Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RTwr30gCONxz4
Zdjęcie przedstawia sześć szklanych kulek go gry.

Liczba zdarzeń w doświadczeniach losowych

Źródło: dostępny w internecie: pxhere.com, domena publiczna.

Czy wiesz, że w ruletkę grali już starożytni Grecy? Nowoczesną ruletkę wymyślił w 1645 r. nie kto inny jak matematyk – Blaise Pascal. Ruletka zwana jest też szatańską grą, bo suma wszystkich liczb w ruletce daje 666.

Badania nad możliwością wygranych w grach hazardowych, prowadzone miedzy innymi przez Pascala, przyczyniły się do powstania dziedziny matematyki, którą dzisiaj nazywamy rachunkiem prawdopodobieństwa.

R1PBEw7twIqqr
Koło ruletki europejskiej
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 2.0.

1842 r. francuski polityk i historyk Louis Blac wraz z bratem Francisem dołożyli 0 do ruletki, aby zwiększyć szanse wygrania kasyna. Założyli też pierwsze kasyno w Monako.

W ruletce, inaczej niż w innych grach hazardowych, dość łatwo obliczyć szansę trafienia konkretnego numeru.

Więc warto zgłębić tajniki rachunku prawdopodobieństwa, a w szczególności sposób określania liczby zdarzeń elementarnych oraz liczby zdarzeń sprzyjających dla danego doświadczenia losowego. Bo może i Ty kiedyś pojedziesz do Monako ...

Twoje cele
  • Określisz liczbę zdarzeń sprzyjających danemu zdarzeniu.

  • Wyznaczysz liczbę zdarzeń elementarnych danego doświadczenia losowego.

  • Wykorzystasz regułę mnożenia oraz regułę dodawania do zliczania obiektów kombinatorycznych.

  • Przedstawisz graficznie przebieg doświadczenia wieloetapowego.