Wykorzystanie technologii i sprzętów ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami
SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203
Wybrane urządzenia technologiczne i sprzęt dla osób z niepełnosprawnościami
GRAFIKA INTERAKTYWNA
Spis treści
Osoby niewidome2Osoby niewidome
Osoby słabowidzące3Osoby słabowidzące
Osoby niesłyszące4Osoby niesłyszące
Osoby słabosłyszące5Osoby słabosłyszące
Osoby z niepełnosprawnością ruchową6Osoby z niepełnosprawnością ruchową
Osoby z indywidualnymi potrzebami z zakresu komunikacji (komunikacja alternatywna i wspomagająca)7Osoby z indywidualnymi potrzebami z zakresu komunikacji (komunikacja alternatywna i wspomagająca)
Osoby niewidome
- Urządzenia lektorskie
Urządzenia lektorskie – skanują tekst lub wykonują zdjęcia, rozpoznają znaki i odczytują tekst za pomocą mowy syntetycznej. Dzięki nim osoby niewidome i słabowidzące mają dostęp do treści książek, czasopism, dokumentów, tekstu na ekranie i odtwarzania książek audio, rachunków i innych tekstów drukowanych. Umożliwiają także powiększanie.
Zalety- udostępniają osobom niewidomym i słabowidzącym teksty w czarnodruku,
- mogą być niewielkich rozmiarów, przenośne,
- są łatwe w obsłudze, także dla osób niepotrafiących obsługiwać komputera,
- zapewniają osobom niewidomym i słabowidzącym niezależność i samodzielność w dostępie do tekstów drukowanych,
- poszerzają dostępność edukacji i rozrywki.
- wysoka cena.
- do użytku domowego – odczytywanie dokumentów, książek, czasopism,
- w edukacji – udostępnienie zbiorów bibliotek i czytelni oraz podręczników.
- możliwość podłączenia do komputera,
- wybór głosu odczytywania tekstu w języku polskim i w językach obcych,
- możliwość zapisywania dokumentów w pamięci,
- wbudowana obsługa w zapisie Braille’a,
- wyświetlanie treści dokumentu w powiększeniu.
- Urządzenia lektorskie
Urządzenia lektorskie – skanują tekst lub wykonują zdjęcia, rozpoznają znaki i odczytują tekst za pomocą mowy syntetycznej. Dzięki nim osoby niewidome i słabowidzące mają dostęp do treści książek, czasopism, dokumentów, tekstu na ekranie i odtwarzania książek audio, rachunków i innych tekstów drukowanych. Umożliwiają także powiększanie.
Zalety- udostępniają osobom niewidomym i słabowidzącym teksty w czarnodruku,
- mogą być niewielkich rozmiarów, przenośne,
- są łatwe w obsłudze, także dla osób niepotrafiących obsługiwać komputera,
- zapewniają osobom niewidomym i słabowidzącym niezależność i samodzielność w dostępie do tekstów drukowanych,
- poszerzają dostępność edukacji i rozrywki.
- wysoka cena.
- do użytku domowego – odczytywanie dokumentów, książek, czasopism,
- w edukacji – udostępnienie zbiorów bibliotek i czytelni oraz podręczników.
- możliwość podłączenia do komputera,
- wybór głosu odczytywania tekstu w języku polskim i w językach obcych,
- możliwość zapisywania dokumentów w pamięci,
- wbudowana obsługa w zapisie Braille’a,
- wyświetlanie treści dokumentu w powiększeniu.
- Notatniki brajlowskie
Notatniki brajlowskie – elektroniczne urządzenia niewielkich rozmiarów, odpowiadające na przykład tabletom, umożliwiające zapisywanie, odczytywanie lub odsłuchiwanie notatek. Zastępują ciężkie brajlowskie maszyny do pisania. Zapisywanie i odczytywanie informacji odbywa się za pomocą alfabetu Braille’a. Tekst wyświetlany jest na pasku aktywnych sześciopunktów.
Zalety:- urządzenia niewielkich rozmiarów, przenośne, łatwe do transportowania,
- pozwalają czytać dotykiem, mogą być obsługiwane przez osoby głuchoniewidome posługujące się pismem Braille’a,
- są wygodniejsze i szybsze w obsłudze niż maszyny do pisania,
- pozwalają na szybkie zapisywanie dokumentów, np. za pomocą łącza USB.
- wysoka cena,
- tylko dla osób posługujących się pismem Braille’a.
- w edukacji osób niewidomych,
- w pracy i codziennym użytkowaniu przez osoby niewidome,
- możliwość wykorzystania także przez osoby słabowidzące i głuchoniewidome posługujące się pismem Braille’a.
Możliwe warianty:- możliwość korzystania z Internetu,
- możliwość wykorzystania jako dyktafon lub magnetofon,
- możliwość połączenia ze smartfonem lub komputerem przewodowo lub bezprzewodowo.
- Notatniki brajlowskie
Notatniki brajlowskie – elektroniczne urządzenia niewielkich rozmiarów, odpowiadające na przykład tabletom, umożliwiające zapisywanie, odczytywanie lub odsłuchiwanie notatek. Zastępują ciężkie brajlowskie maszyny do pisania. Zapisywanie i odczytywanie informacji odbywa się za pomocą alfabetu Braille’a. Tekst wyświetlany jest na pasku aktywnych sześciopunktów.
Zalety:- urządzenia niewielkich rozmiarów, przenośne, łatwe do transportowania,
- pozwalają czytać dotykiem, mogą być obsługiwane przez osoby głuchoniewidome posługujące się pismem Braille’a,
- są wygodniejsze i szybsze w obsłudze niż maszyny do pisania,
- pozwalają na szybkie zapisywanie dokumentów, np. za pomocą łącza USB.
- wysoka cena,
- tylko dla osób posługujących się pismem Braille’a.
- w edukacji osób niewidomych,
- w pracy i codziennym użytkowaniu przez osoby niewidome,
- możliwość wykorzystania także przez osoby słabowidzące i głuchoniewidome posługujące się pismem Braille’a.
Możliwe warianty:- możliwość korzystania z Internetu,
- możliwość wykorzystania jako dyktafon lub magnetofon,
- możliwość połączenia ze smartfonem lub komputerem przewodowo lub bezprzewodowo.
- Monitory brajlowskie
Monitory brajlowskie – umożliwiają odczytywanie za pomocą pisma Braille’a tekstu wyświetlanego na tradycyjnym monitorze komputera. Nazywane także linijkami brajlowskimi ze względu na to, iż znaki notacji brajlowskiej wyświetlają się (uwypuklają) na poziomej linii urządzenia.
Zalety:- umożliwienie osobom niewidomym dostępu do tekstów wyświetlanych na monitorach,
- szybkość działania,
- zapewnienie osobom niewidomym samodzielności i możliwości pracy przy komputerze,
- wygodna i efektywna praca.
- linijka obejmuje od kilku do kilkunastu znaków i tekst odczytywany jest w niewielkich fragmentach.
- stanowiska pracy osób niewidomych pracujących przy komputerze,
- edukacja – wyposażenie pracowni komputerowych dla uczniów niewidomych,
- w domowym użytku do pracy przy komputerze.
- możliwość wbudowania notatnika,
- możliwość dostosowania „twardości” punktów Braille’a,
- możliwość wyposażenia w czytnik ekranu, co zapewnia udźwiękowienie.
- Monitory brajlowskie
Monitory brajlowskie – umożliwiają odczytywanie za pomocą pisma Braille’a tekstu wyświetlanego na tradycyjnym monitorze komputera. Nazywane także linijkami brajlowskimi ze względu na to, iż znaki notacji brajlowskiej wyświetlają się (uwypuklają) na poziomej linii urządzenia.
Zalety:- umożliwienie osobom niewidomym dostępu do tekstów wyświetlanych na monitorach,
- szybkość działania,
- zapewnienie osobom niewidomym samodzielności i możliwości pracy przy komputerze,
- wygodna i efektywna praca.
- linijka obejmuje od kilku do kilkunastu znaków i tekst odczytywany jest w niewielkich fragmentach.
- stanowiska pracy osób niewidomych pracujących przy komputerze,
- edukacja – wyposażenie pracowni komputerowych dla uczniów niewidomych,
- w domowym użytku do pracy przy komputerze.
- możliwość wbudowania notatnika,
- możliwość dostosowania „twardości” punktów Braille’a,
- możliwość wyposażenia w czytnik ekranu, co zapewnia udźwiękowienie.
- Maszyny brajlowskie
Maszyny brajlowskie – zapisują tekst w znakach Braille’a. Wyposażone są w sześć klawiszy, odpowiadających znakom sześciopunktu, oraz spację. Używa się do nich specjalnych, grubszych arkuszy papieru, na których wypukłe punkty są trwalsze i łatwiejsze do odczytania.
Zalety:- możliwość pisania w znakach alfabetu Braille’a,
- szybkie zapisywanie tekstów,
- maszyny elektroniczne są lekkie i wygodne do przenoszenia.
- maszyny mechaniczne starszego typu to urządzenia dość duże i ciężkie,
- maszyny mechaniczne są głośne podczas pracy.
- w edukacji – w szkołach dla uczniów niewidomych,
- w pracy – do tworzenia dokumentów w alfabecie Braille’a przez osoby niewidome,
- w domu – do pisania tekstów, robienia notatek, wykonywania opisów na przedmioty.
- są dostępne w wersji elektronicznej lub mechanicznej,
- regulowana szerokość klawiatury umożliwia ich dostosowanie np. do potrzeb dziecka,
- maszyny elektroniczne mogą być wyposażone w syntezę mowy, umożliwiającą odsłuchanie zapisanego tekstu, oraz ekran, na którym wyświetlane są litery w czarnodruku i punktach Braille’a.
- Maszyny brajlowskie
Maszyny brajlowskie – zapisują tekst w znakach Braille’a. Wyposażone są w sześć klawiszy, odpowiadających znakom sześciopunktu, oraz spację. Używa się do nich specjalnych, grubszych arkuszy papieru, na których wypukłe punkty są trwalsze i łatwiejsze do odczytania.
Zalety:- możliwość pisania w znakach alfabetu Braille’a,
- szybkie zapisywanie tekstów,
- maszyny elektroniczne są lekkie i wygodne do przenoszenia.
- maszyny mechaniczne starszego typu to urządzenia dość duże i ciężkie,
- maszyny mechaniczne są głośne podczas pracy.
- w edukacji – w szkołach dla uczniów niewidomych,
- w pracy – do tworzenia dokumentów w alfabecie Braille’a przez osoby niewidome,
- w domu – do pisania tekstów, robienia notatek, wykonywania opisów na przedmioty.
- są dostępne w wersji elektronicznej lub mechanicznej,
- regulowana szerokość klawiatury umożliwia ich dostosowanie np. do potrzeb dziecka,
- maszyny elektroniczne mogą być wyposażone w syntezę mowy, umożliwiającą odsłuchanie zapisanego tekstu, oraz ekran, na którym wyświetlane są litery w czarnodruku i punktach Braille’a.
- Telefony dla osób niewidomych
Telefony dla osób niewidomych – są obsługiwane za pomocą klawiatury numerycznej i w pełni udźwiękowione. Informacje przekazywane są za pomocą syntezy mowy oraz sygnałów wibracyjnych i akustycznych. Dzięki nim osoba niewidoma może nawiązywać połączenie, kończyć rozmowę oraz wysyłać i odbierać wiadomości SMS. Są używane także przez osoby słabowidzące.
Zalety:- zapewniają osobom niewidomym i słabowidzącym możliwość telefonicznego komunikowania się,
- dają poczucie samodzielności i niezależności,
- małe, wygodne i poręczne,
- łatwe w obsłudze, także dla seniorów i osób z ograniczoną sprawnością manualną.
