Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wybory w Polsce – w jaki sposób wybieramy władze
w naszym kraju

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jakie warunki trzeba spełnić, by zostać parlamentarzystą lub prezydentem,

  • wie, co to jest czynne i bierne prawo wyborcze oraz w jakich przypadkach może ono zostać odebrane,

  • zna procedury wyboru prezydenta i parlamentarzystów w RP,

  • wie, jak powstaje rząd w naszym kraju,

  • potrafi wymienić okoliczności, w których marszałek sejmu przejmuje obowiązki
    prezydenta RP,

  • zna przywileje przysługujące parlamentarzystom i najwyższym przedstawicielom władzy w Polsce.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi opowiedzieć, w jaki sposób wybiera się władze w RP,

  • potrafi wymienić przymiotniki charakteryzujące wybory w Polsce (m.in. powszechne, bezpośrednie) i wyjaśnić ich znaczenie,

  • umie wyjaśnić, co to jest konstruktywne wotum nieufności,

  • identyfikuje zasadę powszechności wyborów jako jeden z fundamentów demokracji.

c) Postawy

Uczeń ma świadomość, że uczestnictwo w wyborach jest niepisanym obowiązkiem każdego obywatela.

2. Metoda i forma pracy

W formie swobodnej wymiany zdań: uczniowie zastanawiają się nad zaletami bycia parlamentarzystą i oceniają obecnych członków parlamentu.

Metoda praktyczna: uczniowie w oparciu o tekst konstytucji poznają mechanizmy wyborów w Polsce.

Metoda problemowa: uczniowie opisują treść kryjącą się pod pojęciem postawy obywatelskiej.

3. Środki dydaktyczne

  1. Konstytucja RP z 1997 roku.

  2. Dane dotyczące wyników głosowania i ilości mandatów uzyskanych przez poszczególne partie w ostatnich wyborach do parlamentu.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel pyta uczniów, który z nich chciałby zostać posłem lub senatorem polskiego parlamentu. Mówi o prawach i przywilejach przysługujących jego członkom. Uczniowie zastanawiają się, jakimi przymiotami powinien być obdarzony dobry parlamentarzysta.
W formie swobodnej wymiany zdań oceniają działalność przedstawicieli narodu zasiadających w obecnym parlamencie.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, co to jest czynne i bierne prawo wyborcze. Wyjaśnia, w jakich przypadkach obywatel może utracić prawo do głosowania. Wymienia formalne wymogi od kandydata na posła, senatora i prezydenta RP.

Uczniowie odpowiadaj na pytanie, co ile lat przeprowadzane są w Polsce wybory. Nauczyciel omawia zasady obowiązujące przy wyborach parlamentarnych i prezydenckich. Uczniowie odszukują i przytaczają poszczególne zapisy konstytucji. Nauczyciel tłumaczy, w jaki sposób przeliczane są głosy na mandaty w wyborach do Sejmu RP.

Nauczyciel omawia sposoby powołania rządu. Tłumaczy mechanizm konstruktywnego wotum nieufności.

Nauczyciel, w oparciu o tekst konstytucji, wylicza okoliczności, w których marszałek sejmu przejmuje obowiązki prezydenta RP.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel pyta uczniów o znaczenie terminu: demokracja. Uczniowie wyjaśniają własnymi słowami znaczenie sformułowania: społeczeństwo obywatelskie. Mówią, co rozumieją pod pojęciem: postawa obywatelska. Nauczyciel tłumaczy wagę, jaką posiada uczestnictwo
w wyborach jak największej liczby uprawnionych do głosowania.

5. Bibliografia

  1. Dudek D., Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2. kwietnia 1997, Lubelskie Wydawnictwa Prawnicze, Lublin 1998.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Uczniowie odnajdują informacje dotyczące zakresu kompetencji Parlamentu RP. Odpowiadają na pytanie, w jakim stopniu obecny parlament wypełnia nałożone na niego obowiązki.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Celem zajęć nie powinno być suche przedstawienie wszystkich szczegółów związanych
z wyborczymi procedurami, ale przede wszystkim wychowanie do postawy obywatelskiej.
W tym szumnym haśle zawiera się postulat kształtowania w świadomości jednostki poczucia, że ma ona wpływ na to, jak wygląda jej kraj. Bez powszechnego uznania tego faktu niemożliwe jest bowiem prawidłowe funkcjonowanie demokracji. O postawę obywatelską można apelować, ale w pierwszym rzędzie należy jej uczyć. Lekcje w szkole wydają się po temu doskonałą okazją.

R1YtxFESJVkoY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.09 KB w języku polskim
R1I1EKo2ZqkPZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim