Wybory w Polsce – w jaki sposób wybieramy władze w naszym kraju
Wybory w Polsce – w jaki sposób wybieramy władze
w naszym kraju
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jakie warunki trzeba spełnić, by zostać parlamentarzystą lub prezydentem,
wie, co to jest czynne i bierne prawo wyborcze oraz w jakich przypadkach może ono zostać odebrane,
zna procedury wyboru prezydenta i parlamentarzystów w RP,
wie, jak powstaje rząd w naszym kraju,
potrafi wymienić okoliczności, w których marszałek sejmu przejmuje obowiązki
prezydenta RP,zna przywileje przysługujące parlamentarzystom i najwyższym przedstawicielom władzy w Polsce.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi opowiedzieć, w jaki sposób wybiera się władze w RP,
potrafi wymienić przymiotniki charakteryzujące wybory w Polsce (m.in. powszechne, bezpośrednie) i wyjaśnić ich znaczenie,
umie wyjaśnić, co to jest konstruktywne wotum nieufności,
identyfikuje zasadę powszechności wyborów jako jeden z fundamentów demokracji.
c) Postawy
Uczeń ma świadomość, że uczestnictwo w wyborach jest niepisanym obowiązkiem każdego obywatela.
2. Metoda i forma pracy
W formie swobodnej wymiany zdań: uczniowie zastanawiają się nad zaletami bycia parlamentarzystą i oceniają obecnych członków parlamentu.
Metoda praktyczna: uczniowie w oparciu o tekst konstytucji poznają mechanizmy wyborów w Polsce.
Metoda problemowa: uczniowie opisują treść kryjącą się pod pojęciem postawy obywatelskiej.
3. Środki dydaktyczne
Konstytucja RP z 1997 roku.
Dane dotyczące wyników głosowania i ilości mandatów uzyskanych przez poszczególne partie w ostatnich wyborach do parlamentu.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel pyta uczniów, który z nich chciałby zostać posłem lub senatorem polskiego parlamentu. Mówi o prawach i przywilejach przysługujących jego członkom. Uczniowie zastanawiają się, jakimi przymiotami powinien być obdarzony dobry parlamentarzysta.
W formie swobodnej wymiany zdań oceniają działalność przedstawicieli narodu zasiadających w obecnym parlamencie.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, co to jest czynne i bierne prawo wyborcze. Wyjaśnia, w jakich przypadkach obywatel może utracić prawo do głosowania. Wymienia formalne wymogi od kandydata na posła, senatora i prezydenta RP.
Uczniowie odpowiadaj na pytanie, co ile lat przeprowadzane są w Polsce wybory. Nauczyciel omawia zasady obowiązujące przy wyborach parlamentarnych i prezydenckich. Uczniowie odszukują i przytaczają poszczególne zapisy konstytucji. Nauczyciel tłumaczy, w jaki sposób przeliczane są głosy na mandaty w wyborach do Sejmu RP.
Nauczyciel omawia sposoby powołania rządu. Tłumaczy mechanizm konstruktywnego wotum nieufności.
Nauczyciel, w oparciu o tekst konstytucji, wylicza okoliczności, w których marszałek sejmu przejmuje obowiązki prezydenta RP.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta uczniów o znaczenie terminu: demokracja. Uczniowie wyjaśniają własnymi słowami znaczenie sformułowania: społeczeństwo obywatelskie. Mówią, co rozumieją pod pojęciem: postawa obywatelska. Nauczyciel tłumaczy wagę, jaką posiada uczestnictwo
w wyborach jak największej liczby uprawnionych do głosowania.
5. Bibliografia
Dudek D., Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2. kwietnia 1997, Lubelskie Wydawnictwa Prawnicze, Lublin 1998.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Uczniowie odnajdują informacje dotyczące zakresu kompetencji Parlamentu RP. Odpowiadają na pytanie, w jakim stopniu obecny parlament wypełnia nałożone na niego obowiązki.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Celem zajęć nie powinno być suche przedstawienie wszystkich szczegółów związanych
z wyborczymi procedurami, ale przede wszystkim wychowanie do postawy obywatelskiej.
W tym szumnym haśle zawiera się postulat kształtowania w świadomości jednostki poczucia, że ma ona wpływ na to, jak wygląda jej kraj. Bez powszechnego uznania tego faktu niemożliwe jest bowiem prawidłowe funkcjonowanie demokracji. O postawę obywatelską można apelować, ale w pierwszym rzędzie należy jej uczyć. Lekcje w szkole wydają się po temu doskonałą okazją.