- modele z większą liczbą funkcji są droższe.
Możliwość zastosowania:- do użytku codziennego – jako telefon, notatnik, kalkulator,
- do komunikowania się podczas wykonywania pracy zawodowej,
- w edukacji – do łączenia się z Internetem, zapisywania notatek, jako kalkulator.
- obsługa przy pomocy klawiszy lub poleceń głosowych,
- funkcja rozpoznawania głosu,
- funkcja rozpoznawania kolorów,
- przycisk alarmowy SOS,
- możliwość wyboru czcionki i kolorów na wyświetlaczu,
- echo klawiszy – wypowiadana jest nazwa wciskanego klawisza.
- Telefony dla osób niewidomych
Telefony dla osób niewidomych – są obsługiwane za pomocą klawiatury numerycznej i w pełni udźwiękowione. Informacje przekazywane są za pomocą syntezy mowy oraz sygnałów wibracyjnych i akustycznych. Dzięki nim osoba niewidoma może nawiązywać połączenie, kończyć rozmowę oraz wysyłać i odbierać wiadomości SMS. Są używane także przez osoby słabowidzące.
Zalety:- zapewniają osobom niewidomym i słabowidzącym możliwość telefonicznego komunikowania się,
- dają poczucie samodzielności i niezależności,
- małe, wygodne i poręczne,
- łatwe w obsłudze, także dla seniorów i osób z ograniczoną sprawnością manualną.
- modele z większą liczbą funkcji są droższe.
Możliwość zastosowania:- do użytku codziennego – jako telefon, notatnik, kalkulator,
- do komunikowania się podczas wykonywania pracy zawodowej,
- w edukacji – do łączenia się z Internetem, zapisywania notatek, jako kalkulator.
- obsługa przy pomocy klawiszy lub poleceń głosowych,
- funkcja rozpoznawania głosu,
- funkcja rozpoznawania kolorów,
- przycisk alarmowy SOS,
- możliwość wyboru czcionki i kolorów na wyświetlaczu,
- echo klawiszy – wypowiadana jest nazwa wciskanego klawisza.
- Smartfony dla osób niewidomych
Smartfony dla osób niewidomych – są wyposażone w syntezatory mowy i programy udźwiękawiające. Służą do prowadzenia rozmów telefonicznych, notowania informacji, nawigacji oraz korzystania z Internetu. Są również często używane przez osoby słabowidzące.
Zalety:- zapewniają osobom niewidomym i słabowidzącym możliwość telefonicznego komunikowania się,
- dają poczucie samodzielności i niezależności,
- małe, wygodne i poręczne.
- modele z większą liczbą funkcji są droższe.
- do użytku codziennego – jako telefon, notatnik, kalkulator,
- jako urządzenie do nawigacji,
- do komunikowania się podczas wykonywania pracy zawodowej,
- w edukacji – do łączenia się z Internetem, zapisywania notatek, jako kalkulator.
- dostęp do funkcji telefonu np. z poziomu komputera,
- dodatkowa klawiatura,
- możliwość połączenia z urządzeniami brajlowskimi.
- Smartfony dla osób niewidomych
Smartfony dla osób niewidomych – są wyposażone w syntezatory mowy i programy udźwiękawiające. Służą do prowadzenia rozmów telefonicznych, notowania informacji, nawigacji oraz korzystania z Internetu. Są również często używane przez osoby słabowidzące.
Zalety:- zapewniają osobom niewidomym i słabowidzącym możliwość telefonicznego komunikowania się,
- dają poczucie samodzielności i niezależności,
- małe, wygodne i poręczne.
- modele z większą liczbą funkcji są droższe.
- do użytku codziennego – jako telefon, notatnik, kalkulator,
- jako urządzenie do nawigacji,
- do komunikowania się podczas wykonywania pracy zawodowej,
- w edukacji – do łączenia się z Internetem, zapisywania notatek, jako kalkulator.
- dostęp do funkcji telefonu np. z poziomu komputera,
- dodatkowa klawiatura,
- możliwość połączenia z urządzeniami brajlowskimi.
- Programy udźwiękawiające
Programy udźwiękawiające – rozpoznają i interpretują informacje wyświetlane na monitorze komputera, a następnie za pomocą syntezy mowy przekazują je w formie głosowej.
Zalety:- zapewniają osobom niewidomym i słabowidzącym dostęp do treści wyświetlanych na monitorach,
- można z nich korzystać na komputerach stacjonarnych, przenośnych i tabletach,
- umożliwiają bardzo szybkie zapoznanie się z treściami wyświetlonymi na monitorze.
Wady:- wymagają przeszkolenia z zakresu obsługi programu.
- do użytku domowego – podczas pracy przy komputerze,
- w edukacji – dla uczniów niewidomych,
- w pracy zawodowej – do pracy przy komputerze, m.in. dla programistów.
- umożliwiają obsługę edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji multimedialnych, przeglądarek internetowych, programów do komponowania muzyki, przetwarzania dźwięku lub programowania,
- interpretują i odczytują wyrażenia matematyczne, opisują obiekty graficzne, np. wykresy, obramowania, tabele,
- dają możliwość pisania własnych programów, tzw. skryptów,
- mogą być połączone z programami powiększającymi zawartość ekranu i wykorzystywane przez osoby słabowidzące tracące wzrok.
- Programy udźwiękawiające
Programy udźwiękawiające – rozpoznają i interpretują informacje wyświetlane na monitorze komputera, a następnie za pomocą syntezy mowy przekazują je w formie głosowej.
Zalety:- zapewniają osobom niewidomym i słabowidzącym dostęp do treści wyświetlanych na monitorach,
- można z nich korzystać na komputerach stacjonarnych, przenośnych i tabletach,
- umożliwiają bardzo szybkie zapoznanie się z treściami wyświetlonymi na monitorze.
Wady:- wymagają przeszkolenia z zakresu obsługi programu.
- do użytku domowego – podczas pracy przy komputerze,
- w edukacji – dla uczniów niewidomych,
- w pracy zawodowej – do pracy przy komputerze, m.in. dla programistów.
- umożliwiają obsługę edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji multimedialnych, przeglądarek internetowych, programów do komponowania muzyki, przetwarzania dźwięku lub programowania,
- interpretują i odczytują wyrażenia matematyczne, opisują obiekty graficzne, np. wykresy, obramowania, tabele,
- dają możliwość pisania własnych programów, tzw. skryptów,
- mogą być połączone z programami powiększającymi zawartość ekranu i wykorzystywane przez osoby słabowidzące tracące wzrok.
- Syntezatory mowy
Syntezatory mowy Syntezatory mowy – odczytują tekst zapisany w postaci cyfrowej. Umożliwią odczytanie dokumentów tekstowych zeskanowanych i rozpoznanych w technologii OCR. Jakość głosu w syntezatorach mowy jest bardzo zbliżona do mowy ludzkiej. Osoby korzystające z syntezy mowy mogą dokonać wyboru wersji głosu spośród różnych dostępnych głosów polskich i obcojęzycznych.
Zalety:- dają osobom niewidomym dostęp do tekstów drukowanych i grafik,
- umożliwiają tworzenie własnych dokumentów i plików dźwiękowych,
- umożliwiają bardzo szybkie zapoznanie się z treścią dokumentu.
- odczytują znaki w sposób z góry zdefiniowany. Jeżeli dany znak można odczytać na kilka sposobów, może on zostać odczytany błędnie. Na przykład inicjały MD mogą być odczytane jako liczba rzymska 1500.
- w komunikacji alternatywnej – odczyt napisów na tablicach komunikacyjnych,
- w telefonach i smartfonach oraz innych urządzeniach dla osób niewidomych.
- wybór wersji głosu i jego parametrów,
- wybór języka.
- Syntezatory mowy
Syntezatory mowy Syntezatory mowy – odczytują tekst zapisany w postaci cyfrowej. Umożliwią odczytanie dokumentów tekstowych zeskanowanych i rozpoznanych w technologii OCR. Jakość głosu w syntezatorach mowy jest bardzo zbliżona do mowy ludzkiej. Osoby korzystające z syntezy mowy mogą dokonać wyboru wersji głosu spośród różnych dostępnych głosów polskich i obcojęzycznych.
Zalety:- dają osobom niewidomym dostęp do tekstów drukowanych i grafik,
- umożliwiają tworzenie własnych dokumentów i plików dźwiękowych,
- umożliwiają bardzo szybkie zapoznanie się z treścią dokumentu.
- odczytują znaki w sposób z góry zdefiniowany. Jeżeli dany znak można odczytać na kilka sposobów, może on zostać odczytany błędnie. Na przykład inicjały MD mogą być odczytane jako liczba rzymska 1500.
- w komunikacji alternatywnej – odczyt napisów na tablicach komunikacyjnych,
- w telefonach i smartfonach oraz innych urządzeniach dla osób niewidomych.
- wybór wersji głosu i jego parametrów,
- wybór języka.
- Białe laski
Białe laski – służą osobom niewidomym do sprawnego i bezpiecznego poruszania się. Są wykonywane z aluminium, grafitu lub włókna szklanego, w wersji składanej lub jednoelementowej. Mogą być wyposażone w specjalne końcówki, odpowiednie do poruszania się po różnym terenie. Stanowią informację dla otoczenia o obecności osoby niewidomej. Korzystają z nich również osoby słabowidzące.
Zalety:- po opanowaniu przez osobę niewidomą techniki ich używania zapewniają bezpieczeństwo podczas chodzenia,
- są lekkie i wygodne do przenoszenia.
- nie zapewniają ochrony przed przedmiotami znajdującymi się np. na wysokości głowy.
- są wykorzystywane przez osoby niewidome i słabowidzące do samodzielnego poruszania się,
- służą do informowania otoczenia o obecności osoby z dysfunkcją wzroku.
- laski z różnymi końcówkami, służące do poruszania się po różnym terenie,
- laski podpórcze dla osób z równoczesną dysfunkcją wzroku i narządu ruchu,
- laski sygnalizacyjne, służące jedynie do sygnalizowania otoczeniu obecności osoby niewidomej lub słabowidzącej,
- laski z wykrywaczami przeszkód, wyposażone w urządzenie emitujące ultradźwięki, które po napotkaniu przeszkody informuje o niej wibracjami.
- Białe laski
Białe laski – służą osobom niewidomym do sprawnego i bezpiecznego poruszania się. Są wykonywane z aluminium, grafitu lub włókna szklanego, w wersji składanej lub jednoelementowej. Mogą być wyposażone w specjalne końcówki, odpowiednie do poruszania się po różnym terenie. Stanowią informację dla otoczenia o obecności osoby niewidomej. Korzystają z nich również osoby słabowidzące.
Zalety:- po opanowaniu przez osobę niewidomą techniki ich używania zapewniają bezpieczeństwo podczas chodzenia,
- są lekkie i wygodne do przenoszenia.
- nie zapewniają ochrony przed przedmiotami znajdującymi się np. na wysokości głowy.
- są wykorzystywane przez osoby niewidome i słabowidzące do samodzielnego poruszania się,
- służą do informowania otoczenia o obecności osoby z dysfunkcją wzroku.
- laski z różnymi końcówkami, służące do poruszania się po różnym terenie,
- laski podpórcze dla osób z równoczesną dysfunkcją wzroku i narządu ruchu,
- laski sygnalizacyjne, służące jedynie do sygnalizowania otoczeniu obecności osoby niewidomej lub słabowidzącej,
- laski z wykrywaczami przeszkód, wyposażone w urządzenie emitujące ultradźwięki, które po napotkaniu przeszkody informuje o niej wibracjami.
- Urządzenia do rozpoznawania kolorów
Urządzenia do rozpoznawania kolorów – rozpoznają barwy i wypowiadają ich nazwy.
Zalety:- są małe i poręczne,
- dają osobom niewidomym poczucie niezależności i samodzielności,
- są proste w obsłudze,
- wysoka cena.
- do dopasowywania elementów odzieży,
- do sprawdzania, czy jest jasno, czy ciemno,
- do sprawdzania, czy kartka papieru jest zapisana.
- rozpoznawanie od 100 do 1000 kolorów, odcieni i wzorów,
- wykrywanie światła,
- pomiar poziomu kontrastu,
- porównywanie kolorów,
- wykrywanie materiałów przezroczystych.
- Urządzenia do rozpoznawania kolorów
Urządzenia do rozpoznawania kolorów – rozpoznają barwy i wypowiadają ich nazwy.
Zalety:- są małe i poręczne,
- dają osobom niewidomym poczucie niezależności i samodzielności,
- są proste w obsłudze,
- wysoka cena.
- do dopasowywania elementów odzieży,
- do sprawdzania, czy jest jasno, czy ciemno,
- do sprawdzania, czy kartka papieru jest zapisana.
- rozpoznawanie od 100 do 1000 kolorów, odcieni i wzorów,
- wykrywanie światła,
- pomiar poziomu kontrastu,
- porównywanie kolorów,
- wykrywanie materiałów przezroczystych.
- Urządzenia codziennego użytku dla osób z dysfunkcją wzroku
Urządzenia codziennego użytku dla osób z dysfunkcją wzroku – wszelkiego rodzaju urządzenia, z których korzysta się w codziennym życiu. Są to: zegarki, ciśnieniomierze, wagi kuchenne i łazienkowe, kalkulatory, wskaźniki poziomu płynu i inne urządzenia dostosowane do potrzeb osób niewidomych, czyli udźwiękowione i/lub ubrajlowione.
Zalety:- dają osobom niewidomym poczucie samodzielności i niezależności,
- umożliwiają samodzielne wykonywanie czynności dnia codziennego.
- są droższe od standardowych urządzeń bez udźwiękowienia.
- w życiu codziennym,
- w edukacji, np. mówiące kalkulatory.
- urządzenia mogą być ubrajlowione i wówczas informację odczytuje się dotykiem lub mówiące - po naciśnięci przycisku podawana jest informacja głosowa.
- Urządzenia codziennego użytku dla osób z dysfunkcją wzroku
Urządzenia codziennego użytku dla osób z dysfunkcją wzroku – wszelkiego rodzaju urządzenia, z których korzysta się w codziennym życiu. Są to: zegarki, ciśnieniomierze, wagi kuchenne i łazienkowe, kalkulatory, wskaźniki poziomu płynu i inne urządzenia dostosowane do potrzeb osób niewidomych, czyli udźwiękowione i/lub ubrajlowione.
Zalety:- dają osobom niewidomym poczucie samodzielności i niezależności,
- umożliwiają samodzielne wykonywanie czynności dnia codziennego.
- są droższe od standardowych urządzeń bez udźwiękowienia.
- w życiu codziennym,
- w edukacji, np. mówiące kalkulatory.
- urządzenia mogą być ubrajlowione i wówczas informację odczytuje się dotykiem lub mówiące - po naciśnięci przycisku podawana jest informacja głosowa.
- Programy powiększające
Programy powiększające – powiększają obraz na monitorze komputera. Umożliwiają regulowanie poziomu powiększenia obrazu nawet kilkudziesięciokrotne oraz dostosowanie kolorów i kontrastu do indywidualnych potrzeb osoby słabowidzącej. Mogą być wzbogacone o program udźwiękawiający.
Zalety:- umożliwiają osobom słabowidzącym korzystanie z monitorów komputerowych.
- wymagają pewnej sprawności w obsłudze, gdyż duże powiększenie obrazu może spowodować trudności w nawigacji,
- nadają się tylko dla tych osób słabowidzących, którym powiększenie obrazu pomaga w odczytywaniu treści.
- w warunkach domowych – do pracy z monitorami komputerów,
- w edukacji osób słabowidzących, w szkołach, bibliotekach, na uczelniach,
- w pracy zawodowej osób słabowidzących pracujących przy monitorach komputerowych.
- samodzielne programy powiększające,
- programy powiększające w zestawie z programami udźwiękowiającymi.
- Programy powiększające
Programy powiększające – powiększają obraz na monitorze komputera. Umożliwiają regulowanie poziomu powiększenia obrazu nawet kilkudziesięciokrotne oraz dostosowanie kolorów i kontrastu do indywidualnych potrzeb osoby słabowidzącej. Mogą być wzbogacone o program udźwiękawiający.
Zalety:- umożliwiają osobom słabowidzącym korzystanie z monitorów komputerowych.
- wymagają pewnej sprawności w obsłudze, gdyż duże powiększenie obrazu może spowodować trudności w nawigacji,
- nadają się tylko dla tych osób słabowidzących, którym powiększenie obrazu pomaga w odczytywaniu treści.
- w warunkach domowych – do pracy z monitorami komputerów,
- w edukacji osób słabowidzących, w szkołach, bibliotekach, na uczelniach,
- w pracy zawodowej osób słabowidzących pracujących przy monitorach komputerowych.
- samodzielne programy powiększające,
- programy powiększające w zestawie z programami udźwiękowiającymi.
- Lupy elektroniczne
Lupy elektroniczne – urządzenia niewielkich rozmiarów umożliwiające wyświetlanie tekstów i grafik w powiększeniu na wyświetlaczu. Oferują możliwość dopasowania wielkości powiększenia, kolorów i kontrastu do potrzeb użytkownika. Są pomocne np. przy odczytywaniu etykiet na produktach żywnościowych, informacji na lekach lub metek na odzieży.
Zalety:- mają niewielkie, kieszonkowe rozmiary, są lekkie i poręczne.
- zwykle umożliwiają odczytywanie treści tylko z bliska,
- ograniczony czas działania po naładowaniu baterii.
- w domu – do odczytywania informacji na lekach, etykietach, rachunkach, czytania książek i gazet, oglądania zdjęć itp.
- poza domem – do odczytywania cen na produktach w sklepach, rozkładów jazdy na przystankach autobusowych itp.
- w edukacji osób słabowidzących – do czytania i oglądania obrazów.
- w zestawie z udźwiękowionymi smartfonami,
- posiadające funkcję „zamrażania obrazu”, co daje więcej czasu na odczytanie zawartości ekranu,
- z możliwością robienia zdjęć,
- umożliwiające podgląd z bliska lub daleka, np. na tablicę szkolną,
- wyposażone w składane uchwyty i/lub podpórki.
- Lupy elektroniczne
Lupy elektroniczne – urządzenia niewielkich rozmiarów umożliwiające wyświetlanie tekstów i grafik w powiększeniu na wyświetlaczu. Oferują możliwość dopasowania wielkości powiększenia, kolorów i kontrastu do potrzeb użytkownika. Są pomocne np. przy odczytywaniu etykiet na produktach żywnościowych, informacji na lekach lub metek na odzieży.
Zalety:- mają niewielkie, kieszonkowe rozmiary, są lekkie i poręczne.
- zwykle umożliwiają odczytywanie treści tylko z bliska,
- ograniczony czas działania po naładowaniu baterii.
- w domu – do odczytywania informacji na lekach, etykietach, rachunkach, czytania książek i gazet, oglądania zdjęć itp.
- poza domem – do odczytywania cen na produktach w sklepach, rozkładów jazdy na przystankach autobusowych itp.
- w edukacji osób słabowidzących – do czytania i oglądania obrazów.
- w zestawie z udźwiękowionymi smartfonami,
- posiadające funkcję „zamrażania obrazu”, co daje więcej czasu na odczytanie zawartości ekranu,
- z możliwością robienia zdjęć,
- umożliwiające podgląd z bliska lub daleka, np. na tablicę szkolną,
- wyposażone w składane uchwyty i/lub podpórki.
- Lupy optyczne
Lupy optyczne – przenośne, kieszonkowe urządzenia powiększające obraz od kilku do kilkunastu razy w zależności od potrzeb osoby słabowidzącej. Mogą mieć wbudowane oświetlenie o różnych barwach światła. Są bardzo popularne. Służą głównie do czytania, ale także do odczytywania napisów na etykietach, rozkładów jazdy na przystankach itp.
Zalety:- niewielkie rozmiary,
- niska cena,
- lupy bez oświetlenia nie wymagają baterii i zasilania,
- lupy z oświetleniem dają możliwość odczytywania treści w złych warunkach oświetleniowych.
- umożliwią czytanie treści i oglądanie obiektów tylko z bliska.
- w życiu codziennym – do czytania, oglądania małych przedmiotów, szczegółów obrazów i przedmiotów,
- w edukacji osób słabowidzących – do czytania, oglądania obiektów.
- podświetlane lub nie,
- do wyboru warianty barwy światła podświetlenia,
- różne wielkości powiększenia,
- lupy z podpórką, na przykład dla osób z drżeniem rąk.
- Lupy optyczne
Lupy optyczne – przenośne, kieszonkowe urządzenia powiększające obraz od kilku do kilkunastu razy w zależności od potrzeb osoby słabowidzącej. Mogą mieć wbudowane oświetlenie o różnych barwach światła. Są bardzo popularne. Służą głównie do czytania, ale także do odczytywania napisów na etykietach, rozkładów jazdy na przystankach itp.
Zalety:- niewielkie rozmiary,
- niska cena,
- lupy bez oświetlenia nie wymagają baterii i zasilania,
- lupy z oświetleniem dają możliwość odczytywania treści w złych warunkach oświetleniowych.
- umożliwią czytanie treści i oglądanie obiektów tylko z bliska.
- w życiu codziennym – do czytania, oglądania małych przedmiotów, szczegółów obrazów i przedmiotów,
- w edukacji osób słabowidzących – do czytania, oglądania obiektów.
- podświetlane lub nie,
- do wyboru warianty barwy światła podświetlenia,
- różne wielkości powiększenia,
- lupy z podpórką, na przykład dla osób z drżeniem rąk.
- Okulary lornetkowe
Okulary lornetkowe – okulary powiększające umożliwiające osobom słabowidzącym oglądanie obiektów w dali lub z bliska.
Zalety:- lekkie,
- nie zajmują rąk,
- możliwość dopasowania ostrości widzenia do każdego oka osobno.
- nie każdej osobie słabowidzącej poprawią komfort patrzenia w dal,
- swoim wyglądem zwracają uwagę otoczenia.
- podczas oglądania telewizji, spektaklu teatralnego,
- podczas wędkowania, oglądania wydarzeń sportowych.
- nakładane na okulary korekcyjne,
- stosowane samodzielnie, bez okularów korekcyjnych.
- Okulary lornetkowe
Okulary lornetkowe – okulary powiększające umożliwiające osobom słabowidzącym oglądanie obiektów w dali lub z bliska.
Zalety:- lekkie,
- nie zajmują rąk,
- możliwość dopasowania ostrości widzenia do każdego oka osobno.
- nie każdej osobie słabowidzącej poprawią komfort patrzenia w dal,
- swoim wyglądem zwracają uwagę otoczenia.
- podczas oglądania telewizji, spektaklu teatralnego,
- podczas wędkowania, oglądania wydarzeń sportowych.
- nakładane na okulary korekcyjne,
- stosowane samodzielnie, bez okularów korekcyjnych.
- Powiększalniki stacjonarne
Powiększalniki stacjonarne – powiększają obraz nawet 100-krotnie. Są bardzo przydatne dla osób słabowidzących podczas pracy. Podkładany pod kamerę obiekt jest wyświetlany w odpowiednim powiększeniu na monitorze powiększalnika lub na monitorze komputera. Można powiększać tekst, zdjęcie lub dowolny przedmiot.
Zalety:- widok całego obiektu, np. strony książki, a nie tylko fragmentu,
- dobra jakość i stabilność obrazu.
- urządzenia stacjonarne są duże, nieporęczne, trudne do transportowania,
- wysoka cena.
- w pracy zawodowej osób słabowidzących,
- w edukacji osób słabowidzących,
- do użytku domowego przez osoby słabowidzące.
- możliwość podłączenia do komputera,
- obsługa przy pomocy ekranu dotykowego,
- możliwość uzupełnienia o funkcję mowy.
- Powiększalniki stacjonarne
Powiększalniki stacjonarne – powiększają obraz nawet 100-krotnie. Są bardzo przydatne dla osób słabowidzących podczas pracy. Podkładany pod kamerę obiekt jest wyświetlany w odpowiednim powiększeniu na monitorze powiększalnika lub na monitorze komputera. Można powiększać tekst, zdjęcie lub dowolny przedmiot.
Zalety:- widok całego obiektu, np. strony książki, a nie tylko fragmentu,
- dobra jakość i stabilność obrazu.
- urządzenia stacjonarne są duże, nieporęczne, trudne do transportowania,
- wysoka cena.
- w pracy zawodowej osób słabowidzących,
- w edukacji osób słabowidzących,
- do użytku domowego przez osoby słabowidzące.
- możliwość podłączenia do komputera,
- obsługa przy pomocy ekranu dotykowego,
- możliwość uzupełnienia o funkcję mowy.
- Powiększalniki przenośne
Powiększalniki przenośne – urządzenia powiększające obraz umożliwiające osobom słabowidzącym czytanie, pisanie oraz oglądanie obiektów z bliska i daleka.
Zalety:- łączą jakość powiększalników stacjonarnych z możliwością przenoszenia,
- umożliwiają oglądanie obiektów zarówno z bliska, jak i z daleka,
- poprawiają komfort życia osób słabowidzących.
- często wymagają pochylania się podczas patrzenia i mogą źle wpływać na kręgosłup.
- w życiu codziennym – do czytania, pisania, oglądania obiektów z bliska i daleka,
- do wykonywania precyzyjnych czynności, np. majsterkowania, malowania paznokci,
- w edukacji, w szkołach, bibliotekach, na uczelniach,
- w podróży.
- z własnym monitorem lub bez, z możliwością podłączenia do monitora lub telewizora,
- stojące lub zakładane na głowę – działające jak okulary.
- Powiększalniki przenośne
Powiększalniki przenośne – urządzenia powiększające obraz umożliwiające osobom słabowidzącym czytanie, pisanie oraz oglądanie obiektów z bliska i daleka.
Zalety:- łączą jakość powiększalników stacjonarnych z możliwością przenoszenia,
- umożliwiają oglądanie obiektów zarówno z bliska, jak i z daleka,
- poprawiają komfort życia osób słabowidzących.
- często wymagają pochylania się podczas patrzenia i mogą źle wpływać na kręgosłup.
- w życiu codziennym – do czytania, pisania, oglądania obiektów z bliska i daleka,
- do wykonywania precyzyjnych czynności, np. majsterkowania, malowania paznokci,
- w edukacji, w szkołach, bibliotekach, na uczelniach,
- w podróży.
- z własnym monitorem lub bez, z możliwością podłączenia do monitora lub telewizora,
- stojące lub zakładane na głowę – działające jak okulary.
- Urządzenia codziennego użytku dla osób z dysfunkcją wzroku
Urządzenia codziennego użytku dla osób z dysfunkcją wzroku – różnego rodzaju sprzęty używane na co dzień w domu, pracy lub podróży, które posiadają dodatkową funkcję – udźwiękowienie. Są to między innymi: mówiące ciśnieniomierze, wagi, telefony, zegarki, termometry oraz wydające dźwięki urządzenia informujące, na przykład lokalizator do kluczy.
Zalety:- zapewniają samodzielność i niezależność osobom słabowidzącym,
- umożliwiają samodzielne wykonywanie czynności dnia codziennego.
- są droższe od standardowych urządzeń bez udźwiękowienia.
- w wykonywaniu czynności dnia codziennego,
- do prowadzenia gospodarstwa domowego.
- każde z urządzeń ma zwykle kilka wariantów do wyboru, które różnią się wielkością, dodatkowymi funkcjami i ceną.
- Urządzenia codziennego użytku dla osób z dysfunkcją wzroku
Urządzenia codziennego użytku dla osób z dysfunkcją wzroku – różnego rodzaju sprzęty używane na co dzień w domu, pracy lub podróży, które posiadają dodatkową funkcję – udźwiękowienie. Są to między innymi: mówiące ciśnieniomierze, wagi, telefony, zegarki, termometry oraz wydające dźwięki urządzenia informujące, na przykład lokalizator do kluczy.
Zalety:- zapewniają samodzielność i niezależność osobom słabowidzącym,
- umożliwiają samodzielne wykonywanie czynności dnia codziennego.
- są droższe od standardowych urządzeń bez udźwiękowienia.
- w wykonywaniu czynności dnia codziennego,
- do prowadzenia gospodarstwa domowego.
- każde z urządzeń ma zwykle kilka wariantów do wyboru, które różnią się wielkością, dodatkowymi funkcjami i ceną.
- Implant ślimakowy
Implant ślimakowy – urządzenie dla osób niesłyszących i z głębokim niedosłuchem. System implantu ślimakowego składa się z dwóch części: wewnętrznej, którą jest implant, i zewnętrznej, czyli procesora dźwięku, noszonego na uchu lub w innym miejscu. Wszczepiony implant zastępuje funkcje ucha środkowego. Przekazuje wrażenia słuchowe drogą elektryczną bezpośrednio do nerwu słuchowego i pozwala odbierać dźwięki w sztuczny sposób. Po wszczepieniu implantu niezbędne jest przeprowadzenie rehabilitacji rozwijającej umiejętność identyfikacji i rozróżniania dźwięków.
Zalety:- pozwala lepiej rozumieć mowę,
- umożliwia prowadzenie rozmowy,
- umożliwia korzystanie z radia czy telewizora oraz słuchanie muzyki,
- umożliwia korzystanie z telefonu.
- nie zapewnia naturalnego słyszenia,
- wymaga rehabilitacji w celu rozwijania umiejętności odróżniania dźwięków.
- u dzieci i osób dorosłych ze znacznym i głębokim niedosłuchem typu czuciowo-nerwowego.
- kompatybilne z urządzeniami audio, na przykład telefonami komórkowymi, MP3,
- część zewnętrzna noszona na uchu lub pod ubraniem.
- Implant ślimakowy
Implant ślimakowy – urządzenie dla osób niesłyszących i z głębokim niedosłuchem. System implantu ślimakowego składa się z dwóch części: wewnętrznej, którą jest implant, i zewnętrznej, czyli procesora dźwięku, noszonego na uchu lub w innym miejscu. Wszczepiony implant zastępuje funkcje ucha środkowego. Przekazuje wrażenia słuchowe drogą elektryczną bezpośrednio do nerwu słuchowego i pozwala odbierać dźwięki w sztuczny sposób. Po wszczepieniu implantu niezbędne jest przeprowadzenie rehabilitacji rozwijającej umiejętność identyfikacji i rozróżniania dźwięków.
Zalety:- pozwala lepiej rozumieć mowę,
- umożliwia prowadzenie rozmowy,
- umożliwia korzystanie z radia czy telewizora oraz słuchanie muzyki,
- umożliwia korzystanie z telefonu.
- nie zapewnia naturalnego słyszenia,
- wymaga rehabilitacji w celu rozwijania umiejętności odróżniania dźwięków.
- u dzieci i osób dorosłych ze znacznym i głębokim niedosłuchem typu czuciowo-nerwowego.
- kompatybilne z urządzeniami audio, na przykład telefonami komórkowymi, MP3,
- część zewnętrzna noszona na uchu lub pod ubraniem.
- Czujniki i sygnalizatory
Czujniki i sygnalizatory - na przykład czujnik dymu, płaczu dziecka, sygnalizator pożaru, ewakuacji – urządzenia sygnalizujące wystąpienie zdarzenia migającym ostrym światłem. Czasami wyposażone są również w sygnalizator dźwiękowy.
Zalety:- zapewniają bezpieczeństwo osobom z dysfunkcją słuchu,
- zapewniają samodzielność i niezależność.
- alarm może zostać niezauważony w przypadku przebywania w innym pomieszczeniu lub podczas snu.
- w mieszkaniach prywatnych,
- w urzędach, szkołach, budynkach użyteczności publicznej.
- z podłączeniem do odbiorników przenośnych noszonych przy sobie lub do „wibrującego zegarka” na rękę odbierającego sygnały.
- Czujniki i sygnalizatory
Czujniki i sygnalizatory - na przykład czujnik dymu, płaczu dziecka, sygnalizator pożaru, ewakuacji – urządzenia sygnalizujące wystąpienie zdarzenia migającym ostrym światłem. Czasami wyposażone są również w sygnalizator dźwiękowy.
Zalety:- zapewniają bezpieczeństwo osobom z dysfunkcją słuchu,
- zapewniają samodzielność i niezależność.
- alarm może zostać niezauważony w przypadku przebywania w innym pomieszczeniu lub podczas snu.
- w mieszkaniach prywatnych,
- w urzędach, szkołach, budynkach użyteczności publicznej.
- z podłączeniem do odbiorników przenośnych noszonych przy sobie lub do „wibrującego zegarka” na rękę odbierającego sygnały.
- Urządzenia codziennego użytku
Urządzenia codziennego użytku – wszelkie urządzenia, które zamiast sygnalizacji dźwiękowej wysyłają sygnały świetlne i/lub wibracyjne, na przykład budziki emitujące migające ostre światło, zegarki na rękę z alarmem wibracyjnym i tym podobne.
Zalety:- zapewniają samodzielność i niezależność osobom z dysfunkcją słuchu.
- są droższe od swoich standardowych odpowiedników.
- w miejscu zamieszkania,
- w podróży, pracy.
- budziki mogą być połączone z poduszką wibracyjną, emitującą dodatkowe sygnały.
- Urządzenia codziennego użytku
Urządzenia codziennego użytku – wszelkie urządzenia, które zamiast sygnalizacji dźwiękowej wysyłają sygnały świetlne i/lub wibracyjne, na przykład budziki emitujące migające ostre światło, zegarki na rękę z alarmem wibracyjnym i tym podobne.
Zalety:- zapewniają samodzielność i niezależność osobom z dysfunkcją słuchu.
- są droższe od swoich standardowych odpowiedników.
- w miejscu zamieszkania,
- w podróży, pracy.
- budziki mogą być połączone z poduszką wibracyjną, emitującą dodatkowe sygnały.
- Aparat słuchowy
Aparat słuchowy – składa się z miniaturowego odbiornika, układu elektronicznego, który przetwarza i wzmacnia sygnał dźwiękowy, oraz z miniaturowego głośnika. Nowoczesne aparaty słuchowe wyposażone są w cyfrową technologię z układami sztucznej inteligencji. Mogą być wyposażone w piloty do regulacji oraz wyboru programu słuchania. Odpowiednio dobrany aparat słuchowy daje osobie z niedosłuchem możliwość odbierania komunikatów dźwiękowych.
Zalety:- umożliwia komunikację z otoczeniem,
- umożliwia słuchanie muzyki, oglądanie telewizji itp.
- zapewnia bezpieczeństwo w różnych sytuacjach życia codziennego,
- zapewnia osobom słabosłyszącym samodzielność i niezależność.
- aparaty zauszne są widoczne dla otoczenia i mniej odpowiednie dla osób noszących okulary,
- aparaty wewnątrzuszne mają mniejszą pojemność baterii niż zauszne, co może wymagać ich częstszego ładowania lub wymiany baterii, umieszczone są głęboko w kanale słuchowym, co utrudnia obsługę i manipulację, nie są zalecane dla osób z nadmierną wydzieliną uszną.
- u osób dorosłych i u dzieci z różnym stopniem utraty słuchu, w przypadku których mają zastosowanie aparaty słuchowe; najczęściej stosowane są w przypadku odbiorczej utraty słuchu.
- aparaty zauszne dla osób, u których występują stany zapalne ucha i uszy muszą być wentylowane,
- aparaty wewnątrzuszne, umieszczane w kanale słuchowym, z którego częściowo wystają, przeznaczone np. dla osób aktywnych fizycznie,
- aparaty wewnątrzkanałowe, całkowicie schowane w uszach, przeznaczone dla osób aktywnych, uprawiających sport, zapewniające dyskrecję,
- aparaty ze słuchawką zewnętrzną, składające się aparatu umieszczanego za uchem, przewodu łączącego aparat ze słuchawką i słuchawki, która znajduje się w przewodzie słuchowym.
- Aparat słuchowy
Aparat słuchowy – składa się z miniaturowego odbiornika, układu elektronicznego, który przetwarza i wzmacnia sygnał dźwiękowy, oraz z miniaturowego głośnika. Nowoczesne aparaty słuchowe wyposażone są w cyfrową technologię z układami sztucznej inteligencji. Mogą być wyposażone w piloty do regulacji oraz wyboru programu słuchania. Odpowiednio dobrany aparat słuchowy daje osobie z niedosłuchem możliwość odbierania komunikatów dźwiękowych.
Zalety:- umożliwia komunikację z otoczeniem,
- umożliwia słuchanie muzyki, oglądanie telewizji itp.
- zapewnia bezpieczeństwo w różnych sytuacjach życia codziennego,
- zapewnia osobom słabosłyszącym samodzielność i niezależność.
- aparaty zauszne są widoczne dla otoczenia i mniej odpowiednie dla osób noszących okulary,
- aparaty wewnątrzuszne mają mniejszą pojemność baterii niż zauszne, co może wymagać ich częstszego ładowania lub wymiany baterii, umieszczone są głęboko w kanale słuchowym, co utrudnia obsługę i manipulację, nie są zalecane dla osób z nadmierną wydzieliną uszną.
- u osób dorosłych i u dzieci z różnym stopniem utraty słuchu, w przypadku których mają zastosowanie aparaty słuchowe; najczęściej stosowane są w przypadku odbiorczej utraty słuchu.
- aparaty zauszne dla osób, u których występują stany zapalne ucha i uszy muszą być wentylowane,
- aparaty wewnątrzuszne, umieszczane w kanale słuchowym, z którego częściowo wystają, przeznaczone np. dla osób aktywnych fizycznie,
- aparaty wewnątrzkanałowe, całkowicie schowane w uszach, przeznaczone dla osób aktywnych, uprawiających sport, zapewniające dyskrecję,
- aparaty ze słuchawką zewnętrzną, składające się aparatu umieszczanego za uchem, przewodu łączącego aparat ze słuchawką i słuchawki, która znajduje się w przewodzie słuchowym.
- Telefony dla osób słabosłyszących
Telefony dla osób słabosłyszących – telefony wykorzystujące tzw. przewodnictwo kostne. Mogą być używane przez osoby z niedosłuchem przewodzeniowym, czyli uszkodzeniem części ucha mechanicznie przetwarzających fale dźwiękowe. Słuchawkę takiego telefonu przykłada się nie do ucha, ale do czaszki lub kości policzkowej, a sygnał przekazywany jest bezpośrednio do ucha wewnętrznego.
Zalety:- dają możliwość komunikowania się z otoczeniem,
- zapewniają samodzielność i poczucie niezależności.
- telefon nie nadaje się dla wszystkich osób słabosłyszących, nie mogą z niego korzystać np. osoby z uszkodzonym nerwem słuchowym.
- dla osób z niedosłuchem przewodzeniowym.
- różne modele.
- Telefony dla osób słabosłyszących
Telefony dla osób słabosłyszących – telefony wykorzystujące tzw. przewodnictwo kostne. Mogą być używane przez osoby z niedosłuchem przewodzeniowym, czyli uszkodzeniem części ucha mechanicznie przetwarzających fale dźwiękowe. Słuchawkę takiego telefonu przykłada się nie do ucha, ale do czaszki lub kości policzkowej, a sygnał przekazywany jest bezpośrednio do ucha wewnętrznego.
Zalety:- dają możliwość komunikowania się z otoczeniem,
- zapewniają samodzielność i poczucie niezależności.
- telefon nie nadaje się dla wszystkich osób słabosłyszących, nie mogą z niego korzystać np. osoby z uszkodzonym nerwem słuchowym.
- dla osób z niedosłuchem przewodzeniowym.
- różne modele.
- Pętla indukcyjna
Pętla indukcyjna – system transmitujący wzmocniony sygnał wprost do aparatów słuchowych lub implantów słuchowych. Może być umieszczona w dowolnym miejscu: szkole, kościele, urzędzie, teatrze, miejscu pracy, a także w domu. Małe, przenośne pętle indukcyjne, noszone na szyi mogą wzmacniać dźwięk z telewizora, telefonu komórkowego lub odtwarzacza MP4.
Zalety:- znacząco poprawia odbiór przekazu słownego osobom z aparatami słuchowymi i implantami słuchowymi,
- umożliwia osobom używającym aparatów słuchowych uczestnictwo w życiu publicznym,
- umożliwia dostęp do wiedzy i informacji,
- zapewnia samodzielność i niezależność,
- jedna pętla służy wielu osobom,
- zapewnia dyskrecję użytkownikom aparatów słuchowych.
- możliwość występowania zakłóceń elektromagnetycznych,
- nie odbiera dźwięku stereofonicznego.
- w mieszkaniach i domach,
- wszędzie tam, gdzie mogą przebywać osoby korzystające z aparatów słuchowych (teatry, uczelnie, szkoły, urzędy, miejsca pracy).
- wariant osobisty przewodowy lub bezprzewodowy,
- pętle stanowiskowe montowane np. przy okienkach obsługi klienta,
- warianty montowane na stałe w pomieszczeniach.
- Pętla indukcyjna
Pętla indukcyjna – system transmitujący wzmocniony sygnał wprost do aparatów słuchowych lub implantów słuchowych. Może być umieszczona w dowolnym miejscu: szkole, kościele, urzędzie, teatrze, miejscu pracy, a także w domu. Małe, przenośne pętle indukcyjne, noszone na szyi mogą wzmacniać dźwięk z telewizora, telefonu komórkowego lub odtwarzacza MP4.
Zalety:- znacząco poprawia odbiór przekazu słownego osobom z aparatami słuchowymi i implantami słuchowymi,
- umożliwia osobom używającym aparatów słuchowych uczestnictwo w życiu publicznym,
- umożliwia dostęp do wiedzy i informacji,
- zapewnia samodzielność i niezależność,
- jedna pętla służy wielu osobom,
- zapewnia dyskrecję użytkownikom aparatów słuchowych.
- możliwość występowania zakłóceń elektromagnetycznych,
- nie odbiera dźwięku stereofonicznego.
- w mieszkaniach i domach,
- wszędzie tam, gdzie mogą przebywać osoby korzystające z aparatów słuchowych (teatry, uczelnie, szkoły, urzędy, miejsca pracy).
- wariant osobisty przewodowy lub bezprzewodowy,
- pętle stanowiskowe montowane np. przy okienkach obsługi klienta,
- warianty montowane na stałe w pomieszczeniach.
- Systemy FM
Systemy FM – przekazują sygnały drogą radiową. Osoba mówiąca jest wyposażona w mikrofon i nadajnik, a osoba słabosłysząca – w odbiornik połączony z aparatem słuchowym. Urządzenie separuje sygnał mowy od innych dźwięków zakłócających, takich jak: szum, pogłos, hałas.
Zalety:- eliminują hałas i zakłócenia z otoczenia,
- pozwalają skupić się na głosie osoby mówiącej, usprawniają rehabilitację głosu, słuchu i mowy,
- są wykorzystywane przez surdologopedów,
- pomocne dla osób z ubytkami słuchu i ze spektrum autyzmu.
- niechętnie stosowane przez niektóre osoby, gdyż uwidaczniają niepełnosprawność, której nie widać,
- duży pobór prądu, konieczność częstego ładowania baterii.
- do rozmów na odległość, w szkołach i na uczelniach, a także w warunkach domowych oraz podczas przemieszczania się.
- systemy FM produkowane przez różne firmy mają podobne działanie.
- Systemy FM
Systemy FM – przekazują sygnały drogą radiową. Osoba mówiąca jest wyposażona w mikrofon i nadajnik, a osoba słabosłysząca – w odbiornik połączony z aparatem słuchowym. Urządzenie separuje sygnał mowy od innych dźwięków zakłócających, takich jak: szum, pogłos, hałas.
Zalety:- eliminują hałas i zakłócenia z otoczenia,
- pozwalają skupić się na głosie osoby mówiącej, usprawniają rehabilitację głosu, słuchu i mowy,
- są wykorzystywane przez surdologopedów,
- pomocne dla osób z ubytkami słuchu i ze spektrum autyzmu.
- niechętnie stosowane przez niektóre osoby, gdyż uwidaczniają niepełnosprawność, której nie widać,
- duży pobór prądu, konieczność częstego ładowania baterii.
- do rozmów na odległość, w szkołach i na uczelniach, a także w warunkach domowych oraz podczas przemieszczania się.
- systemy FM produkowane przez różne firmy mają podobne działanie.
- Klawiatury specjalistyczne
Klawiatury specjalistyczne – klawiatury komputerowe dostosowane do potrzeb osób jednorękich, mających problemy z koordynacją ruchową, a także osób z niedowładami – sterowane ruchem głowy. W zależności od potrzeb są odpowiednio wyprofilowane, uproszczone, powiększone, mogą mieć zagłębienia w klawiszach lub być dostosowane do pisania jednym palcem bądź wskaźnikiem trzymanym w ustach.
Zalety:- różnorodność klawiatur pozwala na dobór odpowiedniego rodzaju do konkretnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością,
- zapewniają samodzielność i niezależność osobom z różnymi niepełnosprawnościami podczas korzystania z komputera.
- są dużo droższe od tradycyjnych klawiatur komputerowych.
- w pracy zawodowej – do pracy przy komputerze,
- w edukacji z zastosowaniem komputerów,
- w warunkach domowych – do korzystania z komputera.
- z wymiennymi nakładkami,
- z powiększonymi klawiszami,
- specjalnie profilowane,
- z ramkami zabezpieczającymi pozwalającymi na oparcie dłoni,
- z zagłębieniami w klawiszach,
- z kolorowymi klawiszami.
- Klawiatury specjalistyczne
Klawiatury specjalistyczne – klawiatury komputerowe dostosowane do potrzeb osób jednorękich, mających problemy z koordynacją ruchową, a także osób z niedowładami – sterowane ruchem głowy. W zależności od potrzeb są odpowiednio wyprofilowane, uproszczone, powiększone, mogą mieć zagłębienia w klawiszach lub być dostosowane do pisania jednym palcem bądź wskaźnikiem trzymanym w ustach.
Zalety:- różnorodność klawiatur pozwala na dobór odpowiedniego rodzaju do konkretnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością,
- zapewniają samodzielność i niezależność osobom z różnymi niepełnosprawnościami podczas korzystania z komputera.
- są dużo droższe od tradycyjnych klawiatur komputerowych.
- w pracy zawodowej – do pracy przy komputerze,
- w edukacji z zastosowaniem komputerów,
- w warunkach domowych – do korzystania z komputera.
- z wymiennymi nakładkami,
- z powiększonymi klawiszami,
- specjalnie profilowane,
- z ramkami zabezpieczającymi pozwalającymi na oparcie dłoni,
- z zagłębieniami w klawiszach,
- z kolorowymi klawiszami.
- Specjalistyczne myszy komputerowe
Specjalistyczne myszy komputerowe – urządzenia obsługiwane stopą, ramieniem, ustami, głową lub jednym palcem. Mogą być większych rozmiarów, pionowe lub odwrócone, w zależności od potrzeb użytkownika.
Zalety:- umożliwiają osobom z niesprawnością kończyn górnych obsługiwanie komputera przy pomocy myszy,
- dają poczucie niezależności i samodzielności.
- są droższe od standardowych myszy komputerowych.
- w edukacji osób z niepełnosprawnością rąk i/lub dłoni,
- w pracy zawodowej osób pracujących przy komputerach,
- do użytku domowego podczas korzystania z komputera.
- bezprzewodowe i przewodowe,
- o różnych kształtach i wielkościach,
- pionowe, odwrócone lub tradycyjne,
- obsługiwane różnymi częściami ciała.
- Specjalistyczne myszy komputerowe
Specjalistyczne myszy komputerowe – urządzenia obsługiwane stopą, ramieniem, ustami, głową lub jednym palcem. Mogą być większych rozmiarów, pionowe lub odwrócone, w zależności od potrzeb użytkownika.
Zalety:- umożliwiają osobom z niesprawnością kończyn górnych obsługiwanie komputera przy pomocy myszy,
- dają poczucie niezależności i samodzielności.
- są droższe od standardowych myszy komputerowych.
- w edukacji osób z niepełnosprawnością rąk i/lub dłoni,
- w pracy zawodowej osób pracujących przy komputerach,
- do użytku domowego podczas korzystania z komputera.
- bezprzewodowe i przewodowe,
- o różnych kształtach i wielkościach,
- pionowe, odwrócone lub tradycyjne,
- obsługiwane różnymi częściami ciała.
- orbiTouch
orbiTouch – specjalistyczna klawiatura zastępująca klawiaturę QWERTY i mysz komputerową, przeznaczona dla osób z protezami, o ograniczonej sprawności palców i nadgarstka, z artretyzmem, urazami rdzenia, cieśnią nadgarstka, po udarach, z mózgowym porażeniem dziecięcym oraz innymi ograniczeniami. Nie wymaga ruchów palców i nadgarstka, wystarczy delikatne poruszanie dłońmi położonymi na rączkach urządzenia.
Zalety:- może być używana przez osoby ze znacznymi ograniczeniami ruchomości rąk, dłoni i palców,
- odpowiednia dla osób z przykurczami, niemogących rozprostować palców lub poruszać nimi,
- może być używana także przez osoby ze spektrum autyzmu.
- wysoka cena.
- podczas pracy przy komputerze - w domu, w pracy, w edukacji - w sytuacji, kiedy z powodu niepełnosprawności nie może być używana klawiatura QWERTY i mysz.
- różne modele o podobnym wyglądzie i zastosowaniu.
- orbiTouch
orbiTouch – specjalistyczna klawiatura zastępująca klawiaturę QWERTY i mysz komputerową, przeznaczona dla osób z protezami, o ograniczonej sprawności palców i nadgarstka, z artretyzmem, urazami rdzenia, cieśnią nadgarstka, po udarach, z mózgowym porażeniem dziecięcym oraz innymi ograniczeniami. Nie wymaga ruchów palców i nadgarstka, wystarczy delikatne poruszanie dłońmi położonymi na rączkach urządzenia.
Zalety:- może być używana przez osoby ze znacznymi ograniczeniami ruchomości rąk, dłoni i palców,
- odpowiednia dla osób z przykurczami, niemogących rozprostować palców lub poruszać nimi,
- może być używana także przez osoby ze spektrum autyzmu.
- wysoka cena.
- podczas pracy przy komputerze - w domu, w pracy, w edukacji - w sytuacji, kiedy z powodu niepełnosprawności nie może być używana klawiatura QWERTY i mysz.
- różne modele o podobnym wyglądzie i zastosowaniu.
- Przyciski do obsługiwania sprzętów
Przyciski do obsługiwania sprzętów – przyciski służące do obsługi sprzętów elektrycznych i elektronicznych, na przykład sprzętów RTV i AGD, a nawet włączników światła, przeznaczone dla osób, które nie są w stanie ich obsługiwać w sposób standardowy. Mają różnorodne kształty i są obsługiwane w różny sposób.
Zalety:- można je mieć przy sobie i włączać lub wyłączać urządzenia bez konieczności przemieszczania się,
- zapewniają samodzielność i niezależność osobom z niepełnosprawnościami narządu ruchu.
- dodatkowy koszt związany z obsługą urządzenia elektrycznego lub elektronicznego.
- w każdych warunkach, na przykład w domu lub szkole, w których niepełnosprawność ogranicza dostęp do urządzeń elektrycznych i elektronicznych.
- różne wielkości i kształty,
- aktywowane poprzez naciskanie, zgniatanie, ściskanie, dmuchanie itd.
- do włączania i wyłączania sprzętów,
- do obsługiwania komputerów i tabletów.
- Przyciski do obsługiwania sprzętów
Przyciski do obsługiwania sprzętów – przyciski służące do obsługi sprzętów elektrycznych i elektronicznych, na przykład sprzętów RTV i AGD, a nawet włączników światła, przeznaczone dla osób, które nie są w stanie ich obsługiwać w sposób standardowy. Mają różnorodne kształty i są obsługiwane w różny sposób.
Zalety:- można je mieć przy sobie i włączać lub wyłączać urządzenia bez konieczności przemieszczania się,
- zapewniają samodzielność i niezależność osobom z niepełnosprawnościami narządu ruchu.
- dodatkowy koszt związany z obsługą urządzenia elektrycznego lub elektronicznego.
- w każdych warunkach, na przykład w domu lub szkole, w których niepełnosprawność ogranicza dostęp do urządzeń elektrycznych i elektronicznych.
- różne wielkości i kształty,
- aktywowane poprzez naciskanie, zgniatanie, ściskanie, dmuchanie itd.
- do włączania i wyłączania sprzętów,
- do obsługiwania komputerów i tabletów.
- Wózki inwalidzkie
Wózki inwalidzkie – zapewniają osobom z niepełnosprawnością kończyn dolnych możliwość samodzielnego przemieszczania się.
Zalety:- umożliwiają przebywanie poza domem, podróżowanie i kontakty społeczne osobom, które z powodu niepełnosprawności nie mogą chodzić,
- zapewniają mobilność, samodzielność i niezależność podczas przemieszczania się, zarówno w domu, jak i poza nim,
- wózki sterowane elektrycznie za pomocą joysticka nie wymagają siły ani dużej sprawności motorycznej rąk.
- wózki elektryczne wymagają ładowania akumulatorów i nie wpływają na usprawnianie górnej partii ciała,
- korzystanie z wózka często wymaga pomocy innej osoby.
- w codziennym życiu do przemieszczania się,
- do uprawiania sportu lub tańca.
- wózki ręczne, najczęściej z dużymi kołami, poruszane siłą mięśni rąk, lub elektryczne, z panelem sterowania na podłokietniku,
- wózki sportowe, dostosowane do uprawiania różnych dyscyplin sportu, np. szermierki, koszykówki czy rugby, a także do tańca.
- Wózki inwalidzkie
Wózki inwalidzkie – zapewniają osobom z niepełnosprawnością kończyn dolnych możliwość samodzielnego przemieszczania się.
Zalety:- umożliwiają przebywanie poza domem, podróżowanie i kontakty społeczne osobom, które z powodu niepełnosprawności nie mogą chodzić,
- zapewniają mobilność, samodzielność i niezależność podczas przemieszczania się, zarówno w domu, jak i poza nim,
- wózki sterowane elektrycznie za pomocą joysticka nie wymagają siły ani dużej sprawności motorycznej rąk.
- wózki elektryczne wymagają ładowania akumulatorów i nie wpływają na usprawnianie górnej partii ciała,
- korzystanie z wózka często wymaga pomocy innej osoby.
- w codziennym życiu do przemieszczania się,
- do uprawiania sportu lub tańca.
- wózki ręczne, najczęściej z dużymi kołami, poruszane siłą mięśni rąk, lub elektryczne, z panelem sterowania na podłokietniku,
- wózki sportowe, dostosowane do uprawiania różnych dyscyplin sportu, np. szermierki, koszykówki czy rugby, a także do tańca.
- Łóżka rehabilitacyjne
Łóżka rehabilitacyjne – łóżka przeznaczone dla osób, które większość czasu spędzają w pozycji leżącej. Oferują wiele funkcji, są regulowane w wielu miejscach i zapewniają możliwość zmiany pozycji osoby leżącej. Są wyposażone w barierki zabezpieczające, zapewniające osobie leżącej wsparcie podczas podnoszenia się.
Zalety:- wpływają pozytywnie na komfort leżenia,
- zapewniają bezpieczeństwo i wygodę,
- umożliwiają zmianę pozycji osoby leżącej,
- ułatwiają wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych i rehabilitacyjnych.
- łóżka sterowane elektrycznie, choć wygodniejsze w obsłudze, są dużo droższe.
Możliwość zastosowania:- w domu,
- w hospicjum,
- w szpitalu.
- łóżka stałe, dla osób mogących się poruszać samodzielnie, których rehabilitacja nie będzie trwała długo,
- łóżka regulowane manualnie lub elektrycznie, dla osób z ograniczoną możliwością samodzielnego poruszania się,
- łóżka składające się z jednego lub większej liczby segmentów ruchomych,
- łóżka z możliwością zmiany wysokości w zależności od potrzeb,
- łózka dla osób wysokich, ciężkich i pediatryczne dla dzieci.
- Łóżka rehabilitacyjne
Łóżka rehabilitacyjne – łóżka przeznaczone dla osób, które większość czasu spędzają w pozycji leżącej. Oferują wiele funkcji, są regulowane w wielu miejscach i zapewniają możliwość zmiany pozycji osoby leżącej. Są wyposażone w barierki zabezpieczające, zapewniające osobie leżącej wsparcie podczas podnoszenia się.
Zalety:- wpływają pozytywnie na komfort leżenia,
- zapewniają bezpieczeństwo i wygodę,
- umożliwiają zmianę pozycji osoby leżącej,
- ułatwiają wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych i rehabilitacyjnych.
- łóżka sterowane elektrycznie, choć wygodniejsze w obsłudze, są dużo droższe.
Możliwość zastosowania:- w domu,
- w hospicjum,
- w szpitalu.
- łóżka stałe, dla osób mogących się poruszać samodzielnie, których rehabilitacja nie będzie trwała długo,
- łóżka regulowane manualnie lub elektrycznie, dla osób z ograniczoną możliwością samodzielnego poruszania się,
- łóżka składające się z jednego lub większej liczby segmentów ruchomych,
- łóżka z możliwością zmiany wysokości w zależności od potrzeb,
- łózka dla osób wysokich, ciężkich i pediatryczne dla dzieci.
- Schodołazy
Schodołazy – znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie nie ma windy, a do pokonania są schody. Umożliwiają transport osoby na wózku inwalidzkim lub osoby, która nie może chodzić po schodach. Są bezpieczne, najczęściej mogą być obsługiwane przez jedną osobę.
Zalety:- dają osobie z niepełnosprawnością narządu ruchu, na przykład poruszającej się na wózku inwalidzkim lub o kulach, możliwość przemieszczania schodami w górę i w dół,
- nie wymagają dużego wysiłku od osoby je obsługującej,
- powalają osobom poruszającym się na wózku inwalidzkim lub mającym trudności w chodzeniu po schodach korzystać z obiektów i miejsc wyposażonych w schody, w których nie ma windy,
- są mobilne, można je wykorzystywać w różnych miejscach.
- wymagają obsługiwania przez inną osobę,
- wysoka cena.
- do przemieszczania się po schodach w górę i w dół.
- gąsienicowe i kroczące,
- z krzesełkiem lub przeznaczone do zamontowania wózka inwalidzkiego.
- Schodołazy
Schodołazy – znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie nie ma windy, a do pokonania są schody. Umożliwiają transport osoby na wózku inwalidzkim lub osoby, która nie może chodzić po schodach. Są bezpieczne, najczęściej mogą być obsługiwane przez jedną osobę.
Zalety:- dają osobie z niepełnosprawnością narządu ruchu, na przykład poruszającej się na wózku inwalidzkim lub o kulach, możliwość przemieszczania schodami w górę i w dół,
- nie wymagają dużego wysiłku od osoby je obsługującej,
- powalają osobom poruszającym się na wózku inwalidzkim lub mającym trudności w chodzeniu po schodach korzystać z obiektów i miejsc wyposażonych w schody, w których nie ma windy,
- są mobilne, można je wykorzystywać w różnych miejscach.
- wymagają obsługiwania przez inną osobę,
- wysoka cena.
- do przemieszczania się po schodach w górę i w dół.
- gąsienicowe i kroczące,
- z krzesełkiem lub przeznaczone do zamontowania wózka inwalidzkiego.
- Podnośniki platformowe
Podnośniki platformowe – urządzenia przeznaczone do pokonywania różnic poziomów i barier architektonicznych o wysokości do kilku metrów, na przykład kilku schodów. Osoba z niepełnosprawnością narządu ruchu wchodzi na platformę lub wjeżdża na nią wózkiem inwalidzkim, a następnie może się bezpiecznie przemieścić w górę lub w dół.
Zalety:- pozwalają osobom z niepełnosprawnością narządu ruchu, na przykład poruszającym się na wózkach inwalidzkich, pokonywać bariery architektoniczne w postaci różnic poziomów.
- montowane na stałe w jednym miejscu,
- wysoka cena.
- w domach i miejscach użyteczności publicznej - szkoły, uczelnie, urzędy i tym podobne.
- montowane wewnątrz budynku,
- montowane na zewnątrz budynku.
- Podnośniki platformowe
Podnośniki platformowe – urządzenia przeznaczone do pokonywania różnic poziomów i barier architektonicznych o wysokości do kilku metrów, na przykład kilku schodów. Osoba z niepełnosprawnością narządu ruchu wchodzi na platformę lub wjeżdża na nią wózkiem inwalidzkim, a następnie może się bezpiecznie przemieścić w górę lub w dół.
Zalety:- pozwalają osobom z niepełnosprawnością narządu ruchu, na przykład poruszającym się na wózkach inwalidzkich, pokonywać bariery architektoniczne w postaci różnic poziomów.
- montowane na stałe w jednym miejscu,
- wysoka cena.
- w domach i miejscach użyteczności publicznej - szkoły, uczelnie, urzędy i tym podobne.
- montowane wewnątrz budynku,
- montowane na zewnątrz budynku.
- Krzesła schodowe
Krzesła schodowe – przeznaczone są dla osób, które mają ograniczoną mobilność, ale mogą przesiąść się na krzesło schodowe na przykład z wózka inwalidzkiego. Najczęściej są używane w domach.
Zalety:- mogą być montowane na schodach krętych, stromych i wąskich,
- zajmują niewiele miejsca,
- zwiększają mobilność osób z niepełnosprawnością ruchu.
- konieczność przesiadania się z wózka inwalidzkiego.
- w domach mieszkalnych,
- w miejscach użyteczności publicznej,
- na zewnątrz budynków.
- montowane wewnątrz budynków,
- montowane na zewnątrz budynków,
- do schodów prostych,
- do schodów krętych.
- Krzesła schodowe
Krzesła schodowe – przeznaczone są dla osób, które mają ograniczoną mobilność, ale mogą przesiąść się na krzesło schodowe na przykład z wózka inwalidzkiego. Najczęściej są używane w domach.
Zalety:- mogą być montowane na schodach krętych, stromych i wąskich,
- zajmują niewiele miejsca,
- zwiększają mobilność osób z niepełnosprawnością ruchu.
- konieczność przesiadania się z wózka inwalidzkiego.
- w domach mieszkalnych,
- w miejscach użyteczności publicznej,
- na zewnątrz budynków.
- montowane wewnątrz budynków,
- montowane na zewnątrz budynków,
- do schodów prostych,
- do schodów krętych.
- Podnośniki
Podnośniki – urządzenia przeznaczone do unoszenia i transferu osoby, która nie może przemieszczać się samodzielnie ani z pomocą innej osoby. Mogą również służyć do spionizowania osoby z niepełnosprawnością ruchową. Dostępne są różne podnośniki, mające wiele zastosowań.
Zalety:- możliwość podnoszenia i przemieszczania osób niemogących poruszać się samodzielnie bez konieczności użycia dużej siły,
- zapewnienie mobilności i poprawa komfortu życia osób z niepełnosprawnością narządu ruchu.
- wysoka cena.
- w mieszkaniach i domach,
- w ośrodkach rehabilitacyjnych,
- w domach opieki.
- podnośniki kąpielowo-transportowe,
- podnośniki basenowe,
- podnośniki sufitowe,
- podnośniki wannowe.
- Podnośniki
Podnośniki – urządzenia przeznaczone do unoszenia i transferu osoby, która nie może przemieszczać się samodzielnie ani z pomocą innej osoby. Mogą również służyć do spionizowania osoby z niepełnosprawnością ruchową. Dostępne są różne podnośniki, mające wiele zastosowań.
Zalety:- możliwość podnoszenia i przemieszczania osób niemogących poruszać się samodzielnie bez konieczności użycia dużej siły,
- zapewnienie mobilności i poprawa komfortu życia osób z niepełnosprawnością narządu ruchu.
- wysoka cena.
- w mieszkaniach i domach,
- w ośrodkach rehabilitacyjnych,
- w domach opieki.
- podnośniki kąpielowo-transportowe,
- podnośniki basenowe,
- podnośniki sufitowe,
- podnośniki wannowe.
- Krzesła toaletowe
Krzesła toaletowe – przeznaczone są dla osób, które mają trudności w samodzielnym poruszaniu się i korzystaniu z tradycyjnej toalety. Służą do wykonywania czynności fizjologicznych oraz ułatwiają czynności higieniczno-pielęgnacyjne.
Zalety:- mogą być alternatywą dla korzystania z pampersów,
- zwiększają samodzielność i niezależność osób niemogących korzystać z tradycyjnej toalety.
- niewygodne przenoszenie, jeżeli krzesło będzie używane w kilku miejscach w domu.
- w mieszkania i domach dla osób o ograniczonej mobilności.
Możliwe warianty:- z regulacją wysokości,
- ze zdejmowanym siedziskiem,
- o wyglądzie krzesła domowego,
- na kółkach z funkcją transportowania i możliwością najechania na toaletę lub funkcją toalety mobilnej.
- Krzesła toaletowe
Krzesła toaletowe – przeznaczone są dla osób, które mają trudności w samodzielnym poruszaniu się i korzystaniu z tradycyjnej toalety. Służą do wykonywania czynności fizjologicznych oraz ułatwiają czynności higieniczno-pielęgnacyjne.
Zalety:- mogą być alternatywą dla korzystania z pampersów,
- zwiększają samodzielność i niezależność osób niemogących korzystać z tradycyjnej toalety.
- niewygodne przenoszenie, jeżeli krzesło będzie używane w kilku miejscach w domu.
- w mieszkania i domach dla osób o ograniczonej mobilności.
Możliwe warianty:- z regulacją wysokości,
- ze zdejmowanym siedziskiem,
- o wyglądzie krzesła domowego,
- na kółkach z funkcją transportowania i możliwością najechania na toaletę lub funkcją toalety mobilnej.
- Uchwyty
Uchwyty – różnego rodzaju, o zróżnicowanych kształtach i długości, montowane są tam, gdzie mogą zapewnić osobie z niepełnosprawnością narządu ruchu bezpieczeństwo, stabilność i dodatkową asekurację.
Zalety:- zapewniają niezależność i samodzielność osobom z niepełnosprawnością narządu ruchu,
- zapewniają bezpieczeństwo, asekurują przed upadkiem.
- wymagają pewnej sprawności i siły, aby z nich skorzystać.
- najczęściej montowane są przy sedesach, wannach, umywalkach, kabinach prysznicowych, schodach.
- uchwyty o różnych kształtach i wielkościach w zależności od przeznaczenia.
- Uchwyty
Uchwyty – różnego rodzaju, o zróżnicowanych kształtach i długości, montowane są tam, gdzie mogą zapewnić osobie z niepełnosprawnością narządu ruchu bezpieczeństwo, stabilność i dodatkową asekurację.
Zalety:- zapewniają niezależność i samodzielność osobom z niepełnosprawnością narządu ruchu,
- zapewniają bezpieczeństwo, asekurują przed upadkiem.
- wymagają pewnej sprawności i siły, aby z nich skorzystać.
- najczęściej montowane są przy sedesach, wannach, umywalkach, kabinach prysznicowych, schodach.
- uchwyty o różnych kształtach i wielkościach w zależności od przeznaczenia.
- Balkoniki
Balkoniki – stanowią wsparcie dla osób, które nie czują się pewnie w pozycji pionowej. Zapewniają bezpieczeństwo i wygodę przemieszczania się oraz podporę podczas wstawania z pozycji siedzącej. Dodatkowo mogą być wyposażone w kółka. Stanowią stabilną podporę wspomagającą osoby ze schorzeniami narządu ruchu.
Zalety:- umożliwiają osobom z niepełnosprawnością narządu ruchu bezpieczne i samodzielne przemieszczanie się,
- ułatwiają pionizację i poruszanie się,
- umożliwiają bezpieczne chodzenie po mieszkaniu i poza nim,
- mają regulowaną wysokość.
- mogą sprawiać trudność podczas przemieszczania się w wąskich przejściach oraz przy korzystaniu z drzwi obrotowych,
- wymagają podniesienia przy pokonywaniu różnicy poziomów.
- w miejscu zamieszkania, w pomieszczeniach,
- w przestrzeni otwartej poza pomieszczeniami.
- balkoniki kroczące,
- balkoniki stałe,
- balkoniki z kółkami.
- Balkoniki
Balkoniki – stanowią wsparcie dla osób, które nie czują się pewnie w pozycji pionowej. Zapewniają bezpieczeństwo i wygodę przemieszczania się oraz podporę podczas wstawania z pozycji siedzącej. Dodatkowo mogą być wyposażone w kółka. Stanowią stabilną podporę wspomagającą osoby ze schorzeniami narządu ruchu.
Zalety:- umożliwiają osobom z niepełnosprawnością narządu ruchu bezpieczne i samodzielne przemieszczanie się,
- ułatwiają pionizację i poruszanie się,
- umożliwiają bezpieczne chodzenie po mieszkaniu i poza nim,
- mają regulowaną wysokość.
- mogą sprawiać trudność podczas przemieszczania się w wąskich przejściach oraz przy korzystaniu z drzwi obrotowych,
- wymagają podniesienia przy pokonywaniu różnicy poziomów.
- w miejscu zamieszkania, w pomieszczeniach,
- w przestrzeni otwartej poza pomieszczeniami.
- balkoniki kroczące,
- balkoniki stałe,
- balkoniki z kółkami.
