odpornościowych jest pamięć immunologiczna, powodująca, że powtórne zetknięcie z danym patogenem uruchamia szybszą, bardziej intensywną i dłużej trwającą reakcję obronną.

Twoje cele
  • Przedstawisz rodzaje leukocytów.

  • Przeanalizujesz proces powstawania limfocytów.

  • Omówisz sposób nabywania kompetencji immunologicznej przez limfocyty.

  • Opiszesz rozwój odpowiedzi immunologicznej typu komórkowego i humoralnego.