Współrzędne geograficzne
Współrzędne geograficzne
Cele lekcji
Cel ogólny: utrwalenie umiejętności odczytywania współrzędnych geograficznych.
a) Wiadomości
Uczeń wie:
co to jest długość geograficzna,
co to jest szerokość geograficzna,
co to jest południk, równoleżnik, równik i siatka geograficzna.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
odczytać współrzędne geograficzne,
wskazać na podstawie współrzędnych geograficznych miejsca na Ziemi,
poprawnie odczytywać dane w atlasie.
c) Postawy
Uczeń:
uczy się pracować w zespole,
bierze aktywny udział w lekcji.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Atlas, kartki z opisem wycieczki, karta pracy, słownik terminów geograficznych.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.
Nauczyciel prosi o otwarcie atlasów na dowolnej stronie i podanie cech mapy. Uczniowie powinni wymienić skalę, legendę i siatkę kartograficzną. Na tej podstawie nauczyciel wprowadza pojęcie południk i równoleżnik. Wskazuje na odmienne cechy równika i południka 0°.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi o sprawdzenie w atlasach, czy każdy południk i równoleżnik ma swoją wartość. Wyjaśnia podział na dwie półkule: południk 0° dzieli na wschód i zachód, a równik na północ i południe.
Nauczyciel wprowadza pojęcie długości i szerokość geograficznej. Jednego z uczniów prosi o odszukanie w słowniku tych terminów. Uczniowie zapisują definicje do zeszytów:
długość geograficzna – kąt dwuścienny zawarty pomiędzy płaszczyzną południka 0° a płaszczyzną południka przechodzącego przez dany punkt; długość geograficzna może być albo zachodnia (W) albo wschodnia (E).
szerokość geograficzna – kąt dwuścienny zawarty pomiędzy płaszczyzną równika a płaszczyzną równoleżnika przechodzącego przez dany punkt; szerokość geograficzna może być albo północna (N) albo południowa (S).
Nauczyciel prosi o dobranie się w pary i wprowadza do następnego ćwiczenia: uczniowie wybierają się na wycieczkę po świecie, mają podane miasta, przez które przejeżdżają (załącznik 1); zadanie polega na wpisaniu w puste miejsca współrzędnych geograficznych. Każda para otrzymuje inne miasta (można przygotować np. trzy grupy miast). Czas pracy wynosi około 7‑10 minut. Po upływie czasu nauczyciel prosi przedstawicieli grup o odczytanie odpowiedzi. Wspólnie z pozostałymi uczniami koryguje błędy. Prosi o wklejenie kartki do zeszytu.
c) Faza podsumowująca
Każdy uczeń dostaje kartkę z zadaniem (załącznik 2).
5. Bibliografia
Flis J., Słownik terminów geograficznych, WSiP, Warszawa 1997.
Wideński M., Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowane i technikum, Wydawnictwo Ortus, Olsztyn 2005.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Zamiast miast – oznaczonych w tekście cyframi – wpisz w wolne miejsca ich współrzędne geograficzne.
Dnia 28. 05. 2006 roku wybraliśmy się na wycieczkę autokarową do (1) ............................................... Nasz autokar wyruszył z (2) ...................................................... o godzinie 9.00. Po drodze mijaliśmy
(3) ................................................... oraz (4) ........................................ Na nocleg zatrzymaliśmy się w (5) .............................................. Rano wyruszyliśmy w drogę powrotną.
Tokio
Lublin
Berlin
Paryż
Lizbona
załącznik 2
Odczytaj współrzędne geograficzne podanych punktów:
b) Zadanie domowe
Na podstawie atlasu odczytaj współrzędne geograficzne 5 wybranych przez Ciebie stolic w Europie (nie mogą być to te same, których współrzędne określałeś podczas lekcji).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy I.