Układy pneumatyczne
MEC.03. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń - Mechanik- Monter maszyn i urządzeń i Technik mechanik
Wstęp
ATLAS INTERAKTYWNY
Pneumatyka jest dziedziną techniki związaną z wykorzystaniem jako nośnika energii i informacji czynnika roboczego, jakim jest sprężone powietrze. Obecnie jest to jedna z najbardziej rozpowszechnionych w przemyśle technik wykorzystywana w napędach i sterowaniach maszyn, urządzeń i procesów technologicznych.
Zalety układów pneumatycznych
powszechna i niemal nieograniczona dostępność do odnawialnego medium roboczego,
mała lepkość gwarantująca niskie opory przepływu, co umożliwia projektowanie układów napędowych o dużych prędkościach liniowych (do ),
własności tłumiące drgania,
możliwość bezstopniowej regulacji parametrów pracy napędów pneumatycznych:
prędkości liniowych i obrotowych poruszania się napędów pneumatycznych (przez regulację natężenia przepływu medium roboczego),
sił i momentów użytecznych siłowników (przez regulację ciśnienia medium roboczego),
mała wrażliwość i odporność na zmienne obciążenia (przeciążony napęd ulega zatrzymaniu),
wysoka trwałość i prostota obsługi elementów wykorzystujących sprężone powietrze w szerokim zakresie temperatur pracy przy relatywnie niskich kosztach eksploatacji,
brak konieczności stosowania przewodów odprowadzających czynnik roboczy,
odporność na wpływy zewnętrznych pól elektromagnetycznych,
możliwość projektowania skomplikowanych układów automatyki w oparciu o typowe elementy,
powietrze jest bezpiecznym i czystym oraz ekologicznym w eksploatacji (nie grozi porażeniem i nie zanieczyszcza otoczenia w razie uszkodzenia instalacji),
sprężone powietrze jest łatwe do transportu przewodowego na dość znaczne odległości oraz magazynowania.
Wady układów pneumatycznych
konieczność oczyszczania powietrza z zanieczyszczeń stałych i ciekłych,
wytrącanie się z powietrza wody przy zmianie jego ciśnienia i temperatury,
ściśliwość medium roboczego (ok. razy większa niż oleju hydraulicznego),
problemy z pozycjoniowaniem i jednoczesnym ruchem elementów napędowych,
ograniczony uzyskiwanymi ciśnieniami roboczymi (do ) zakres użytecznych sił i momentów,
ograniczona długość przemieszczeń liniowych (skoków roboczych) ze względu na możliwości techniczne wykonania siłowników,
wysokie koszty wytworzenia sprężonego powietrza i możliwość powstania nieszczelności w obwodach,
powietrze jest ściśliwe, co w skrajnym przypadku może doprowadzić do wyrwania przedmiotu obrabianego z uchwytu mocującego pneumatycznego, np. kiedy nagle wzrosną opory skrawania przedmiotu podczas obróbki.
Zastosowania układów pneumatycznych
napędy obrotowe (silniki pneumatyczne) – wkrętarki, wiertarki, szlifierki pneumatyczne,
napędy liniowe (siłowniki pneumatyczne) – podające, mocujące przesuwające, podnoszące,
napędy udarowe – do dłutowania, wycinania, prasowania, wytłaczania i nitowania,
dysze do wydmuchiwania detali i wiórów,
urządzenia do chwytania i przenoszenia,
w technice obróbki powierzchniowej do napylania, malowania i piaskowania,
w technice transportowej do transportu materiałów sypkich,
inne, np. ogumienie pojazdów, poduszki pneumatyczne, pneumatyczne sprężyny i tłumiki drgań, amortyzatory, łożyska i prowadnice pneumatyczne, nadmuchiwane materace i pontony.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści