Wybory samorządowe
Definiować, czym jest samorząd.
Przedstawiać strukturę samorządu terytorialnego w Polsce.
Wyjaśniać, w jaki sposób są powoływane władze samorządu terytorialnego.
Przedstawiać procedurę organizacji referendum lokalnego.
Interpretować zapisy Kodeksu Wyborczego dotyczące organizacji referendum.
Analizować przyczyny powodujące nieważność referendum lokalnego.
Wprowadzenie
Słowo “samorząd” ma kilka znaczeń. Przede wszystkim rozumiemy je jako wykonywanie przez pewną społeczność określonych zadań w sposób samodzielny i niezależny od nadrzędnej władzy (np. władzy państwowej czy władz zakładu pracy).
Istnienie samorządu wynika z przekonania, że najlepsze decyzje dotyczące danej społeczności podejmują ci, którzy do niej należą. Władza nadrzędna - często oddalona, zajmująca się mnóstwem innych spraw - nierzadko nie ma pełnej świadomości na temat tego, czego społeczność potrzebuje i co jest dla niej najlepsze. Dlatego oddaje część swoich uprawnień do zarządzania licząc, że zostaną one wykorzystane znacznie lepiej i z większą korzyścią dla takiej społeczności.
Nie inaczej jest w przypadku samorządu terytorialnego...
Polska samorządów. Silna demokracja, skuteczne państwoTeodor Toeplitz – jeden z najwybitniejszych działaczy lokalnego ruchu spółdzielczego w okresie międzywojennym [...] – powiadał, że naczelną misją samorządu jest „troska o dobrobyt mieszkańców i walka ze skutkami złych warunków bytowania” [...]. Samorząd to państwo dobrobytu w skali „mikro”, gdzie decyduje się jakość życia obywateli. Samorząd jest najlepszym miejscem do tego, aby zarządzać kluczowymi usługami publicznymi, choćby tylko z dwóch powodów. Po pierwsze, usamorządowienie pozwala dopasowywać zakres i sposób realizacji usług do potrzeb społeczności lokalnych [...]. Zwłaszcza w tak dużym państwie jak Polska nie da się centralnie ocenić i określić, czego potrzebują obywatele w każdym zakątku kraju. Co więcej, rozwiązania błędne, głupie czy nieskuteczne, które są narzucane z poziomu centralnego, mają skutki dużo bardziej opłakane niż tak samo złe pomysły wdrożone tylko na lokalną skalę. Po drugie, skrócony jest łańcuch rozliczania i odpowiedzialności za ewentualne niedociągnięcia czy nieprawidłowości. Biurokracja i polityczni decydenci w systemach scentralizowanych są doskonale chronieni przed rozliczaniem ze swoich błędów. Decydentom lokalnym dużo trudniej ukryć się przed obywatelami i uniknąć choćby politycznej odpowiedzialności za szkodliwe działania.
Źródło: Dawid Szcześciło, Polska samorządów. Silna demokracja, skuteczne państwo, 2019, s. 34, dostępny w internecie: https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Masz%20Glos/Polska%20samorzadow.pdf.
Samorząd terytorialny
Obecna struktura samorządu terytorialnegosamorządu terytorialnego w Polsce funkcjonuje od 1 stycznia 1999 r. Wprowadzono wówczas trójstopniowy podział terytorialny państwa na:
województwa
powiaty
gminy

Mieszkańcy tych jednostek terytorialnych z mocy prawa tworzą wspólnotę samorządową. Na jej czele stoi samorząd terytorialny, czyli władze wybierane przez mieszkańców.
Istotą wprowadzonego podziału było dążenie do decentralizacji państwadecentralizacji państwa. Rozumiemy przez to przekazywanie przez władzę centralną części swoich uprawnień samorządom. Ma to usprawnić zarządzanie państwem i zmniejszyć ilość zadań wykonywanych przez władzę centralną. Ponadto ma zaangażować obywateli w sprawy ich lokalnego środowiska.

Działalność samorządu terytorialnego jest też efektem działania zasady pomocniczościzasady pomocniczości, zgodnie z którą władza centralna ma wspierać władze samorządowe w tych dziedzinach, w których nie będą one w stanie działać skutecznie.
Władze samorządu terytorialnego
Przejęcie przez społeczność lokalną odpowiedzialności za funkcjonowanie danej jednostki samorządu terytorialnego wymaga wyboru władzy, która będzie tą jednostką zarządzać.
Organy władzy samorządu terytorialnego dzielimy na władze wykonawczewładze wykonawcze i władze stanowiącewładze stanowiące. Wybierane są w trakcie wyborów samorządowych.
Tabela ukazująca strukturę władz na poziomie gminy
GMINA | |
|---|---|
władza wykonawcza | władza stanowiąco‑kontrolna |
wójt (gmina wiejska) | rada gminy |
Tabela ukazująca strukturę władz na poziomie powiatu
POWIAT | |
|---|---|
władza wykonawcza | władza stanowiąco‑kontrolna |
starosta na czele zarządu powiatu | rada powiatu |
Tabela ukazująca strukturę władz na poziomie województwa
WOJEWÓDZTWO | |
|---|---|
władza wykonawcza | władza stanowiąco‑kontrolna |
marszałek województwa na czele zarządu województwa | sejmik województwa |
Wybory samorządowe
Zasady dotyczące przeprowadzania wyborów samorządowych zostały ustalone w ustawie o nazwie Kodeks wyborczy. Znajdują się w nim m.in. zapisy dotyczące warunków, jakie musi spełnić obywatel, aby posiadać czynne prawo wyborczeczynne prawo wyborcze i bierne prawo wyborczebierne prawo wyborcze.
USTAWA z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczyUSTAWA z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy
DZIAŁ I
Przepisy wstępne
Rozdział 1.
Przepisy ogólne [...]
Art. 5. Ilekroć w kodeksie jest mowa o: [...]
3) organach stanowiących jednostek samorządu terytorialnego – należy przez to rozumieć, odpowiednio, rady gmin, rady powiatów i sejmiki województw. [...]Rozdział 2.
Prawa wyborcze Art. 11. [...]
§4. Nie ma prawa wybieralności w wyborach wójta w danej gminie osoba, która została uprzednio dwukrotnie wybrana na wójta w tej gminie [...].DZIAŁ VII.
Wybory do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego
Rozdział 1.
Zasady ogólne
Art. 369.
Wybory do rad są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym.
Art. 370.
§1. Można być radnym tylko jednego organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.
§2. Można kandydować jednocześnie tylko do jednego z organów wymienionych w art.5 pkt 3.DZIAŁ VIII
Wybory wójta, burmistrza i prezydenta miastaRozdział 1.
Przepisy ogólne [...]
Art. 471.
Wybory wójta są powszechne, równe, bezpośrednie oraz odbywają się w głosowaniu tajnym.
Art. 472.
§1. Kandydat na wójta nie może jednocześnie kandydować na wójta w innej gminie.
§2. Kandydat na wójta nie może jednocześnie kandydować do rady powiatu i do sejmiku województwa. Kandydat na wójta może kandydować do rady gminy tylko na obszarze gminy, w której kandyduje na wójta.
Art. 473.
§1. Za wybranego na wójta uważa się tego kandydata, który w głosowaniu otrzymał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów.§2. Jeżeli żaden z kandydatów nie otrzymał określonej w §1 liczby ważnie oddanych głosów, czternastego dnia po pierwszym głosowaniu przeprowadza się ponowne głosowanie.
§3. W ponownym głosowaniu wyboru dokonuje się spośród dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali największą liczbę ważnie oddanych głosów. [...]Źródło: USTAWA z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy, dostępny w internecie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20110210112/U/D20110112Lj.pdf.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rg1htI14csuma
Film prezentujący sposób głosowania w wyborach samorządowych
Wykres słupkowy: Frekwencja 1990‑2018:
1990 - 42,3%
1994 - 33,8%
1998 - 45,4%
2002 - 44,2%
2006 - 46%
2010 - 47,3%
2014 - 47,4%
2018 - 51,3%
Referendum lokalne
Jednym ze sposobów wpływu mieszkańców danej społeczności lokalnej na jej władze jest referendum lokalnereferendum lokalne. Nazywamy tak specjalny rodzaj głosowania, w którym członkowie wspólnoty samorządowej wypowiadają się na temat swojej woli w postawionej kwestii (pytaniu) dotyczącym tejże wspólnoty, odpowiadając “tak” lub “nie”.
Zgodnie z ustawą o referendum lokalnym przeprowadzenie tej formy głosowania jest możliwe w następujących sytuacjach:
w sprawie odwołania organu stanowiącego dla danej jednostki samorządu terytorialnego,
co do sposobu rozstrzygania sprawy dotyczącej wspólnoty samorządowej, mieszczącej się w zakresie zadań i kompetencji organów danej jednostki samorządu terytorialnego,
w innych istotnych sprawach, dotyczących społecznych, gospodarczych lub kulturowych więzi łączących tę wspólnotę.
Dodatkowo ustawa przewidziała dwie możliwości przeprowadzenia referendum gminnego, którego przedmiotem może być:
odwołanie wójta (burmistrza, prezydenta miasta),
samoopodatkowanie się mieszkańców na cele publiczne mieszczące się w zakresie zadań i kompetencji organów gminy.
Jerzy Jureczko, Referenda odwoławcze organów wykonawczych w Polsce w latach 2006–2017. Realny wpływ czy fikcja? Analiza wybranych przypadkówWszystkich referendów odwoławczych w latach 2006–2017 było 213, z czego 30 referendów było ważne, zaś tylko jedno z nich nie doprowadziło do odwołania organu wykonawczego. Daje to 14,15% skuteczność wszystkich inicjatyw referendalnych. Między kadencjami 2006–2010 a 2010–2014 pojawiła się tendencja zwyżkowa inicjatyw referendalnych – nastąpił wzrost o 83,75%, jednak przyrost ważnych referendów jest niewielki, ponieważ wynosi tylko 25%. Dane z lat 2014–2017 są niepełne, jednak wszystko wskazuje na to, że zaobserwujemy regres inicjatyw referendalnych, a co za tym idzie zaobserwujemy mniejszą liczbę skutecznych odwołań organów wykonawczych gmin czy miast. [...]*
*Warto także zauważyć, że zwolennicy wójta, burmistrza czy prezydenta nie zawsze powinni iść na referendum. Otóż w sześciu przypadkach, gdyby nie wzięli czynnego udziału w głosowaniu, to organ wykonawczy nie zostałby odwołany, ponieważ nie byłoby odpowiedniej frekwencji potrzebnej do uznania ważności referendum.Źródło: Jerzy Jureczko, Referenda odwoławcze organów wykonawczych w Polsce w latach 2006–2017. Realny wpływ czy fikcja? Analiza wybranych przypadków, dostępny w internecie: https://www.google.com/search?q=referendum+gminne+artyku%C5%82&client=firefox-b-d&ei=GXxsYazUCqaGwPAPopay4A4&start=20&sa=N&ved=2ahUKEwjsxNzEmdLzAhUmAxAIHSKLDOw4ChDw0wN6BAgBEE4&biw=1920&bih=955&dpr=1.
W referendum mogą wziąć udział osoby stale zamieszkujące na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego. Muszą też posiadać czynne prawo wyborcze do organu stanowiącego tej jednostki.
Referendum przeprowadza się z inicjatywy organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego lub na wniosek mieszkańców. W tym drugim przypadku musi to być co najmniej:
10% uprawnionych do głosowania mieszkańców gminy albo powiatu,
5% uprawnionych do głosowania mieszkańców województwa.
Wyniki referendum lokalnego są wiążące jeśli:
wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania,
ALE:w przypadku referendum w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego pochodzącego z wyborów bezpośrednich zostanie ono uznane za ważne, gdy udział w nim wzięło nie mniej niż ⅗ liczby biorących udział w wyborze odwoływanego organu.
Wynik referendum jest rozstrzygający, jeżeli:
za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej pod głosowanie oddano więcej niż połowę ważnych głosów,
w przypadku głosowania w sprawie samoopodatkowania się mieszkańców na cele publiczne, jeżeli “za” oddano co najmniej ⅔ ważnych głosów.
Zapoznaj się z protokołem przeprowadzonego referendum w sprawie odwołania burmistrza miasta. Zastanów się, co jest przyczyną nieważności przeprowadzanych referendów. Jak sądzisz, z czego to wynika?
PROTOKÓŁ USTALENIA WYNIKU REFERENDUM GMINNEGO
Wyniki głosowania i wynik referendum ustalono w dniu 20 czerwca 2021 r. Głosowanie przeprowadzono w 16 obwodach głosowania. Na podstawie protokołów głosowania otrzymanych od wszystkich tj. 16 obwodowych komisji do spraw referendum, Komisja ustaliła następujące wyniki głosowania: (...) 14.Komisja ustaliła, co następuje:
w wyborze w dniu 4 listopada 2018 r. odwoływanego organu liczba osób, które wzięły udział w głosowaniu (liczba kart ważnych), wyniosła 8606, zatem 3/5 liczby biorących udział w wyborze odwoływanego organu wynosi 5164,
liczba osób uprawnionych do głosowania wyniosła 17511,
liczba osób, które wzięły udział w głosowaniu (liczba kart ważnych), wyniosła 1180 (frekwencja wyniosła 6,74%),
liczba głosów ważnych wyniosła 1171,
liczba głosów za odwołaniem organu (pozytywnych „Tak”) wyniosła 106515.
Komisja, w związku z powyższym, na podstawie art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 741), stwierdza, że:
referendum jest nieważne (...),
Burmistrz Miasta Świebodzice nie został odwołany.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P128yTx6q
Słowniczek
ustalony prawem zakres uprawnień do samodzielnego rozstrzygania spraw przez określoną społeczność, bądź do reprezentowania jej interesów wobec organów państwa i wykonywania zadań wymienionych przez ustawy, umowy lub porozumienia
władze wybierane przez mieszkańców jednostek terytorialnych państwa - gminy, powiatu i województwa
zasada, zgodnie z którą władza centralna przekazuje część swoich uprawnień samorządom w celu usprawnienia zarządzania poszczególnymi obszarami państwa i zmniejszenia zakresu zadań wykonywanych przez władzę centralną
inaczej zasada subsydiarności; mówi ona o tym, że każdy szczebel władzy powinien realizować tylko te zadania, które nie mogą być właściwie zrealizowane przez szczebel niższy; władza powinna mieć znaczenie pomocnicze, wspierające w stosunku do działań niższych szczebli; państwo powinno interweniować tylko w sytuacji, która tego wymaga i rozwiązywać problem na szczeblu możliwie najbliższym obywatelowi
(prawo wybierania) – prawo umożliwiające obywatelom, po spełnieniu określonych warunków, do brania udziału w głosowaniu na swojego kandydata do organów przedstawicielskich państwa, do organów samorządu terytorialnego bądź do brania udziału w referendum
(prawo wybieralności) - prawo umożliwiające obywatelom, po spełnieniu określonych warunków, do kandydowania do organów przedstawicielskich państwa i do organów samorządu terytorialnego
jedna z form demokracji bezpośredniej, która polega na wyrażaniu woli w określonej sprawie przez wszystkich obywateli zamieszkujących na terenie danej wspólnoty samorządowej i mających czynne prawo wyborcze
władza zarządzająca jednostką samorządu terytorialnego i wykonująca uchwały władzy stanowiącej
władza tworząca akty prawne na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego
Bibliografia
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20110210112/U/D20110112Lj.pdf
https://wnus.edu.pl/ap/pl/issue/721/article/14155/
https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Masz%20Glos/Polska%20samorzadow.pdf
https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/public/k9/agenda/seminaria/2016/160516/funkc_samorzadu.pdf