Wskazywanie drogi – rozmowy sterowane
Wskazywanie drogi – rozmowy sterowane
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność mówienia pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat ustnego egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym
formy pytania o i wskazywania drogi
zwroty związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zapytać o drogę i wskazać ją (udzielić wskazówek)
ćwiczy sprawność mówienia
wykorzystuje posiadaną wiedzę w nowej sytuacji
wykonuje ćwiczenia związane z tematem
bierze udział w rozmowie sterowanej
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, pracy w parach i w kontaktach z nauczycielem
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie wstydzi się rozmawiać z kolegami podczas odgrywania ról
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, odgrywanie ról, pogadanka
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, dodatkowy plan miasta
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie pytać o drogę i wskazywać ją. Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie.”
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają zwroty związane z pytaniem o drogę i jej wskazywaniem. Uczniowie odpowiadają. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę oraz kieruje do podręcznika, strona 19.
Uczniowie czytają zdania i tłumaczą je. Nauczyciel podaje dodatkowe zwroty i pomysły. Uczniowie zapisują je w zeszytach. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Nauczyciel wskazuje na mapę w podręczniku i wyjaśnia uczniom, co będą robić. Potem pokazuje z jednym uczniem przykład ćwiczenia - dialogu:
Nauczyciel: We are at a taxi rank. Can you tell me where is the supermarket?
Uczeń: Yes. Go straight to…
Uczniowie ćwiczą mówienie - odgrywanie ról w parach. Każda para ćwiczy na zmianę pytanie o drogę i jej wskazywanie. Wszyscy mają przećwiczyć 4 sytuacje. Nauczyciel monitoruje pracę i pomaga uczniom w trudnościach i błędach. Potem kilku uczniów prezentuje swoje dialogi na głos przed kolegami.
W parach uczniowie wymyślają sobie miejsce i prowadzą do niego po mapie kolegę, który ma zgadnąć, co to za miejsce. Przykładowe miejsca, które mogą wskazywać uczniowie, znajdują się w załączniku (b).
Uczniowie wskazują drogę ze szkoły, w której się znajdują do różnych miejsc w mieście. Nauczyciel wyznacza uczniów do odpowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś zwrotów.
5. Bibliografia
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
Could you tell me the way to…?
How can I get to…?
Could you tell me where is…?
Excuse me, how to get to…?
I’m trying to find…
Walk/go straight on…
Turn left/right
Cross the street
Traffic lights
Take the second turning…
roundabout
take a bus number…
change at…
it’s 5 minutes from here
zebra crossing
get off at the bus stop
in front of
opposite
next to
Przykładowe miejsca
taxi rank, post office, swimming pool, petrol station, church, bus station, sports club, railway station
c) Zadanie domowe
Opisz drogę ze swojego domu do 3 miejsc w twoim mieście / wsi.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Uczniowie na lepszym poziomie językowym mogą dorysować sobie na mapie swoje miejsca lub można im przynieść dodatkowe plany miasta.