Wspólne redagowanie opisu parku
Wspólne redagowanie opisu parku
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna zasady tworzenia opisu,
zna zasady zachowania się w parku i w innych miejscach publicznych.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi swobodnie wypowiadać się na określony temat,
potrafi samodzielnie redagować dłuższe wypowiedzi pisemne,
potrafi okazywać szacunek dla przyrody,
potrafi umiejętnie ujmować własne spostrzeżenia w zwięzłe zdania,
potrafi rozwiązywać zagadki.
Metoda i forma pracy
Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne
Zagadki, ilustracje, wiersz J. Tuwima: „Spóźniony słowik”.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat wycieczki do parku, która miała miejsce w niedalekiej przeszłości. Uczniowie opowiadają swoje wrażenia. Porównują wygląd parku latem i jesienią, podają różnice w wyglądzie roślin, opowiadają o zwierzętach żyjących w parku oraz o tym, jak należy zachować się w parku. Nauczyciel uczula na poszanowanie przyrody. Następnie uczniowie oglądają ilustracje prezentowane przez prowadzącego i porównują je ze swoimi obserwacjami.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie zasad tworzenia opisu. Następnie zadaje pytania, na które odpowiadają uczniowie (załącznik 1). Z odpowiedzi powstaje opis parku, który nauczyciel zapisuje na tablicy. Uczniowie wspólnie czytają głośno opis z tablicy.
Przerwa śródlekcyjna – uczniowie inscenizują wiersz J. Tuwima pt. „Spóźniony słowik”, który czyta głośno nauczyciel (załącznik 2).
Uczniowie przepisują do zeszytów opis parku z tablicy i wykonują do niego ilustrację.
Faza podsumowująca
Nauczyciel czyta zagadki na temat parku, zwierząt i roślin znajdujących się w nim (załącznik 3), a uczniowie rozwiązują je.
Bibliografia
Stec J., Zagadki dla najmłodszych, Kielecka Oficyna wydawnicza PW „MAC”S.A., Kielce 1997.
Tuwim J., Najpiękniejsze wiersze dla dzieci, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2004.
Załączniki
Pytania i odpowiedzi:
załącznik 1.
Pytania i odpowiedzi:
Jak jest jesienią w parku? Jesienią w parku jest pusto i cicho.
Gdzie odleciało dużo ptaków? Dużo ptaków odleciało już do ciepłych
krajów.
Jakie zwierzęta zostały? Zostały tylko wrony, wróble i wiewiórki.
Jak świeci słońce? Słońce świeci słabiej niż latem.
Jakie są drzewa? Drzewa są bardzo kolorowe.
Co dzieje się z liśćmi na niektórych drzewach? Z niektórych opadły już liście.
Jaka pora roku nastanie już niedługo? Niedługo nastanie zima.
Wiersz J. Tuwima: „Spóźniony słowik”.
załącznik 2.
Spóźniony słowik
Płacze pani Słowikowa w gniazdku na akacji, Bo pan Słowik przed dziewiątą miał być na kolacji, Tak się godzin wyznaczonych pilnie zawsze trzyma, A tu już po jedenastej — i Słowika nie ma!
Wszystko stygnie: zupka z muszek na wieczornej rosie, Sześć komarów nadziewanych w konwaliowym sosie, Motyl z rożna, przyprawiany gęstym cieniem z lasku, A na deser — tort z wietrzyka w księżycowym blasku.
Może mu się co zdarzyło? Może go napadli?
Szare piórka oskubali, srebrny głosik skradli?
To przez zazdrość! To skowronek z bandą skowroniątek!
Piórka — głupstwo, bo odrosną, ale głos — majątek!
Nagle zjawia się pan Słowik, poświstuje, skacze... Gdzieś ty latał? Gdzieś ty fruwał? Przecież ja tu płaczę! A pan Słowik słodko ćwierka: „Wybacz, moje złoto, Ale wieczór taki piękny, że szedłem piechotą!”
Zagadki.
załącznik 3.
Są w nim trawniki, fontanna nawet.
Są drzewa, krzewy i mnóstwo ławek.
(park)
W parku albo w lesie mieszka.
Tutaj skubnie szyszkę, tam zerwie orzeszka.
(wiewiórka)
Zobaczysz ją w lesie lub w parku.
Jesienią cała od czerwonych korali się mieni.
(jarzębina)
Czas trwania lekcji
45 minut
Uwagi do scenariusza
brak