Wspólna zabawa i kulturalne kibicowanie
Wspólna zabawa i kulturalne kibicowanie
Scenariusz lekcji, II etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
5. Sport
5.3 Uczeń wyjaśnia zasady kulturalnego kibicowania
Adresat: Uczniowie klasy IV
Czas zajęć: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
zna zasady kulturalnego kibicowania
zna wybrane przepisy gry w piłkę nożną
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
właściwie zachowuje się podczas sportowej rywalizacji
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
rozumie konieczność przestrzegania zasad kulturalnego kibicowania
Metody nauczania: zadaniowa ścisła, naśladowcza ścisła
Formy i miejsce zajęć
Formy nauczania: frontalna, indywidualna, grupowa
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna, boisko szkolne
Przybory i przyrządy: Piłki nożne, słupki i znaczniki, rzutnik, komputer.
Zasoby multimedialne
prezentacja multimedialna: „Kulturalny kibic”.
quiz: „Zasady kulturalnego kibicowania”.
Opis przebiegu zajęć
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna 5 – 10 minut | 1. Czynności organizacyjno‑porządkowe
Nauczyciel przeprowadza rozmowę z dziećmi nt. kulturalnego kibicowania. Pyta dzieci, co ich zdaniem oznacza słowo kibic i jak się przejawia właściwe, kulturalne kibicowanie?
Zabawa ożywiająca – „Piłkarski berek” Wszystkie osoby biorące udział w zabawie biegają Zabawa – „Naśladuj mistrza” Nauczyciel demonstruje podstawowe sposoby poruszania się po boisku stojąc tyłem do ćwiczących:
| Ustawienie w szeregu. Dzieci w dowolnym siadzie. Zastosowanie zasobów multimedialnych. Nauczyciel rozdaje uczniom po jednej piłce nożnej, typuje berka. Dla utrudnienia zabawy nauczyciel może wytypować dodatkowych berków lub zalecić zabawę pogoni w parach. Ustawienie w rozsypce. Nauczyciel bierze czynny udział |
Część główna 25 – 30 minut | Wyścigi rzędów
Zadaniem dzieci jest bieg z piłką trzymaną oburącz do linii mety, okrążenie słupka, powrót na koniec swojego rzędu i przyjęcie pozycji siadu skrzyżnego.
Zadanie polega na pokonaniu trasy skokami na prawej nodze z piłką trzymaną oburącz, okrążeniu słupka
Zadanie polega na jak najszybszym przemieszczaniu się slalomem pomiędzy 6 słupkami z trzymaną oburącz piłką. Uczestnicy na półmetku wykonują
Zadanie polega na pokonaniu trasy wyścigu skokami obunóż slalomem miedzy słupkami z piłką umieszczoną pomiędzy kostkami. Jeśli piłka wypadnie, zawodnik wykonuje 3 pajacyki i ponownie umieszcza ją między nogami.
Dzieci trzymają się podczas wyścigu za dłonie, rękoma od wewnętrznej strony. Zadaniem dzieci jest przebiegnięcie do słupka, okrążenie go i powrót na swoje miejsce. Jeśli podczas wyścigu przewrócą słupek, musza go postawić na swoje miejsce
Uczniowie trzymając się za wewnętrzne ręce, wykonują skoki w przód na wewnętrznych nogach Gra szkolna Mecz piłki nożnej odbywa się ze zmianami zawodników co 2 min. Nauczyciel zachęca uczniów, aby w trakcie oczekiwania na zmianę na boisku zaangażowali się w aktywny doping pozytywny (zachęcające okrzyki, rymowane hasła, oklaski, poskoki). Nauczyciel nie dopuszcza wulgaryzmów i obraźliwych komentarzy. | Nauczyciel dzieli uczniów na 3 rzędy przez odliczanie. Wyścigi odbywają się na odcinku od wyznaczonej linii startu do linii mety, o łącznej długości 12 m. Wyścigi rzędów mają charakter rywalizacji, za którą nauczyciel przyznaje, w celu mobilizacji, następującą ilość punktów: Uczniowie w rzędach tworzą pary. Nauczyciel dzieli uczniów na dwa zespoły. W zależności od liczby osób oczekujących na swoją kolej nauczyciel zarządza zmianę po 2, 3 lub 4 osoby, aby każdy uczeń zdążył zagrać. |
Część końcowa 10 minut |
W trakcie wszystkich ćwiczeń obowiązuje zasada wdechu nosem i wydechu ustami.
|