Writing an e-mail – ćwiczenia w pisaniu
Writing an e‑mail – ćwiczenia w pisaniu
1. Cele lekcji
Ogólny cel lekcji: doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem i pisania, pod kątem przygotowania uczniów do pisemnego egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna strategie czytania ze zrozumieniem i pisania listów elektronicznych
zna słownictwo, funkcje językowe i struktury gramatyczne potrzebne do napisania
e‑mailawie, jak wygląda pisemny egzamin maturalny, jakie są typowe ćwiczenia w części pisemnej
rozumie czas teraźniejszy Present Simple
zna materiał z rozdziału 1 (sporty, hobby, miejsca, zawody, codzienne czynności, proste rozmowy)
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi czytać ze zrozumieniem i napisać e‑mail na poziomie podstawowym
ćwiczy sprawność czytania i pisania
poprawnie rozwiązuje ćwiczenia na rozumienie krótkiego tekstu użytkowego (pytania do tekstu)
poszerza wiedzę związaną z tematem
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas czytania tekstu (nie rozmawia głośno i nie przeszkadza kolegom)
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem w razie problemów
samodzielnie pisze e‑mail, nie przepisuje podręcznika
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, metoda frontalna, praca z podręcznikiem, pytania– odpowiedzi, pogadanka
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, zeszyt
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Nauczycie się czytać ze zrozumieniem i pisać
e‑mail w języku angielskim”. Nauczyciel pyta jednego ucznia z materiału z ostatniej lekcji (czytanie i pytania do tekstu, sporty i hobby), a reszta uczniów wykonuje ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela (wypisz znane ci sporty i hobby). Po zakończeniu pracy, uczniowie czytają swoje wyrazy.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta, jakie zadania mogą pojawić się w pisemnej części egzaminu maturalnego. Następnie pyta uczniów, czy piszą e‑maile i o czym w nich piszą. Pyta też, czy mają tzw. penfriends. Uczniowie odpowiadają.
Nauczyciel mówi, że dziś nauczą się, jak napisać prosty e‑mail w języku angielskim tak, aby mogli znaleźć sobie kolegę do korespondowania w tym języku.
Nauczyciel prosi o obejrzenie w podręczniku (strona 18) strony internetowej i przetłumaczenie widocznych tam ikon na język polski. Uczniowie czytają w podręczniku przykładowy e‑mail i tłumaczą go na język polski. Nauczyciel wyjaśnia nieznane słowa. Można skorzystać ze słownictwo tematycznego w załączniku (b). Uczniowie odpowiadają na pytania do tekstu: Would you like to reply to Russell? Why? Why not?
Nauczyciel mówi, że zadaniem uczniów jest napisanie e‑maila podobnego do przykładu, ale zawierającego informacje o nich samych. Nagłówki pozostają te same: name, e‑mail, from, age, gender, etc. Można skorzystać ze schematu e‑maila zamieszczonego w załączniku (a). Polecenie zamieszczone jest na stronie 18 podręcznika, pod e‑mailem. Pomoc i schemat e‑maila dostępny jest też na stronie 136 podręcznika. Nauczyciel podkreśla, że używamy czasu Present Simple i sprawdzamy pisownię (spelling, capital letters and full stops) przed oddaniem pracy. Nauczyciel tłumaczy, jeśli uczniowie czegoś nie rozumieją i monitoruje ich pracę tak, aby każdy uczeń miał w zeszycie wykonane zadanie. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (b).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia gotowe e‑maile i daje wskazówki, jak je poprawić. Ocenia aktywność na lekcji plusami i minusami. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Slovakia, Pearson Longman 2005.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.
6. Załączniki
Schemat e‑maila
Penfriend wanted:
Name
e‑mail
from
age
gender
occupation
languages
sports / hobbies
favourites
comments
signature
Słownictwo tematyczne
penfriend, gender, male, female, occupation, reply, advert
c) Zadanie domowe
Znajdź w Internecie (www.google.com) stronę, na której można znaleźć przyjaciół do korespondencji (penfriends) i napisz do kogoś. Przynieś wydrukowaną odpowiedź nowego kolegi. Jeśli ci się nie uda, napisz swój e‑mail na komputerze i wyślij koledze z klasy. Kolega ma go wydrukować i przynieść na następną lekcję.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak