Artykuł naukowy o charakterze przeglądowym. Podejmuje problematykę gotowości szkolnej dziecka. Wskazuje na konieczne obszary wspomagania rozwoju dziecka rozpoczynającego naukę szkolną w zakresie: budowania zaufania do świata, siebie i innych, autonomii i wolnej woli, inicjatywy. Wskazuje na konieczność diagnozy poziomu poszczególnych funkcji psychicznych (koncepcja sfer aktualnego i najbliższego rozwoju Lwa Wygotskiego). Definiuje cele i kierunki wspomagania rozwoju, obszary związane z funkcjonowaniem w szkole wymagające wsparcia, zadania w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych dla funkcjonowania szkolnego dzieci rozpoczynających edukację w szkole: hamowanie reakcji, kontrola uwagi, koncentracja uwagi; pamięć robocza; planowanie i organizacja działania; metapoznanie i samoregulacja. Analizy zostały dokonane w przeglądzie literatury naukowej w wynikach badań międzynarodowych. Rekomendowany w działaniach związanych ze wspomaganiem rozwoju dzieci ze SPE.

Otwórz linkhttp://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2012/1‑1-brzezinska‑i-in‑wspomaganie‑rozwoju‑dzieci.pdfOtwórz link

Źródło: Anna I. Brzezińska, Joanna Matejczuk, Anna Nowotnik, Czasopismo Edukacja 2012, 1(117), 7–22, Instytut Badań Edukacyjnych