Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Współczesne państwo a religia

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest konkordat,

  • rozumie, na czym polega zasada tolerancji i równouprawnienia wyznań w naszej konstytucji.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • podać przykłady łamania zasady tolerancji i równouprawnienia wyznań w Polsce,

  • wyjaśnić, na czym polega konkordat,

  • powiedzieć, jaki w Polsce jest stosunek państwa do kościołów.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, praca z całą klasą, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 roku.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel omawia artykuły polskiej konstytucji, które mówią o stosunku państwa polskiego do wyznań i kościołów.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat tego, czy w Polsce można mówić o rzeczywistej tolerancji i równouprawnieniu wszystkich wyznań i wzajemnej współpracy. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy polskie elity polityczne rzeczywiście są bezstronne w sprawach przekonań religijnych, czy preferują katolicyzm?

  2. Nauczyciel mówi uczniom o problemach, które stoją przed wyznawcami religii mniejszościowych w Polsce.

  3. Nauczyciel przedstawia uczniom procentowe ilości wyznawców najważniejszych religii w Polsce.

  4. Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega konkordat (umowa międzynarodowa między rządem Polski a Stolicą Apostolską, określa stosunki między państwem a kościołem katolickim w Polsce).

  5. Nauczyciel tłumaczy, że konkordat, mimo że istniał, to jednak przez bardzo długi czas był pomijany, gdyż lewicowa większość w parlamencie skutecznie blokowała wszelkie próby jego ratyfikowania.

  6. Nauczyciel wyjaśnia problem sprzeczności zapisów w konstytucji z podpisanym przez Stolicę Apostolską konkordatem (w konstytucji jest zapis o tolerancji i równouprawnieniu wszystkich wyznań obecnych na terenie państwa oraz że państwo ma współpracować ze wszystkimi wyznaniami).

  7. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Do jednej z grup trafiają uczniowie, którzy uważają że w Polsce istnieje równouprawnienie wyznań, do drugiej zaś uczniowie, którzy mają zdanie odmienne. Pomiędzy uczniami powinna nawiązać się debata, nad której przebiegiem czuwa nauczyciel.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel stara się zebrać najważniejsze argumenty przedstawiane przez uczniów, zapisać je na tablicy i jeszcze raz przedyskutować je wspólnie z uczniami.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową.

5. Bibliografia

M. Podbielkowski, Ustrój polityczny RP, [w:] Z demokracją na ty, pod red. T. Merty, Wydawnictwo CIVITAS, Warszawa 2005, s. 249.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Uczniowie mają za zadanie zastanowić się nad tym, w jakich państwach na świecie jest ścisłe powiązanie wyznania z instytucjami państwowymi.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1EbSpyxjCdui

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.95 KB w języku polskim
R1HWr54biIbcu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim