Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Współrzędne geograficzne

Cele lekcji

Cel ogólny: utrwalenie umiejętności odczytywania współrzędnych geograficznych.

a) Wiadomości

Uczeń wie:

  • co to jest długość geograficzna,

  • co to jest szerokość geograficzna,

  • co to jest południk, równoleżnik, równik i siatka geograficzna.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • odczytać współrzędne geograficzne,

  • wskazać na podstawie współrzędnych geograficznych miejsca na Ziemi,

  • poprawnie odczytywać dane w atlasie.

c) Postawy

Uczeń:

  • uczy się pracować w zespole,

  • bierze aktywny udział w lekcji.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Atlas, kartki z opisem wycieczki, karta pracy, słownik terminów geograficznych.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.

Nauczyciel prosi o otwarcie atlasów na dowolnej stronie i podanie cech mapy. Uczniowie powinni wymienić skalę, legendę i siatkę kartograficzną. Na tej podstawie nauczyciel wprowadza pojęcie południk i równoleżnik. Wskazuje na odmienne cechy równika i południka 0°.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel prosi o sprawdzenie w atlasach, czy każdy południk i równoleżnik ma swoją wartość. Wyjaśnia podział na dwie półkule: południk 0° dzieli na wschód i zachód, a równik na północ i południe.

Nauczyciel wprowadza pojęcie długości i szerokość geograficznej. Jednego z uczniów prosi o odszukanie w słowniku tych terminów. Uczniowie zapisują definicje do zeszytów:

  • długość geograficzna – kąt dwuścienny zawarty pomiędzy płaszczyzną południka 0° a płaszczyzną południka przechodzącego przez dany punkt; długość geograficzna może być albo zachodnia (W) albo wschodnia (E).

  • szerokość geograficzna – kąt dwuścienny zawarty pomiędzy płaszczyzną równika a płaszczyzną równoleżnika przechodzącego przez dany punkt; szerokość geograficzna może być albo północna (N) albo południowa (S).

Nauczyciel prosi o dobranie się w pary i wprowadza do następnego ćwiczenia: uczniowie wybierają się na wycieczkę po świecie, mają podane miasta, przez które przejeżdżają (załącznik 1); zadanie polega na wpisaniu w puste miejsca współrzędnych geograficznych. Każda para otrzymuje inne miasta (można przygotować np. trzy grupy miast). Czas pracy wynosi około 7‑10 minut. Po upływie czasu nauczyciel prosi przedstawicieli grup o odczytanie odpowiedzi. Wspólnie z pozostałymi uczniami koryguje błędy. Prosi o wklejenie kartki do zeszytu.

c) Faza podsumowująca

Każdy uczeń dostaje kartkę z zadaniem (załącznik 2).

5. Bibliografia

  1. Flis J., Słownik terminów geograficznych, WSiP, Warszawa 1997.

  2. Wideński M., Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowane i technikum, Wydawnictwo Ortus, Olsztyn 2005.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Zamiast miast – oznaczonych w tekście cyframi – wpisz w wolne miejsca ich współrzędne geograficzne.

Dnia 28. 05. 2006 roku wybraliśmy się na wycieczkę autokarową do (1) ............................................... Nasz autokar wyruszył z (2) ...................................................... o godzinie 9.00. Po drodze mijaliśmy

(3) ................................................... oraz (4) ........................................ Na nocleg zatrzymaliśmy się w (5) .............................................. Rano wyruszyliśmy w drogę powrotną.

  1. Tokio

  2. Lublin

  3. Berlin

  4. Paryż

  5. Lizbona

załącznik 2

Odczytaj współrzędne geograficzne podanych punktów:

R1Hi7e1Pbg4Wo
R5O3tFJmtCTBL

b) Zadanie domowe

Na podstawie atlasu odczytaj współrzędne geograficzne 5 wybranych przez Ciebie stolic w Europie (nie mogą być to te same, których współrzędne określałeś podczas lekcji).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy I.

R1OUggHAaJoXK

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.52 KB w języku polskim
RU1Nplq3mxVce

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.50 KB w języku polskim