Wskazywanie drogi – rozmowy sterowane

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawność mówienia pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat ustnego egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym

  • formy pytania o i wskazywania drogi

  • zwroty związane z tematem

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zapytać o drogę i wskazać ją (udzielić wskazówek)

  • ćwiczy sprawność mówienia

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w nowej sytuacji

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem

  • bierze udział w rozmowie sterowanej

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, pracy w parach i w kontaktach z nauczycielem

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

  • nie wstydzi się rozmawiać z kolegami podczas odgrywania ról

  • nie przepisuje odpowiedzi z klucza

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, odgrywanie ról, pogadanka

Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, dodatkowy plan miasta

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie pytać o drogę i wskazywać ją. Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie.”

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają zwroty związane z pytaniem o drogę i jej wskazywaniem. Uczniowie odpowiadają. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę oraz kieruje do podręcznika, strona 19.

  2. Uczniowie czytają zdania i tłumaczą je. Nauczyciel podaje dodatkowe zwroty i pomysły. Uczniowie zapisują je w zeszytach. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  3. Nauczyciel wskazuje na mapę w podręczniku i wyjaśnia uczniom, co będą robić. Potem pokazuje z jednym uczniem przykład ćwiczenia - dialogu:

Nauczyciel: We are at a taxi rank. Can you tell me where is the supermarket?

Uczeń: Yes. Go straight to…

  1. Uczniowie ćwiczą mówienie - odgrywanie ról w parach. Każda para ćwiczy na zmianę pytanie o drogę i jej wskazywanie. Wszyscy mają przećwiczyć 4 sytuacje. Nauczyciel monitoruje pracę i pomaga uczniom w trudnościach i błędach. Potem kilku uczniów prezentuje swoje dialogi na głos przed kolegami.

  2. W parach uczniowie wymyślają sobie miejsce i prowadzą do niego po mapie kolegę, który ma zgadnąć, co to za miejsce. Przykładowe miejsca, które mogą wskazywać uczniowie, znajdują się w załączniku (b).

  3. Uczniowie wskazują drogę ze szkoły, w której się znajdują do różnych miejsc w mieście. Nauczyciel wyznacza uczniów do odpowiedzi.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś zwrotów.

5. Bibliografia

  1. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  2. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  3. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  4. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

Could you tell me the way to…?

How can I get to…?

Could you tell me where is…?

Excuse me, how to get to…?

I’m trying to find…

Walk/go straight on…

Turn left/right

Cross the street

Traffic lights

Take the second turning…

roundabout

take a bus number…

change at…

it’s 5 minutes from here

zebra crossing

get off at the bus stop

in front of

opposite

next to

Przykładowe miejsca

taxi rank, post office, swimming pool, petrol station, church, bus station, sports club, railway station

c) Zadanie domowe

Opisz drogę ze swojego domu do 3 miejsc w twoim mieście / wsi.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Uczniowie na lepszym poziomie językowym mogą dorysować sobie na mapie swoje miejsca lub można im przynieść dodatkowe plany miasta.

RTMMXeVz6VEEB

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.26 KB w języku polskim
RWeUPLq9auIB5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim