Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1ZMSylhIbx32
Obraz przedstawia leżące, skłębione ciała ludzkie. Są one wszystkie w czerwonym kolorze.

Obraz natury ludzkiej w nowelach Edgara Allana Poego

Wojciech Weiss, Opętanie, 1899–1900
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Romantyczny sposób patrzenia na świat sprawił, że inaczej niż dotychczas zaczęto postrzegać szaleństwo i ciemne strony natury ludzkiej. Romantycy jako pierwsi doszli do wniosku, że

Michel Foucault Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu

w obłędzie człowiek upada w prawdę o sobie; a jest to sposób całkowitego się z nią utożsamienia i równocześnie jej utracenia. Obłęd nie będzie już mówił o niebyciu,  ale o byciu człowieka, o treści tego, czym on jest, i o tej treści traceniu. [...] Rozpoznając obłąkanego, nie możemy nie rozpoznać samych siebie, nie pojąć, że w nas wznoszą się te same głosy i siły, te same osobliwe sygnały.

4 Źródło: Michel Foucault, Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, tłum. H. Kęszycka, Warszawa 1987, s. 463.

Romantyzm, odchodząc od wartości racjonalizmu, odkrywa zatem nieznaną stronę szaleństwa.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz funkcję narracji pierwszoosobowej w noweli Serce oskarżycielem.

  • Wyjaśnisz sensy symboliczne zawarte w noweli Serce oskarżycielem.

  • Omówisz sposób ukazania kondycji ludzkiej w nowelach Poego.