Współczesne państwo a religia
Współczesne państwo a religia
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest konkordat,
rozumie, na czym polega zasada tolerancji i równouprawnienia wyznań w naszej konstytucji.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
podać przykłady łamania zasady tolerancji i równouprawnienia wyznań w Polsce,
wyjaśnić, na czym polega konkordat,
powiedzieć, jaki w Polsce jest stosunek państwa do kościołów.
2. Metoda i forma pracy
Burza mózgów, praca z całą klasą, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 roku.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel omawia artykuły polskiej konstytucji, które mówią o stosunku państwa polskiego do wyznań i kościołów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat tego, czy w Polsce można mówić o rzeczywistej tolerancji i równouprawnieniu wszystkich wyznań i wzajemnej współpracy. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy polskie elity polityczne rzeczywiście są bezstronne w sprawach przekonań religijnych, czy preferują katolicyzm?
Nauczyciel mówi uczniom o problemach, które stoją przed wyznawcami religii mniejszościowych w Polsce.
Nauczyciel przedstawia uczniom procentowe ilości wyznawców najważniejszych religii w Polsce.
Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega konkordat (umowa międzynarodowa między rządem Polski a Stolicą Apostolską, określa stosunki między państwem a kościołem katolickim w Polsce).
Nauczyciel tłumaczy, że konkordat, mimo że istniał, to jednak przez bardzo długi czas był pomijany, gdyż lewicowa większość w parlamencie skutecznie blokowała wszelkie próby jego ratyfikowania.
Nauczyciel wyjaśnia problem sprzeczności zapisów w konstytucji z podpisanym przez Stolicę Apostolską konkordatem (w konstytucji jest zapis o tolerancji i równouprawnieniu wszystkich wyznań obecnych na terenie państwa oraz że państwo ma współpracować ze wszystkimi wyznaniami).
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Do jednej z grup trafiają uczniowie, którzy uważają że w Polsce istnieje równouprawnienie wyznań, do drugiej zaś uczniowie, którzy mają zdanie odmienne. Pomiędzy uczniami powinna nawiązać się debata, nad której przebiegiem czuwa nauczyciel.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel stara się zebrać najważniejsze argumenty przedstawiane przez uczniów, zapisać je na tablicy i jeszcze raz przedyskutować je wspólnie z uczniami.
Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową.
5. Bibliografia
M. Podbielkowski, Ustrój polityczny RP, [w:] Z demokracją na ty, pod red. T. Merty, Wydawnictwo CIVITAS, Warszawa 2005, s. 249.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Uczniowie mają za zadanie zastanowić się nad tym, w jakich państwach na świecie jest ścisłe powiązanie wyznania z instytucjami państwowymi.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak