Wybrane zasoby do wykorzystania w ramach pomocy psychologicznej kierowanej do dzieci i młodzieży oraz ich rodzin przybyłych do Polski z terenów objętej wojną Ukrainy
Wybrane zasoby do wykorzystania w ramach pomocy psychologicznej kierowanej do dzieci
i młodzieży oraz ich rodzin przybyłych do Polski z terenów objętej wojną Ukrainy
Tysiące dzieci i młodzieży ukraińskiej oraz ich rodzin napływających do Polski są w kryzysie życiowym i oprócz wsparcia materialnego, potrzebują profesjonalnego wsparcia psychologicznego. Warto wykorzystać w budowaniu w trybie pilnym swoich kompetencji dostępne zasoby internetowe. Pozwolą one ukierunkować uwagę na zakres oczekiwanego wsparcia, jak i odpowiednie strategie działania z uwzględnieniem kontekstu indywidualnego oraz grupowego.
STANDARD INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
https://www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/SIK_2601.pdf
Standard wyjaśnia etiologię kryzysów i prezentuje techniki pozwalające na identyfikację źródeł. Ponadto szczegółowo omawia etapy wsparcia, proponując konkretne działania. Szczególnie wartościowym komponentem standardu jest rozdział zatytułowany: Grupa (społeczność) dotknięta wspólnym kryzysem.
Publikacja pt. INTERWENCJA KRYZYSOWA konteksty indywidualne i społeczne
[Interwencja kryzysowa : konteksty indywidualne i społeczne (ka.edu.pl)](http://Interwencja kryzysowa : konteksty indywidualne i spoleczne (ka.edu.pl))
Publikacja prezentuje przede wszystkim zagadnienie interwencji kryzysowej w odniesieniu do grup i społeczności, co odpowiada aktualnej sytuacji związanej z wojną w Ukrainie.
Szczególnie cenne są rozdziały:
- Katarzyna Ralska‑Staszel - Grupa wsparcia jako narzędzie pracy z osobami doświadczającymi przemocy – pomost między interwencją kryzysową a terapią
- Agnieszka Trąbka - Psychologiczne aspekty radzenia sobie w sytuacji migracji zagranicznej
WSPOMAGANIE SZKÓŁ W ZAKRESIE INTERWENCJI KRYZYSOWEJ http://Poradnik‑wspomaganie‑szkol_w_zakresie_interwencji_K.Ciszewska_S.Zyza.pdfhttps://www.ore.edu.pl/wp‑content/uploads/phocadownload/EFS/Poradnik‑wspomaganie‑szkol_w_zakresie_interwencji_K.Ciszewska_S.Zyza.pdf
Publikacja Ośrodka Rozwoju Edukacji prezentuje formalne i metodyczne aspekty wdrażania „polityki” stałej interwencji kryzysowej w szkole z uwzględnieniem perspektywy uczniów, rodziców i nauczycieli.
WSPOMAGANIE STUDENTÓW w KRYZYSIE https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0909/111440‑przewodnik‑kryzys‑dydaktyczny.pdfhttps://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0909/111440‑przewodnik‑kryzys‑dydaktyczny.pdf
Publikacja K. Klimkowskiej z UMCS uwzględnia różne aspekty kryzysu dydaktycznego i choć w dużej mierze dotyczy kształcenia zdalnego, zawarte w przewodniku strategie i wskazówki są w pełni adekwatne do aktualnej sytuacji. Należy pamiętać, że wśród naszych studentów są również osoby pochodzące z Ukrainy.
BAZA SCENARIUSZY ROZWIJAJĄCYCH KOMPETENCJE EMOCJONALNO- SPOŁECZNE UCZNIÓW (kształtowanie rezyliencji)
W ramach językowej i kulturowej adaptacji można wykorzystać scenariusze opracowane przez zespół pod naukowym kierownictwem E. Domagłay‑Zyśk (KUL) oraz U. Oszwy i T. Knopika (UMCS) w ramach projektu TROS‑KA.
Materiały dotyczą budowania sprawczości, pozytywnego obrazu siebie oraz wsparcia społecznego i są dedykowane głównie do uczniów w wieku 9‑13 lat.
[Materiały dla nauczycieli - Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Jaworznie (jaworzno.edu.pl)] (http://Materialy dla nauczycieli - Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Jaworznie)
Proszę wybrać: [Materialy‑postdiagnostyczne‑TROS‑KA 2.zip](http://Materialy‑postdiagnostyczne‑TROS‑KA 2.zip),
dalej folder: PORADNIKI oraz wersję pdf