Powrót do spisu treści1Powrót do spisu treści
Osoby z indywidualnymi potrzebami z zakresu komunikacji (komunikacja alternatywna i wspomagająca)
- Programy dla osób nieposługujących się mową
Programy dla osób nieposługujących się mową – pozwalają osobom nieużywającym mowy na komunikowanie się z otoczeniem. Posługują się nimi np. osoby po wylewach, z guzami mózgu, autyzmem, mózgowym porażeniem dziecięcym i innymi schorzeniami mającymi wpływ na mowę. Stanowią zastępcze narzędzie komunikowania się. Zainstalowane syntezatory mowy wypowiadają słowa.
Zalety:- symbole pozwalają na komunikację osobom, które nie potrafią czytać i pisać,
- umożliwiają osobom nieużywającym mowy wyrażanie opinii, poglądów, emocji oraz rozmowę.
- odbiorca komunikatu musi być otwarty na alternatywny sposób komunikowania się.
- w edukacji osób nieposługujących się mową,
- w życiu codziennym do komunikowania się osób nieposługujących się mową z otoczeniem.
- możliwość zainstalowania na komputerze, telefonie lub tablecie,
- możliwość sterowania klawiaturą, myszą, ekranem dotykowym, jednym przyciskiem lub wzrokiem.
- Programy dla osób nieposługujących się mową
Programy dla osób nieposługujących się mową – pozwalają osobom nieużywającym mowy na komunikowanie się z otoczeniem. Posługują się nimi np. osoby po wylewach, z guzami mózgu, autyzmem, mózgowym porażeniem dziecięcym i innymi schorzeniami mającymi wpływ na mowę. Stanowią zastępcze narzędzie komunikowania się. Zainstalowane syntezatory mowy wypowiadają słowa.
Zalety:- symbole pozwalają na komunikację osobom, które nie potrafią czytać i pisać,
- umożliwiają osobom nieużywającym mowy wyrażanie opinii, poglądów, emocji oraz rozmowę.
- odbiorca komunikatu musi być otwarty na alternatywny sposób komunikowania się.
- w edukacji osób nieposługujących się mową,
- w życiu codziennym do komunikowania się osób nieposługujących się mową z otoczeniem.
- możliwość zainstalowania na komputerze, telefonie lub tablecie,
- możliwość sterowania klawiaturą, myszą, ekranem dotykowym, jednym przyciskiem lub wzrokiem.
Powrót do spisu treści1Powrót do spisu treści
Miejsce na notatki
Powiązane ćwiczenia
- 4. Zastosowanie wybranych urządzeń wykorzystywanych przez osoby z niepełnosprawnościamiWstaw w tekst
Wstaw w tekst
Wstaw w tekst
Wstaw w tekst
Wstaw w tekst4. Zastosowanie wybranych urządzeń wykorzystywanych przez osoby z niepełnosprawnościami1. Przeciągnij wyrażenia w puste luki. Uzupełnij opis urządzenia przedstawionego na grafice.
R1CLwthPHedUr Ilustracja
RSg3lWlrj1oZT1 1. aparat, 2. implant, 3. niewidomych, 4. zewnętrznego, 5. Implant ślimakowy, 6. środkowego, 7. Aparat słuchowy, 8. niesłyszących – urządzenie dla osób 1. aparat, 2. implant, 3. niewidomych, 4. zewnętrznego, 5. Implant ślimakowy, 6. środkowego, 7. Aparat słuchowy, 8. niesłyszących i z głębokim niedosłuchem. Wszczepiony 1. aparat, 2. implant, 3. niewidomych, 4. zewnętrznego, 5. Implant ślimakowy, 6. środkowego, 7. Aparat słuchowy, 8. niesłyszących zastępuje czynności ucha 1. aparat, 2. implant, 3. niewidomych, 4. zewnętrznego, 5. Implant ślimakowy, 6. środkowego, 7. Aparat słuchowy, 8. niesłyszących.1. aparat, 2. implant, 3. niewidomych, 4. zewnętrznego, 5. Implant ślimakowy, 6. środkowego, 7. Aparat słuchowy, 8. niesłyszących – urządzenie dla osób 1. aparat, 2. implant, 3. niewidomych, 4. zewnętrznego, 5. Implant ślimakowy, 6. środkowego, 7. Aparat słuchowy, 8. niesłyszących i z głębokim niedosłuchem. Wszczepiony 1. aparat, 2. implant, 3. niewidomych, 4. zewnętrznego, 5. Implant ślimakowy, 6. środkowego, 7. Aparat słuchowy, 8. niesłyszących zastępuje czynności ucha 1. aparat, 2. implant, 3. niewidomych, 4. zewnętrznego, 5. Implant ślimakowy, 6. środkowego, 7. Aparat słuchowy, 8. niesłyszących.2. Przeciągnij wyrażenia w puste luki. Uzupełnij opis urządzenia przedstawionego na grafice.
Rh1RBEj5FwmM1 Ilustracja
R1P1q71B5BK9y1 1. alfabetu Braille’a, 2. Notatnik brajlowski, 3. Monitor brajlowski, 4. ekierką, 5. linijką, 6. pisma Braille’a – umożliwia odczytywanie tekstu wyświetlanego na tradycyjnym monitorze komputera za pomocą 1. alfabetu Braille’a, 2. Notatnik brajlowski, 3. Monitor brajlowski, 4. ekierką, 5. linijką, 6. pisma Braille’a. Bywa nazywany 1. alfabetu Braille’a, 2. Notatnik brajlowski, 3. Monitor brajlowski, 4. ekierką, 5. linijką, 6. pisma Braille’a brajlowską.1. alfabetu Braille’a, 2. Notatnik brajlowski, 3. Monitor brajlowski, 4. ekierką, 5. linijką, 6. pisma Braille’a – umożliwia odczytywanie tekstu wyświetlanego na tradycyjnym monitorze komputera za pomocą 1. alfabetu Braille’a, 2. Notatnik brajlowski, 3. Monitor brajlowski, 4. ekierką, 5. linijką, 6. pisma Braille’a. Bywa nazywany 1. alfabetu Braille’a, 2. Notatnik brajlowski, 3. Monitor brajlowski, 4. ekierką, 5. linijką, 6. pisma Braille’a brajlowską.3. Przeciągnij wyrażenia w puste luki. Uzupełnij opis urządzenia przedstawionego na grafice.
RwF8DeILufaXl Ilustracja
RLbEjSS5B06a11 1. niewidomym, 2. niesłyszącym, 3. segmentowe, 4. słabosłyszącym, 5. jednoelementowe, 6. słabowidzącym, 7. Podpórki, 8. Białe laski - składane lub 1. niewidomym, 2. niesłyszącym, 3. segmentowe, 4. słabosłyszącym, 5. jednoelementowe, 6. słabowidzącym, 7. Podpórki, 8. Białe laski, służą osobom 1. niewidomym, 2. niesłyszącym, 3. segmentowe, 4. słabosłyszącym, 5. jednoelementowe, 6. słabowidzącym, 7. Podpórki, 8. Białe laski, a także 1. niewidomym, 2. niesłyszącym, 3. segmentowe, 4. słabosłyszącym, 5. jednoelementowe, 6. słabowidzącym, 7. Podpórki, 8. Białe laski do sprawnego i bezpiecznego poruszania się.1. niewidomym, 2. niesłyszącym, 3. segmentowe, 4. słabosłyszącym, 5. jednoelementowe, 6. słabowidzącym, 7. Podpórki, 8. Białe laski - składane lub 1. niewidomym, 2. niesłyszącym, 3. segmentowe, 4. słabosłyszącym, 5. jednoelementowe, 6. słabowidzącym, 7. Podpórki, 8. Białe laski, służą osobom 1. niewidomym, 2. niesłyszącym, 3. segmentowe, 4. słabosłyszącym, 5. jednoelementowe, 6. słabowidzącym, 7. Podpórki, 8. Białe laski, a także 1. niewidomym, 2. niesłyszącym, 3. segmentowe, 4. słabosłyszącym, 5. jednoelementowe, 6. słabowidzącym, 7. Podpórki, 8. Białe laski do sprawnego i bezpiecznego poruszania się.4. Przeciągnij wyrażenia w puste luki. Uzupełnij opis urządzenia przedstawionego na grafice.
R1cvRsdoLYeh61 Ilustracja
R1cteIf2DuXh71 1. Schodołaz, 2. Transporter, 3. schodach, 4. krześle transportowym, 5. nierównym terenie, 6. wózku inwalidzkim – umożliwia transport osoby na 1. Schodołaz, 2. Transporter, 3. schodach, 4. krześle transportowym, 5. nierównym terenie, 6. wózku inwalidzkim po 1. Schodołaz, 2. Transporter, 3. schodach, 4. krześle transportowym, 5. nierównym terenie, 6. wózku inwalidzkim.1. Schodołaz, 2. Transporter, 3. schodach, 4. krześle transportowym, 5. nierównym terenie, 6. wózku inwalidzkim – umożliwia transport osoby na 1. Schodołaz, 2. Transporter, 3. schodach, 4. krześle transportowym, 5. nierównym terenie, 6. wózku inwalidzkim po 1. Schodołaz, 2. Transporter, 3. schodach, 4. krześle transportowym, 5. nierównym terenie, 6. wózku inwalidzkim.5. Przeciągnij wyrażenia w puste luki. Uzupełnij opis urządzenia przedstawionego na grafice.
RYzu9N8uqw4y5 Ilustracja
Rjlsl2Xcy8sRk1 1. podnośnika, 2. mobilność, 3. wydajność, 4. Krzesło schodowe, 5. wózka inwalidzkiego, 6. Podnośnik, 7. schodołaz, 8. krzesło schodowe - przeznaczone jest dla osób, które maja ograniczoną 1. podnośnika, 2. mobilność, 3. wydajność, 4. Krzesło schodowe, 5. wózka inwalidzkiego, 6. Podnośnik, 7. schodołaz, 8. krzesło schodowe, ale mogą przesiąść się na 1. podnośnika, 2. mobilność, 3. wydajność, 4. Krzesło schodowe, 5. wózka inwalidzkiego, 6. Podnośnik, 7. schodołaz, 8. krzesło schodowe np. z 1. podnośnika, 2. mobilność, 3. wydajność, 4. Krzesło schodowe, 5. wózka inwalidzkiego, 6. Podnośnik, 7. schodołaz, 8. krzesło schodowe.1. podnośnika, 2. mobilność, 3. wydajność, 4. Krzesło schodowe, 5. wózka inwalidzkiego, 6. Podnośnik, 7. schodołaz, 8. krzesło schodowe - przeznaczone jest dla osób, które maja ograniczoną 1. podnośnika, 2. mobilność, 3. wydajność, 4. Krzesło schodowe, 5. wózka inwalidzkiego, 6. Podnośnik, 7. schodołaz, 8. krzesło schodowe, ale mogą przesiąść się na 1. podnośnika, 2. mobilność, 3. wydajność, 4. Krzesło schodowe, 5. wózka inwalidzkiego, 6. Podnośnik, 7. schodołaz, 8. krzesło schodowe np. z 1. podnośnika, 2. mobilność, 3. wydajność, 4. Krzesło schodowe, 5. wózka inwalidzkiego, 6. Podnośnik, 7. schodołaz, 8. krzesło schodowe.Uzupełnij opisy urządzeń ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami wybranymi wyrażeniami.
R1Xs10wja8FT91 Uzupełnij opisy urządzeń ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami wybranymi wyrażeniami.Uzupełnij opisy urządzeń ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami wybranymi wyrażeniami.R1JRngEFk0uBv R11OZdK7rKO9I R6nuBlwomz3Dd R1Js1pnssFomd