Wybrane skróty klawiszowe
Wybrane skróty klawiszowe
Uczeń wie, do czego służą skróty klawiszowe.
Umiejętności
Usprawnienie pracy z komputerem.
Uczeń potrafi posługiwać się poznanymi skrótami.
Uczeń umie wykonać proste polecenia wykorzystując skróty klawiszowe.
Uczeń potrafi wykorzystać poznane wiadomości w prostych ćwiczeniach.
Metoda i forma pracy
praktyczno – ćwiczeniowa
pogadanka poszukująca
indywidualna
zbiorowa
Środki dydaktyczne
Stanowisko komputerowe
Oprogramowanie użytkowe MS Word
Tablica, kreda.
Czynności administracyjno‑porządkowe, powtórzenie wiadomości zdobytych na poprzednich zajęciach. Podanie tematu zajęć.
Przywitanie uczniów. Sprawdzenie listy obecności. Przypomnienie wiadomości z poprzednich zajęć. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
W jaki sposób kopiujemy, wklejamy zaznaczony blok tekstu?
W jaki sposób można pogrubić, podkreślić tekst, wprowadzić kursywę?
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Edycja – kopiuj
Edycja – wklej
Zaznaczamy właściwe ikony służące do formatowania tekstu.
Podanie oraz zapisanie tematu lekcji na tablicy. Temat: Wybrane skróty klawiszowe. Uczniowie zapisują temat lekcji w zeszytach przedmiotowych.
Faza realizacyjna
Nauczyciel uświadamia uczniom cele lekcji. Nauczyciel podaje ćwiczenie pierwsze: Proszę przepisać fragment tekstu. Uczniowie dostają karty z poniższym tekstem, wykonują ćwiczenie. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania.
Jan Brzechwa „Atrament”
Nikt opisać nie potrafi,
Jaki w szkole powstał zamęt,
Gdy na lekcji geografii
Nagle rozlał się atrament.
Porozlewał się po mapie,
Co leżała na katedrze,
Tutaj cieknie, tam znów kapie,
Wnet do różnych miast się wedrze.
W Kocku, Płocku, Radzyminie
Czarne kleksy się rozprysły
I atrament dalej płynie,
I już wlewa się do Wisły.
Nauczyciel podaje oraz objaśnia poszczególne skróty klawiszowe. Zapisuje skróty na tablicy.
Uczniowie zapisują skróty w zeszytach przedmiotowych.
Home – przejście na początek wiersza
Ctrl + Home –na początek dokumentu
End – na koniec wiersza
Ctrl + End – na koniec dokumentu
Ctrl + Z – wycofanie się z ostatniej operacji
Ctrl + Y – powtórzenie ostatniej operacji
Ctrl + C – kopiowanie zaznaczonego bloku
Ctrl + X – wycięcie zaznaczonego bloku
Ctrl + V – wklejenie zaznaczonego bloku
Delete – usunięcie zaznaczonego bloku
Ctrl + + - wprowadzenie indeksu górnego
Ctrl + = - wprowadzenie indeksu dolnego
Ctrl + B – pogrubienie tekstu
Ctrl + I – wprowadzenie kursywy
Ctrl + U – podkreślenie pojedyncze ciągłe
Ctrl + Shift + W – podkreślenie pojedyncze tylko wyrazów
Ctrl + Shift + D – podkreślenie podwójne ciągłe
Ctrl + A – zaznaczenie całego dokumentu
Ctrl + Shift +A – zamienić tekst na wersaliki
Shift+F3 – zmienienie wielkości liter
Alt + Shift + P – wstawienie numeru bieżącej strony
Alt +Shift + D – wstawienie aktualnej daty
Alt + Shift + T – wstawienie aktualnej godziny
Ctrl+L, Ctrl+R, Ctrl+E, Ctrl+J – wyrównanie tekstu do lewej, prawej, centrowanie lub justowanie, odpowiednio
Nauczyciel podaje ćwiczenie drugie: Proszę sprawdzić działanie skrótów klawiszowych na wcześniej przepisanym tekście. Nauczyciel wyjaśnia sposób wykonania ćwiczenia. Odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Uczniowie, pracując indywidualnie, wykonują zadane ćwiczenie na wcześniej wprowadzonym tekście wiersza J. Brzechwy.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, sprawdza otrzymywane rezultaty, wyniki pracy.
Faza podsumowująca
Podsumowanie zajęć. Nauczyciel zadaję pytania:
Do czego służą skróty klawiszowe?
Wymień kilka zapamiętanych skrótów klawiszowych.
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela. Najaktywniejsi zostają nagrodzeni oceną bardzo dobrą
Pożegnanie uczniów. Podanie tematu lekcji na następne zajęcia.