Wybrane nurty poezji powojennej: lingwizm, turpizm i neoklasycyzm
Wybrane nurty poezji powojennej: lingwizm, turpizm i neoklasycyzm
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zapoznaje się z poezją po roku 1956,
utrwala wiadomości dotyczące historii Polski doby powojennej,
zapoznaje się z realiami epoki powojennej i socrealizmu (sytuacja obywateli, pozycja sztuki, wszechwładza partii).
b) Umiejętności
Uczeń potrafi scharakteryzować gatunki poezji powojennej i ich reprezentantów.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, dyskusja, praca analityczna z tekstami z podręcznika, nauczanie sytuacyjne.
3. Środki dydaktyczne
Egzemplarze podręcznika Przeszłość to dziś Jacka Kopcińskiego.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Wykład: poezja w Polsce po 1956 roku (zwrócenie uwagi m.in. na: reprezentantów, rozwój tej poezji na tle tradycji literackiej: poezji skamandryckiej, awangardowej i klasycznej).
2. Rodowody poezji powojennej (załącznik 1):
a) kontynuacja poezji związanej z tradycją,
b) Julian Przyboś (poezję lingwistyczną nazwał słowiarstwem; kpiąc z poetów wykorzystujących w swojej twórczości brzydotę, nazwał ją poezją turpistyczną, a także napisał prześmiewczy utwór Odę do turpistów).
3. Charakterystyka wybranych nurtów poezji powojennej: lingwizmu, turpizmu i neoklasycyzmu.
b) Faza realizacyjna
1. Miron Białoszewski - realizator poezji lingwistycznej:
Niedopisanie, Sufitowość, Tłumaczenie się z twórczości:
Które utwory rozbawiły was?
Co jest charakterystycznego w tych utworach?
Kto jest bohaterem tych utworów?
Na czym polega humor w tych utworach?
polka z sobą:
Jakie znaczenie polka realizuje się w utworze?
Co oznacza w potocznym języku mieć polkę?
Jakie elementy wskazują na wieloznaczność i zaszyfrowanie utworu?
Wyjaśnij tytuł - czy chodzi o kłopot z zaimkiem sobą czy też może ze swoim ja?
Podłogo, błogosław!
Co jest tematem wiersza?
Jaka jest podłoga?- cytaty i opiszcie ją.
Co ma na myśli podmiot liryczny, mówiąc o skrojonych profilach buraka?
Co możemy zobaczyć w rysunkach i kształtach zatartych na starej podłodze*?*
Jakim językiem i co mówi o języku podmiot liryczny?
Znajdźcie znaki sakralne w utworze. Jaka jest ich funkcja?
Jakimi środkami poeta uwzniośla i uświęca wyrażane treści?
2. Stanisław Grochowiak - przedstawiciel turpizmu:
Don Kiszot - analiza wiersza:
Jakie środki wykorzystał Grochowiak do zaakcentowania brzydoty?
Jaki jest humor tego utworu?
Jakie uczucia towarzyszą tobie przy czytaniu wiersza?
Czy poeta korzysta ze źródeł kultury?
Uroda pokory i Introdukcja:
Jakie sceny zostały przedstawione w obydwu utworach?
Wskaż estetyczne walory brzydoty w wierszach.
Jak pojmuje Grochowiak brzydotę?
3. Andrzej Bursa - elementy turpistyczne w poezji:
Rzeźnia:
Czy możemy mówić o brzydocie w tym wierszu?
Na czym polega realizm tego utworu?
Dyskurs z poetą:
W jaki sposób wykorzystał poeta walory estetyczne brzydoty?
Porównaj wykorzystanie turpizmu przez Grochowiaka i Bursę. Na czym polega różnica?
4. Zbigniew Herbert – przedstawiciel neoklasycyzmu:
Apollo i Marsjasz - reinterpretacja mitu:
Przypomnienie mitu.
Przyjrzyjcie się, jak w słowie oddany jest krzyk Marsjasza – opis, cytaty.
Co Marsjasz próbuje przekazać?
Jaka jest reakcja boga o słuchu absolutnym?
Jak zatem Herbert rozwiązuje problem relacji między sztuką a cierpieniem?
Jak rewiduje koncepcję klasyków, iż krzyk jest wrogiem poezji, iż piękno, które jest harmonijną syntezą prostoty i wielkości, ma swoje odbicie w ciszy i spokoju?
c) Faza podsumowująca
Przypomnienie i utrwalenie wiadomości:
1. Sytuacja poezji po II wojnie światowej.
2. Rodowody poezji powojennej.
3. Charakterystyka poezji:
a) lingwistycznej,
b) turpistycznej,
c) neoklasycystycznej.
5. Bibliografia
1. Kopciński J., Przeszłość to dziś, Stentor, Warszawa 2005.
2. Wysłouch S., Literatura współczesna, Nakom, Poznań 1997.
6. Załączniki
Załącznik 1
Rodowody polskiej poezji współczesnej
od lat międzywojennych skamandrycki
(Wierzyński)
awangardowy (Przyboś ) klasyczny (Miłosz)
od 1956 Różewicz
klasycyzm tradycja
Herbert Nowak
lingwizm turpizm
Bursa Szymborska
Grochowiak
Białoszewski nurt religijny po 1970
i inni
kontestatorzy Twardowski Oszajca
od 1968
pokolenie 1968 Stachura
Barańczak Lipska Wojaczek Kamieńska
Krynicki
Zagajewski
Wykres [w:] B. Chrząstowska, Literatura współczesna, Wyd. NAKOM, Poznań 1997, rozdz. I (cz. II), s. 86.
Zadanie domowe
Przeczytaj z podręcznika wiersze Ewy Lipskiej i przygotuj się do ich analizy.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Cykl dwóch lekcji poświęconych analizie poezji powojennej – przeznaczony dla klasy trzeciej liceum.