Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Temat lekcji:

WWW – w pajęczynie informacji

Cele lekcji:

Wiadomości:

Uczeń potrafi:

  • wyjaśnić pojęcia: Internet, sieć komputerów, serwer, internauta, strona WWW, adres strony WWW, przeglądarka internetowa, witryna internetowa, portal internetowy;

  • wyjaśnić, czym jest strona startowa;

  • wymienić przykładowe usługi internetowe;

  • omówić przeznaczenie paska adresowego i innych charakterystycznych elementów okna przeglądarki;

  • wymienić nazwy najczęściej używanych przeglądarek;

  • omówić budowę strony WWW i rozróżnić jej elementy;

  • omówić elementy portalu internetowego;

  • rozróżnić tryby pracy przeglądarki internetowej.

Umiejętności:

Uczeń potrafi:

  • otwierać w przeglądarce stronę WWW o podanym adresie;

  • rozpoznać stronę główną witryny WWW i omówić jej znaczenie;

  • wykorzystać podstawowe funkcje przeglądarki internetowej do przeglądania stron WWW;

  • korzystać z odsyłaczy do odczytania informacji zgromadzonych na stronach WWW;

  • poruszać się po portalu internetowym;

  • pobierać z Internetu dane i zapisywać je w pliku na dysku.

Metody nauczania

  • pogadanka;

  • rozmowa kierowana;

  • programowana z użyciem komputera;

  • ćwiczenia przedmiotowe.

Środki dydaktyczne

  • komputery;

  • lekcja multimedialna;

  • podręcznik;

  • karty pracy.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa, składająca się ze stanowisk uczniowskich z dostępem do Internetu

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

– czynności organizacyjne (5 min)

  • sprawdzenie obecności

  • krótkie przypomnienie zasad bhp przy obsłudze komputera

  • zwrócenie uwagi na konieczność przestrzegania zasad bhp oraz regulaminu pracowni komputerowej

– wprowadzenie do tematu (5 min)

  • rozmowa kierowana na temat wiedzy uczniów o Internecie

  • przedstawienie celów lekcji

  • analizowanie przez uczniów potrzeby usytematyzowania wiadomości o możliwościach Internetu

  • sformułowanie przez uczniów tematu lekcji

Faza realizacyjna

– lekcja multmedialna

(20 min)

  • uruchomienie przez uczniów lekcji multimedialnej

  • zwrócenie przez nauczyciela uwagi, które elementy lekcji multimedialnej posłużą usystmatyzowaniu posiadanych wiadomości uczniów, a które wprowadzają nowe treści

  • praca uczniów z lekcją multimedialną

Lekcja multimedialna

– ćwiczenia praktyczne związane z pozyskaniem informacji z Internetu

(10 min)

  • nauczyciel wyjaśnia sposób szybkiego wpisywania adresu strony internetowej (z pominięciem http://)

  • uczniowie wykonują zadania:

Zadanie 1

  1. Wykorzystując przeglądarkę internetową, otwórz stronę [www.wawel.krakow.pl](http://www.wawel.krakow.pl/).

  2. Wybierz dział Badania archeologiczno‑architektoniczne.

  3. Wybierz odsyłacz Historia.

  4. Zapoznaj się z historią Wawelu.

  5. Zapisz informacje o wzgórzu wawelskim w Krakowie w pliku programu Word.

  6. Zapisz w osobnym pliku o rozszerzeniu jpg dowolne zdjęcie.

Zadanie 2

Otwórz portal Wirtualna Polska ([www.wp.pl](http://WWW.wp.pl/)) i dowiedz się, jaka pogoda jest dzisiaj w Warszawie.

  • nauczyciel kontroluje i wspomaga pracę uczniów

Faza podsumowująca

– usystematyzowanie treści lekcji (5 min)

  • utrwalenie informacji dotyczących Internetu poprzez wykonanie karty pracy

Karta pracy

Bibliografia

[1] J. Białowąs, K. Chmielewska, A. Drogowski, E. Figielka‑Pezda, M. Mordaka, Informatyka 2000. Podręcznik dla szkoły podstawowej dla kl. IV–VI, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2000.

[2] M. Mordaka, współpraca J. Lipski, Informatyka 2000. Podręcznik dla gimnazjum, I rok nauki, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2000.

[3] M. Gulgowski, J. Lipski, Komputerowe opowieści. Podręcznik do edukacji informatycznej dla starszych klas szkoły podstawowej, kl. IV‑VI), Czarny Kruk, Bydgoszcz 2005.

[4] L. Kopieniak, Przygoda z komputerem, MAC EDUKACJA S.A., Kielce 2004.

[5] G. Koba, Technologia informacyjna dla szkół ponadgimnazjalnych, MiGra, Katowice 2002.

[6] M. Mordaka, J. Białowąs, K. Chmielewska, E. Czerwińska, M. Jakutowicz, Poradnik metodyczny dla nauczycieli szkoły podstawowej, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2000.

Załaczniki

Zadanie domowe:

Wypisz w zeszycie przynajmniej 10 usług internetowych poznanych na lekcji.

Czas trwania lekcji:

1 x 45 minut

R1cpKYQHbqPRt

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.27 KB w języku polskim
R1TbvJ2GEI9Hp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 79.00 KB w języku polskim