Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R28F79M6wLx3s
Obraz przedstawia trzy postacie leżące na ziemi wokół drzewa, na którym umocowano obręcz pełniąca funkcję stołu. Wokół znajduje się dużo jedzenia - część leży na stole i daszku chatki w oddali. Pieczona gęś sama kładzie się na półmisku, jajko na miękko biegnie na krótkich nóżkach, świnia biegnie z nożem wbitym w bok, obok stoi kaktus z placków. W oddali widać płot z kiełbasy, a za nim morze mleka. Postacie są ubrane w dawne stroje wskazujące, że pochodzą z różnych warstw społecznych, obok nich leżą charakterystyczne przedmioty - rycerz (kopia i rękawica), uczony (książka, papier) i wieśniak (cep do młócenia zboża). Odpoczywają po obfitym posiłku.

Wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma… O Maćku‑wędrowniku…

Kraina pasibrzuchów
Źródło: Pieter Bruegel Starszy, Kraina pasibrzuchów, 1567, olej na desce, Alte Pinakothek, Monachium, domena publiczna.

Literatura staropolska obejmuje trzy ważne dla rozwoju kultury polskiej epoki literackie: średniowiecze, odrodzenie i barok. Utwory powstałe w tym okresie cechuje zróżnicowanie m.in. pod względem poruszanej tematyki, formy wyrazu artystycznego czy bogactwa środków stylistycznych.

Na szczególną uwagę zasługuje twórczość ukrywających się pod wymyślnymi pseudonimami humorystówhumorystahumorystów, która intensywnie rozwijała się pod koniec XVI i na początku XVII wieku. Popularność zdobywała dzięki prześmiewczemu charakterowi utworów należących do tego nurtu.

humorysta
Już wiesz

Czy literatura z dawnych wieków może twoim zdaniem zaciekawić współczesnego czytelnika, czy raczej zniechęcić? Przedstaw swoje zdanie i je uzasadnij.

R15VkbNISCHvH
Miejsce na notatkę ucznia.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Sowizdrzalscy pisarze

Na przełomie XVI i XVII wieku pojawiła się w Polsce grupa twórców, którzy sami siebie nazywali sowizdrzałamisowizdrzałsowizdrzałami. Kilkaset lat później badacze nazwali ich twórczość literaturą sowizdrzalską (inna nazwa to literatura rybałtowskaliteratura rybałtowskaliteratura rybałtowska). Kim byli sowizdrzałowie?

WstępStanisław Grzeszczuk
Stanisław Grzeszczuk Wstęp

Twórcy staropolskiej humorystyki ludowejstaropolskastaropolskiej humorystyki ludowej, starannie ukrywający własne nazwiska pod komicznymikomicznykomicznymi pseudonimami […] stanowili pierwszą generację krakowskiej cyganerii artystycznejcyganeria artystycznacyganerii artystycznej. Wywodzili się oni ze środowiska małopolskich […] nauczycieli i 'rektorów' szkółek parafialnych wiejskich i miejskich, wędrujących w poszukiwaniu chleba i zarobku żaków […]. Byli wśród nich studenci Akademii Krakowskiej, którzy z biedy czy też lenistwa porzucili studia, zapewne i bakałarzebakałarzbakałarze […], wreszcie służba kościelna i szkolna. […] W pełni przy tym zdawali sobie sprawę z faktu, że [...] przypadło im odgrywać rolę najpośledniejsząnajpośledniejszynajpośledniejszą: rolę błaznów. […] Błazeńskie zatrudnienia traktowali oni też jako źródło zarobków, jako zawód, kształtujący jednak najgłębiej ich filozofię życiową.

j000000038B2v27_00000_BIB_001 Źródło: Stanisław Grzeszczuk, Wstęp, [w:] Antologia literatury sowizdrzalskiej XVI i XVII wieku, oprac. Stanisław Grzeszczuk, Wrocław 1985, s. IX.
najpośledniejszy
cyganeria artystyczna
staropolska
literatura rybałtowska
sowizdrzał
komiczny
bakałarz

Po przeczytaniu powyższego fragmentu tekstu Stanisława Grzeszczuka wykonaj polecenia.

R1GXsP8UmfxVn
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowej odpowiedzi z pośród 3 zdań.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1X5b5bGNoxHQ
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji na temat cytowanego tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 3

Określ, jak twórcy literatury sowizdrzalskiej postrzegali swoją pozycję społeczną. Odpowiedź uzasadnij.

uzupełnij treść
R1SVdRWhhWhCS
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

W Nowym Świecie

Nowy Świat i jego zalecenia
Nowy Świat i jego zalecenia

Wielka różnica tego, na którym mieszkamy, a nowego świata.
Nędza bowiem, bieda, skwierkskwierkskwierk – tak zimie, jak lecie,
Kłopoty z  frasunkamifrasunekfrasunkami bez miary na świecie.

Tamj000000038B2v27_000tp002Tam zaś […] nic takowego, co by do przykrości; bo tam każdy dzień pogoda, wesoło, rozkosznie, nie trzeba się frasować ni oczj000000038B2v27_000tp003ni ocz, nie trzeba robić; sukniaj000000038B2v27_000tp004suknia jest, pokarm i napój zawsze gotowy. […]

Na drzewach nie tylko owoce, ale i ptaszki pieczone, gołąbki, co komu smakuje; są stoły, pod nimi i krzesła nakryte, tylko widelcami uderzą, aż lecą na talerz. A za tobą zaraz są fontanyj000000038B2v27_000tp005fontany, z których kanary, petercymony i małmazyjej000000038B2v27_000tp006kanary, petercymony i małmazyje cieką; a kieliszki stoją, co raczysz, pij. Najadszy się, napiwszy, to spać; po spaniu na przechadzkę abo muzyki słuchać; bo tam pawyj000000038B2v27_000tp007pawy, z kamieni ciosane, grają na różnych instrumentach.

Chcesz li się kąpać, są sadzawki, w których różane wody. Chcesz kołaczy abo pasztetów, są w polach piece i ogniska, gdzie placki z rodzynkami, knysze, przekładane kołacze ciepłe i łopaty tudzież – weźm sobie, który chcesz, jedz. A wkoło onych pieców wino i mleko ciecze […].

Są też tam na polach […] melony słodziusieńkie. Mosty przez rzeczki z biskoktuj000000038B2v27_000tp008biskoktu. Są i szkatuły napełnione pieniędzy i złota; ale tam po tym nic, bo a na cóż, kiedy jest wszystko. Kiełbasy, kiszki, forsztyj000000038B2v27_000tp009forszty ryżem i wątrobą z jagłami nadziewane po ogrodach rostą, ciepłe i upieczone. […] W sadzawkach ryby pieczone, warzone pluskają popłatane; byle tylko chciał jeść obficie. […]

A kto by chciał cokolwiek robić, wina wielka; przyjdzie gospodarz z czeladziąj000000038B2v27_000tp00Aczeladzią i wezmą onego, wsadzą do więzienia miedzy kwapowej000000038B2v27_000tp00Bkwapowe pierzyny, stamtąd już nie wychodzi ani wstaje. […] A potem wstawszy, gdyby śmiał co robić, to już mu dają cudzoziemskie wszystko z cukrem potrawy.

j000000038B2v27_00000_BIB_002 Źródło: Nowy Świat i jego zalecenia, [w:] Antologia literatury sowizdrzalskiej XVI i XVII wieku, oprac. Stanisław Grzeszczuk, Wrocław 1985, s. 329–331.

Po przeczytaniu fragmentu tekstu Nowy Świat i jego zalecenia wykonaj poniższe polecenia.

R16semt4eP4bi
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na oznaczeniu 7 zdań na tekst jako prawdziwe lub fałszywe.
ĆWICZENIE: Prawda fałsz
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1U9wG90DuGgL
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1eweIOBE5eRh
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu zdania.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 8

Wymień grupę społeczną, dla której życie w 'nowym' świecie byłoby spełnieniem marzeń.

uzupełnij treść
tnzkcN84Fp_000000DR
R28F79M6wLx3s
Kraina pasibrzuchów
Źródło: Pieter Bruegel Starszy, Kraina pasibrzuchów, 1567, olej na desce, Alte Pinakothek, Monachium, domena publiczna.
Ćwiczenie 9

Przyjrzyj się obrazowi Pietera Bruegla [czyt. Pitera Brojgla]. Wskaż przykłady elementów realistycznych i fantastycznych ukazanych przez malarza.

RwbVjRCdcJEs9
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z opisem obrazu Pietera Bruegla [czyt. Pitera Brojgla]. Wskaż przykłady elementów realistycznych i fantastycznych ukazanych przez malarza.

RPnTX45iqXqPX
Miejsce na odpowiedź ucznia.
1
Ćwiczenie 10

Rozstrzygnij, czy obraz Pietera Bruegla [czyt. Pitera Brojgla] mógłby stanowić ilustrację fragmentu tekstu Nowy Świat i jego zalecenia. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
1
Polecenie 1

Obraz Pietera Bruegla [czyt. Pitera Brojgla] Kraina pasibrzuchów znany jest również jako Kraina lenistwa lub Kraina szczęśliwości. Wskaż tytuł, który wydaje ci się najtrafniejszy. Odpowiedź uzasadnij.

uzupełnij treść
Polecenie 1

Obraz Pietera Bruegla [czyt. Pitera Brojgla] Kraina pasibrzuchów znany jest również jako Kraina lenistwa lub Kraina szczęśliwości. Na podstawie opisu obrazu wskaż tytuł, który wydaje ci się najtrafniejszy. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RRtiTKO9WbtxY
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, co mogło zainspirować artystę do namalowania tego obrazu. Wykorzystaj informacje zawarte w poniższym tekście pt. Cywilizacja odrodzenia.

uzupełnij treść
j000000038B2v27_000tp002
j000000038B2v27_000tp003
j000000038B2v27_000tp004
skwierk
frasunek
j000000038B2v27_000tp005
j000000038B2v27_000tp006
j000000038B2v27_000tp007
j000000038B2v27_000tp008
j000000038B2v27_000tp009
j000000038B2v27_000tp00A
j000000038B2v27_000tp00B
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Cywilizacja odrodzenia

Jean Delumeau Cywilizacja odrodzenia

Sielanki, mitologia i czarodziejki egzystują tylko w marzeniach bogaczy. Biedni są mniej wyrafinowani. W epoce odrodzenia często cierpią głód i muszą ciężko pracować. Sztuczne raje
to dla nich przede wszystkim te, gdzie bez pracy mogliby obficie zastawić stół żywnością. Wyjaśnia to trwały sukces motywu 'krainy pieczonych gołąbków' […].
W zbuntowanych Niderlandach był to okres nędzy. Dlaczego
by więc ludzie nie mieli marzyć o plackach ześlizgujących się z dachu, o płotach z kiełbas, o pieczonych prosiętach, które biegają z wetkniętym w bok nożem, aby można je krajać, o złocistych gęsiach na talerzach, o gotowanych jajkach biegających na krótkich łapkach? […] Włochy XVI i XVII wieku pozostawiły nam mapę 'krainy pieczonych gołąbków' […]. Widzimy tam góry tartego sera tonące w morzu 'greckiego' wina […]. Jak deszcz padają pieczone bażanty i obficie szpikowane słoniną zające. W lasach sowy wysiadują płaszcze i inny przyodziewek, niczym jaja. Gdzie indziej dwaj strażnicy prowadzą człowieka, a napis głosi: 'Idzie do więzienia za to, że pracował'.

j000000038B2v27_00000_BIB_003 Źródło: Jean Delumeau, Cywilizacja odrodzenia, tłum. Eligia Bąkowska, Warszawa 1987, s. 272.
1
Ćwiczenie 12.1

Wyjaśnij, czy opisany w tekście Cywilizacja odrodzenia 'nowy świat' mógłby istnieć. Uzasadnij swoje zdanie.

uzupełnij treść
R7KUUJRKFd4Tn
Ćwiczenie 12.2
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Ew89PYsR9BX
Ćwiczenie 12.3
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1cpFrD5cSSUs
Ćwiczenie 12.4
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 12.5

Rozstrzygnij, czy opisany we fragmencie tekstu Cywilizacja odrodzenia świat można nazwać realistycznym, czy fantastycznym. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

'Świat na opak'

WstępStanisław Grzeszczuk
Stanisław Grzeszczuk Wstęp

Humorystyczny charakter literatury sowizdrzalskiej realizuje się szczególnie dobitnie w poetyce 'świata na opak'. […] Obserwowanie częstokroć sprzeczności pomiędzy nakazami i wezwaniami a prozaiczną praktyką dnia codziennego skłaniały sowizdrzalskich ironistów i protestujących rybałtówrybałtrybałtów
do stwierdzenia absurdalnościabsurdalnyabsurdalności świata i panującego porządku. Uznanie absurdalności świata prowadziło do preferencji absurdu w literaturze. W świecie, w którym rzeczywistość została uznana za absurdalną, absurd stał się rzeczywistością literacką. […]
Sowizdrzalski 'świat na opak' jest światem humorystycznym […]. Wszystko w nim kłóci się bez ustanku ze zdrowym rozsądkiem i obowiązującymi normami moralnymi, obyczajowymi, prawnymi […]. Jednakże zestawieniem i mnożeniem 'dziwów' i 'absurdów' kierują tu ściśle określone prawa. Wszystko bowiem
w tym świecie przyjmuje wymiary i proporcje odwrotne
niż w rzeczywistości: niemożliwe okazuje się łatwe
do zrealizowania, małe przyjmuje rozmiary monstrualne –
i na odwrót, jest to zarazem świat bajki, fantazji i konceptukonceptkonceptu.

j000000038B2v27_00000_BIB_009 Źródło: Wstęp, [w:] Antologia literatury sowizdrzalskiej XVI i XVII wieku, oprac. Stanisław Grzeszczuk, Wrocław 1985, s. XX.
koncept
rybałt
absurdalny
antypody
antypody

obszary położone po przeciwnych stronach kuli ziemskiej, przeciwstawne sobie stanowiska lub poglądy

R8pNOU41fT17K
Ćwiczenie 13.1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowej odpowiedzi z 3 podanych wariantów, która objaśnia definicję „świata na opak".
ĆWICZENIE: Świat na opak
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R179E8YTH087i
Ćwiczenie 13.2
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 13.3

Podaj przykład dowolnie wybranego tekstu kultury, w którym odnajdujesz przykłady absurdu.

uzupełnij treść
R19Qx2GLtzgyY
Ćwiczenie 13.4
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Między fantazją a tradycją

Część utworów zaliczanych do literatury sowizdrzalskiej można nazwać fantastycznymi – ukazany w nich świat jest nierealny, niezgodny z tym, co widzimy wokół nas. Warto jednak zaznaczyć, że takie przedstawienie 'nowych światów'
nie wynikało tylko z nieograniczonej fantazji sowizdrzałów. Korzystali oni z tradycji.

Między literaturą a kulturą. Studia o 'literaturze mieszczańskiej' przełomu XVI i XVII wiekuWitold Wojtowicz
Witold Wojtowicz Między literaturą a kulturą. Studia o 'literaturze mieszczańskiej' przełomu XVI i XVII wieku

Obrazy 'odwróconego świata' legitymują się długą tradycją. Dotyczą one świata zwierząt (osioł pożera lwa), stosunku zwierząt do ludzi (i na odwrót, przykładowo: zając zabija myśliwego), relacji (odwrócenie zależności silny‑słaby), zależności społecznych (panowie obsługują niewolnika), 'naturalnych' właściwości przedmiotów i ludzi – płynne żelazo, gorejący śnieg, chromichromychromi, którzy sprawnie chodzą, ślepi, którzy widzą etc.

j000000038B2v27_00000_BIB_004 Źródło: Witold Wojtowicz, Między literaturą a kulturą. Studia o „literaturze mieszczańskiej" przełomu XVI i XVII wieku, Szczecin 2010, s. 420.
RKo0pzRkA7vdi
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 15

We fragmencie tekstu Witolda Wojtowicza zostały wymienione elementy 'odwróconego świata': silny - słaby, pan - niewolnik. Odszukaj i zapisz antonimy poniżej podanych wyrazów.

- myśliwy - 
- mędrzec - 
- płynny - 
- gorący - 
- chromy -

uzupełnij treść
chromy
JPOL_E3_E4_Konteksty

Pegazj000000038B2v27_000tp00HPegaz dęba, czyli panopticumj000000038B2v27_000tp00Ipanopticum poetyckie

I w odmianach czasu smak jest. Antologia polskiej poezji epoki baroku

Dziwy abo absurda

Wróbl siedzi na kościele, napinając kusze,
Stamtąd woła na wilka: 'Umykajj000000038B2v27_000tp00CUmykaj swej dusze!'

Itemj000000038B2v27_000tp00DItem

Siekiera się rozbujała, Wisłę przepłynęła,
Kobiałkaj000000038B2v27_000tp00EKobiałka się przeciwiającj000000038B2v27_000tp00Fsię przeciwiając z pierzem utonęła.

Item
Kożuch poszedł do lasa i ułowił śledzia,
Pomiotłoj000000038B2v27_000tp00GPomiotło zaś pływając zabiło niedźwiedzia.

j000000038B2v27_00000_BIB_005 Źródło: I w odmianach czasu smak jest. Antologia polskiej poezji epoki baroku, oprac. Jadwiga Sokołowska, Warszawa 1991, s. 645–646.
j000000038B2v27_000tp00C
j000000038B2v27_000tp00D
j000000038B2v27_000tp00E
j000000038B2v27_000tp00F
j000000038B2v27_000tp00G
JPOL_E3_E4_Konteksty
Siwa kobylina na zapłocie wyszła…
Siwa kobylina na zapłocie wyszła…

Siwa kobylina na zapłociezapłociezapłocie wyszła,
Jak ze łba strzeliła, zajęła się Wisła.
Wisła się zajęła, ryby pogorzałypogorzećpogorzały,
Opalone szczupaki do boru leciały.
Chłop jechał ze młyna, szczupaki pozbierał,
KijankąkijankaKijanką się opasywał, workiem się podpierał,
Przyjechał do domu, miał studnię na piecu,
Czerpał wodę przetakiemprzetakprzetakiem,
Ryby łowił widłami,
Mak wiercił czerpakiemczerpakczerpakiem.

j000000038B2v27_00000_BIB_006 Źródło: Siwa kobylina na zapłocie wyszła…, [w:] Julian Tuwim, Pegaz dęba, Warszawa 2008, s. 372.
czerpak
przetak
kijanka
pogorzeć
zapłocie
Zląkł się zając…
Zląkł się zając…

Zląkł się zając, biegł przez cmentarz,
Obalił dzwonnicę,
Kazał mu ksiądz grzywnę płacić,
Marmurową świcęświcaświcę.
Stodoła się rozigrałarozigrać sięsię rozigrała,
Zająca goniła,
izbaizbaizba się roześmiała,
Oknem wyskoczyła.
Siekiera się ocieliłaocielić sięsię ocieliła
Za piecem na grzędzie,
Łyse cielę porodziłaporodzićporodziła,
PonoponoPono księdzem będzie.

j000000038B2v27_00000_BIB_007 Źródło: Zląkł się zając..., [w:] Julian Tuwim, Pegaz dęba, Warszawa 2008, s. 372–373.
świca
rozigrać się
izba
ocielić się
porodzić
pono
Stefan Batory
Krzyżacy
Kara Mustafa
noc Bartłomiejowa
Peszt
Saul
1
Ćwiczenie 16

Wskaż w wybranym spośród powyższych utworów trzy przykłady występujących w nim absurdów. Wyjaśnij, na czym one polegają.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Po przeczytaniu przytoczonych tekstów napisz opowiadanie, w którym jeden z rozmówców przedstawi drugiemu szczegóły swojej podróży do niezwykłej krainy. W wypowiedzi odwołaj się do treści utworów.

uzupełnij treść
Kiedy Kara Mustafa…
Kiedy Kara Mustafa…

Kiedy Kara MustafaKara MustafaKara Mustafa, wielki mistrz Krzyżaków,
Szedł z licznymi zastępy przez Alpy na Kraków,
Do obrony swych posad zawsze będąc skory,
Pobił go pod Grunwaldem król Stefan Batory.
Wtedy to śród Sahary, w onym kraju futer,
Szczepiłj000000038B2v27_000tp00JSzczepił nową religię sławny Marcin Luter
I, pracując gorliwie piórem i wymową,
Zginął razem z Homerem w noc Bartłomiejowąnoc Bartłomiejowanoc Bartłomiejową.
W tym to czasie Kopernik, wojażerj000000038B2v27_000tp00Kwojażer na Wschodzie,
Robił świeże odkrycia na lądzie i wodzie,
Objechawszy frachtówkąj000000038B2v27_000tp00Lfrachtówką Azję i Afrykę,
Po tygodniu podróży odkrył Amerykę…
Mieszkańcy Wysp Sandwichskichj000000038B2v27_000tp00MSandwichskich, schwytawszy go wreszcie,
Uwięzili w Sztokholmie, a zabili w PeszciePesztPeszcie.
Wtem przybył od papieża do SaulaSaul aSaula goniec
I na miesiąc położył wszystkim wojnom koniec.

j000000038B2v27_00000_BIB_008 Źródło: Kiedy Kara Mustafa…, [w:] Julian Tuwim, Pegaz dęba, Warszawa 2008, s. 376–377.
1
Ćwiczenie 17

Wskaż w wierszu Kiedy Kara Mustafa... trzy przykłady absurdów związanych z wydarzeniami historycznymi. Zapisz poprawne informacje. Skorzystaj ze wzoru:

'Kiedy Kara Mustafa, wielki mistrz Krzyżaków…' – Kara Mustafa to XVII‑wieczny wódz i wezyr turecki, a nie wielki mistrz zakonu krzyżackiego.

uzupełnij treść
Saul a
j000000038B2v27_000tp00H
j000000038B2v27_000tp00I
j000000038B2v27_000tp00J
j000000038B2v27_000tp00K
j000000038B2v27_000tp00L
j000000038B2v27_000tp00M
JPOL_E3_E4_Preteksty

Supermarket jako współczesna kraina marzeń

R1KKUPBVtiSNz
Supermarket
Źródło: Vladimir Kirakosyan, fotografia, domena publiczna.
1
Polecenie 3

Czy istnieje jedna kraina, w której wszyscy będą szczęśliwi? Napisz rozprawkę, w której rozważysz, o jakim świecie marzyli wybrani przez ciebie bohaterowie literaccy. Odwołaj się do wybranej książki z listy lektur obowiązkowych oraz do innego utworu literackiego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.

uzupełnij treść
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

1
Polecenie 4.1

Zredaguj opis drogi prowadzącej do fantastycznej krainy. Użyj określeń wskazujących na kierunek i odległości. Zastosuj wymyślone przez siebie jednostki miary.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4.2

Opisz fantastyczną krainę, w której chciałaby znaleźć się jedna z poniższych grup osób.

  • małe dzieci (najwyżej siedmioletnie),

  • ludzie wędrujący od kilku dni przez pustynię,

  • Eskimosi,

  • zwolennicy nowoczesnych technologii.

uzupełnij treść
j000000038B2v27_0000005K
RfPoI43UdJI1i1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: literatura sowizdrzalska (rybałtowska), absurd, 'świat na opak'.

RQnINqmESrDj6
Miejsce na notatkę ucznia.