Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wybrane skróty klawiszowe

Uczeń wie, do czego służą skróty klawiszowe.

Umiejętności

Usprawnienie pracy z komputerem.

Uczeń potrafi posługiwać się poznanymi skrótami.

Uczeń umie wykonać proste polecenia wykorzystując skróty klawiszowe.

Uczeń potrafi wykorzystać poznane wiadomości w prostych ćwiczeniach.

Metoda i forma pracy

praktyczno – ćwiczeniowa

pogadanka poszukująca

indywidualna

zbiorowa

Środki dydaktyczne

Stanowisko komputerowe

Oprogramowanie użytkowe MS Word

Tablica, kreda.

Czynności administracyjno‑porządkowe, powtórzenie wiadomości zdobytych na poprzednich zajęciach. Podanie tematu zajęć.

Przywitanie uczniów. Sprawdzenie listy obecności. Przypomnienie wiadomości z poprzednich zajęć. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:

W jaki sposób kopiujemy, wklejamy zaznaczony blok tekstu?

W jaki sposób można pogrubić, podkreślić tekst, wprowadzić kursywę?

Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.

Edycja – kopiuj

Edycja – wklej

Zaznaczamy właściwe ikony służące do formatowania tekstu.

Podanie oraz zapisanie tematu lekcji na tablicy. Temat: Wybrane skróty klawiszowe. Uczniowie zapisują temat lekcji w zeszytach przedmiotowych.

Faza realizacyjna

Nauczyciel uświadamia uczniom cele lekcji. Nauczyciel podaje ćwiczenie pierwsze: Proszę przepisać fragment tekstu. Uczniowie dostają karty z poniższym tekstem, wykonują ćwiczenie. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania.

Jan Brzechwa „Atrament”

Nikt opisać nie potrafi,
Jaki w szkole powstał zamęt,
Gdy na lekcji geografii
Nagle rozlał się atrament.

Porozlewał się po mapie,
Co leżała na katedrze,
Tutaj cieknie, tam znów kapie,
Wnet do różnych miast się wedrze.

W Kocku, Płocku, Radzyminie
Czarne kleksy się rozprysły
I atrament dalej płynie,
I już wlewa się do Wisły.

Nauczyciel podaje oraz objaśnia poszczególne skróty klawiszowe. Zapisuje skróty na tablicy.

Uczniowie zapisują skróty w zeszytach przedmiotowych.

Home – przejście na początek wiersza

Ctrl + Home –na początek dokumentu

End – na koniec wiersza

Ctrl + End – na koniec dokumentu

Ctrl + Z – wycofanie się z ostatniej operacji

Ctrl + Y – powtórzenie ostatniej operacji

Ctrl + C – kopiowanie zaznaczonego bloku

Ctrl + X – wycięcie zaznaczonego bloku

Ctrl + V – wklejenie zaznaczonego bloku

Delete – usunięcie zaznaczonego bloku

Ctrl + + - wprowadzenie indeksu górnego

Ctrl + = - wprowadzenie indeksu dolnego

Ctrl + B – pogrubienie tekstu

Ctrl + I – wprowadzenie kursywy

Ctrl + U – podkreślenie pojedyncze ciągłe

Ctrl + Shift + W – podkreślenie pojedyncze tylko wyrazów

Ctrl + Shift + D – podkreślenie podwójne ciągłe

Ctrl + A – zaznaczenie całego dokumentu

Ctrl + Shift +A – zamienić tekst na wersaliki

Shift+F3 – zmienienie wielkości liter

Alt + Shift + P – wstawienie numeru bieżącej strony

Alt +Shift + D – wstawienie aktualnej daty

Alt + Shift + T – wstawienie aktualnej godziny

Ctrl+L, Ctrl+R, Ctrl+E, Ctrl+J – wyrównanie tekstu do lewej, prawej, centrowanie lub justowanie, odpowiednio

Nauczyciel podaje ćwiczenie drugie: Proszę sprawdzić działanie skrótów klawiszowych na wcześniej przepisanym tekście. Nauczyciel wyjaśnia sposób wykonania ćwiczenia. Odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Uczniowie, pracując indywidualnie, wykonują zadane ćwiczenie na wcześniej wprowadzonym tekście wiersza J. Brzechwy.

Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, sprawdza otrzymywane rezultaty, wyniki pracy.

Faza podsumowująca

Podsumowanie zajęć. Nauczyciel zadaję pytania:

Do czego służą skróty klawiszowe?

Wymień kilka zapamiętanych skrótów klawiszowych.

Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela. Najaktywniejsi zostają nagrodzeni oceną bardzo dobrą

Pożegnanie uczniów. Podanie tematu lekcji na następne zajęcia.

RTSC0WkakqMNi

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 38.50 KB w języku polskim