Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wspomnienia z wakacji

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczniowie:

  • wzbogacają słownictwo związane z letnim wypoczynkiem,

  • przypominają i utrwalają czasy gramatyczne.

b) Umiejętności

Uczniowie:

  • potrafią opisać sposoby spędzania wakacji,

  • potrafią wyodrębnić w tekście i poprawnie używać czasy gramatyczne (imparfait, passé composé).

2. Metoda i forma pracy

Metoda komunikacyjna, praca zbiorowa, indywidualna lub w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Słownik tematyczny

Tekst – list z wakacji

4. Przebieg lekcji

1. Wprowadzenie.

Nauczyciel pyta uczniów, z czym kojarzy im się lato. Uczniowie odpowiadają na pytanie według wzoru:

L’été me fait penser au soleil

au beau temps....et aux vacances

2. Ćwiczenie. Uczniowie mają powiedzieć, gdzie wypowiadające się osoby spędziły wakacje i wybrać odpowiednie miejsce:

a. J’ai ramassé des coquillages.

b. Les Italiens et les Espagnoles étaient très sympatiques.

c. Je me suis cassé la jambe en faisant l’escalade.

d. J’ai fait du voilier.

e. Nous avons travaillé sur le champs.

f. Je n’avais pas envie de partir.

au sud de l’Europe, au bord de la mer, au bord d’un lac, à la maison, à la campagne

3. Ćwiczenie. Nauczyciel pyta uczniów, co może popsuć wakacje. Na tablicy powstaje lista przyczyn nieudanego urlopu. Uczniowie wybierają jedną z nich i układają do niej krótki dialog.

Np. le mauvais temps, un accident, des problèmes de santé, l’échec scolaire, le manque d’argent...

4. Nauczyciel rozdaje uczniom tekst – fragment listu z wakacji.

La semaine dernière, j’ai terminé le stage que j’effectuais dans une coopérative agricole. Le travail en soi n’était pas très intéressant, mais il m’a permis de découvrir le monde de l’entreprise ainsi que de prendre des contacts pour un éventuel emploi dans le futur. L’essentiel du travail consistait en une étude de marché et un travail de comptabilité. Pendant la durée de ce stage, je suis resté seul à Brest dans l’appartement que m’avais prêté un ami. J’ai vraiment eu l’impression de perdre mon temps et de passer à côté de mes vacances. Je passais mes soirées à me promener dans les rues, à faire du jogging ou à aller au cinéma. Pendant ce temps‑là, tous les autres passaient du bon temps à la plage, dans des festivals... Maintenant c’est ma dernière semaine de vacances. J’essaye de faire beaucoup de sport et de voir toute ma famille avant mon départ (...).

Pytania do tekstu:

  1. Comment a‑t-il passé ses vacances, l’auteur de l’article?

  2. Est‑il content de ses vacances? (Oui, parce que... Non, parce que...)

5. Ćwiczenie. Uczniowie wypisują z fragmentu listu zdania w czasie passé composé i zamieniają je na rodzaj żeński i liczbę mnogą. Podkreślają też zdania w czasie imparfait.

5. Bibliografia

  1. Słobodska, Słownik tematyczny polsko‑francuski, Harald G Dictionaries, Warszawa 1996.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1GP7P3z9DGlC

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.77 KB w języku polskim
R1IImeOguKjy4

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim