Scenariusz lekcji

Temat lekcji

Wstawianie tekstu w obszarze rysunków w programie Paint

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń potrafi:

  • wymienić cechy narzędzia służącego do umieszczania napisów w obszarze rysunku;

  • opisać sposób wyboru i zmiany koloru napisu, rodzaju czcionki i jej atrybutów;

  • opisać sposoby tworzenia tekstów ozdobnych.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wstawiać napisy do rysunku;

  • formatować napisy;

  • tworzyć napisy ozdobne;

  • projektować i tworzyć prace zawierające napisy i rysunki;

  • graficznie przedstawić rozwiązanie prostych problemów.

Metody nauczania

  • pogadanka;

  • laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.

Środki dydaktyczne

  • podręcznik.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym programem Power Point;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

– czynności organizacyjne (5 min)

przypomnienie i utrwale‑nie wiadomości z poprze‑dniej lekcji (5 min)

  • przypomnienie pojęcia edytora grafiki

  • przypomnienie sposobów zastosowania poznanych narzędzi edytora grafiki

  • podanie tematu lekcji

  • przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią

Faza realizacyjna

– dołączanie napisów do rysunku (20 min)

  • omówienie cech narzędzia służącego do umieszczania napisów w obszarze rysunku (tło przezroczyste, kolorowe)

  • otworzenie rysunku Program TV z płyty CD‑ROM

  • wybranie narzędzia do wprowadzania tekstu

  • zaznaczenie ramką obszaru rysunku, w którym należy umieścić tekst

  • wybranie stylu pisania (styl bez tła)

  • wybranie koloru pierwszoplanowego wprowadzanego tekstu

  • dobór czcionki z paska narzędziowego edycji tekstu

  • wprowadzenie do rysunku tekstu opisującego program (godziny nadawania i nazwy audycji)

  • zapisane pliku w folderze Moje obrazy jako plik bmp

  • otworzenie rysunku Historyjka obrazkowa z płyty CD

  • uzupełnienie dymków w części B – wprowadzenie tekstu do komiksu

  • dorysowanie dymków w części C i uzupełnienie tekstów, tak by powstała historyjka obrazkowa

  • dokończenie rysunku – pokolorowanie części A

– tworzenie napisów ozdobnych (20 min)

  • otworzenie nowego rysunku

  • zaprojektowanie napisu ozdobnego składającego się z inicjału i tekstu

  • wpisanie inicjału – dobranie odpowiedniej czcionki i koloru

  • pisanie tekstu – dobranie odpowiedniej czcionki i koloru

  • przesunięcie tekstu do inicjału, tak by powstał tekst ozdobny

  • zaplanowanie tekstu z cieniem

  • wprowadzenie pierwszego tekstu – ustalenie koloru szarego czcionki oraz innych parametrów

  • skopiowanie tekstu i zmiana koloru liter na czarny

  • dopasowanie obydwu tekstów, tak by powstał efekt cienia

projektowanie i tworze- nie prac graficznych zawierających napisy (20 min)

  • zaprojektowanie nowego programu telewizyjnego na kartce papieru

  • otworzenie nowego rysunku i wykonanie elementów graficznych (można wykorzystać elementy graficzne z rysunków wcześniej wykonanych)

  • wprowadzenie i sformatowanie tekstu programu telewizyjnego

  • zapisanie obrazu na dysku

– graficzne przedstawianie rozwiązań wybranych problemów (10 min)

  • otworzenie pliku z monetami z płyty CD dołączonej do podręcznika

  • obliczenie, ile wynosi kwota przedstawiona za pomocą monet na rysunku

  • zapisanie na rysunku wyniku obliczenia za pomocą stylu przezroczystego

  • zapisanie rysunku w pliku na dysku

Faza podsumowująca

–powtórzenie (10 min)

  • przypomnienie sposobu umieszczania napisów w obszarze rysunku

  • wskazanie stylów wpisywania tekstu

Bibliografia

[1] Białowąs J., Chmielewska K., Drogowski A., Figielska‑Pezda E., Mordaka M., Informatyka 2000. Podręcznik dla szkoły podstawowej, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.

[2] Białowąs J., Chmielewska K., Czerwińska E., Jakutowicz M., Mordaka M., Informatyka 2000. Poradnik metodyczny dla nauczycieli szkoły podstawowej (kl. IV–VI), CD‑ROM, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.

[3] Białowąs J., Czajkowski M., Garczyński J., Pindelski K., Poschmann P., Wojciechowski Z., Informatyka 2000. Zbiór ćwiczeń uzupełniających dla szkoły podstawowej (kl. IV–VI), Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2001.

Załączniki

Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

Uwagi

R1cordZklTkhf

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 77.44 KB w języku polskim
R1VGcBIzGU24A

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 81.50 KB w języku polskim