1756‑1791 – lata życia Wolfganga Amadeusza Mozarta
1765 – Wolfgang Amadeusz Mozart, God is our Refuge KV20
1791 – Wolfgang Amadeusz Mozart, Czarodziejski flet
1785 – Wolfgang Amadeusz Mozart, XXI Koncert fortepianowy KV 467
1791 – Wolfgang Amadeusz Mozart, Requiem
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R18WMAPm6Nt811
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej
3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego;
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
6. Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki (średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, muzyka XX w.) oraz potrafi wskazać kompozytorówKompozytorkompozytorów reprezentatywnych dla nich.
7. Porządkuje chronologicznie postacie kompozytorów: np. Mikołaj Gomółka, Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven, Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki i inni).
8. Potrafi uzasadnić własne preferencje muzyczne, argumentując swoje wybory.
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
1. zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej.
Wolfgang Amadeusz Mozart jest czołowym przedstawicielem muzyki klasycystycznej. Ten austriacki kompozytorKompozytorkompozytor zasłynął na dowrze cesarskim, a jego wybitny talent uwidocznił się już we wczesnej młodości, dlatego nazywany jest cudownym dzieckiem. Wraz z Haydnem i Beethovenem zaliczany jest do Wielkiej Trójki Klasyków Wiedeńskich.
RrTqCUxDvfcMu
27 stycznia 1756 roku był dniem jakich wiele, aż do godziny ósmej wieczorem, kiedy Leopoldowi i Annie Marii Mozart, w małym mieszkaniu na trzecim piętrze, wynajmowanym przez sklepikarza narodziło się największe muzyczne cudo wszechczasów. Imię dziecka brzmiało Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus, ale on wolał Wolfgang Amadeus. (…) W wieku lat pięciu zakasał rękawy i zabrał się do poważnej roboty. Został cudownym dzieckiem w grze na instrumentach klawiszowych i zaczął komponować proste utwory. Dźwięk trąbki solo sprawił, że z wrzaskiem wybiegał z pokoju. Nie należał też raczej do miłośników fletu. W wieku dziewięciu lat napisał pierwszy utwór chóralny, znajdujący się obecnie w British Museum. Jest to kompozycja do tekstu z Psalmu 46 – Bóg jest naszą ucieczką i mocą. Z napisaniem pierwszej opery, La Finta Semplice wstrzymał się do dwunastego roku życia. Od tego momentu już nie można go było powstrzymać. W swoim krótkim, trzydziestosześcioletnim życiu Mozart skomponował pół tuzina oper będących arcydziełami i parę innych, dwadzieścia jeden koncertów fortepianowych, dwadzieścia cztery kwartety smyczkowe, siedemnaście mszy, wiele różnego rodzaju utworów kameralnych i koncertów na inne instrumenty oraz czterdzieści jeden symfonii. Dlaczego Mozart był takim rekordzistą ? Bardziej niż ktokolwiek inny odpowiedzialny jest za taki stan rzeczy jego ojciec: Leopold bez przerwy gderał i rugał swojego syna, przykazywał ciężko pracować, zarabiać pieniądze i nade wszystko nie wałęsać się z innymi muzykami. Ale Mozarta nie interesowała ciężka praca: chciał się dobrze bawić.
Źródło: David Barber, Bach Beethoven i inne chłopaki czyli historia muzyki wyłożona wreszcie jak należy, 2017.
ROhzcnPNDN9ZO
Mozart, oprócz wybitnej gry na klawesynie i zmysłowi kompozytorskiemu, posiadał genialny słuch muzyczny, czego dowód dał będąc na jednej ze swoich podróży w Rzymie.
W czasie wizyty w Rzymie – miał wówczas czternaście lat – zapisał partyturę Miserere Allegriego, usłyszawszy je tylko raz, śpiewane przez chór w Kaplicy Sykstyńskiej. Papież zabronił kopiowania partytury, ale nie powstrzymało to Mozarta. Mendelssohn powtórzył ten sam wyczyn siedemdziesiąt lat później, w wieku dwudziestu jeden lat.
Źródło: David Barber, Bach Beethoven i inne chłopaki czyli historia muzyki wyłożona wreszcie jak należy, 2017.
R1R1jnFtierD0
Przez wiele lat wierzono, że Mozart został otruty przez innego kompozytora, Antonio Salieriego, który miał być zazdrosny o dorobek Wolfganga Amadeusza. Historycy jednak zdementowali taki bieg wydarzeń, a sam Mozart najprawdopodobniej zmarł 1791 roku na zakażenie bakteriami streptokokowymi.
Najważniejsze kompozycje geniusza
Pomimo swojego krótkiego życia Mozart napisał ogromną ilość kompozycji. Wiele z nich uważanych jest za arcydzieła muzyki wszechczasów. Kompozytor pisał wiele oper, jedną z nich jest Czarodziejski flet, z którego pochodzą dwie popularne arie – AriaAriaAriaKrólowej Nocy z aktu II, oraz Aria Papagena z dzwoneczkami.
R1eDrBy1Hn0oK
RtdQrrd1dNboE
W czasach w których tworzył Mozart, wykształcił się fortepian, instrument klawiszowy, który stał się następcą klawesynu. Nowe możliwości jakie dawał: dynamiczną grę, większą skalę, nową barwę przełożyły się na zmianę trendów kompozytorskich, czego przykładem są koncerty fortepianowe. Przykładem jest XXI Koncert fortepianowy KV 467, którego motywy kompozytor wykorzystywał także w XL Symfonii KV 550.
Rb8c3A7bGYAOz
Jedną z najbardziej cenionych kompozycji Mozarta jest Requiem, którego nie dokończył, ponieważ w trakcie pisania zmarł. Dokończyli je jego uczniowie, a ostatnie zapisy mistrza znajdują się w słynnej Lacrimosie.
RcJT2PctA5UNs
R6ReRAcBVw48Z
m2cef06bf0e17c634_0000000000140
Zadania
RZwFusahwE0i7
Ćwiczenie 1
R1UBXYrw9X7iP
Ćwiczenie 2
RKK01zlJzHhja
Ćwiczenie 3
RB2iayeK8326p
Ćwiczenie 4
Odgadnij hasła do krzyżówki. 1. Ciąg następujących po sobie dźwięków, uporządkowanych według zasad tonalnych, rytmicznych i formalnych, tworzących pewną całość, (7 liter) 2. Postać z Czarodziejskiego Fletu Wolfganga Amadeusza Mozarta, znana z Arii z dzwoneczkami. (8 liter) 3. Sekwencja dwóch lub więcej motywów muzycznych, stanowiących całość w obrębie utworu. (5 liter) 4. Pieśń solowa z akompaniamentem instrumentalnym wchodząca w skład opery. (4 litery) 5. Czynnik regulujący czas trwania dźwięków w utworze muzycznym i wyznaczający ich następstwo w czasie. (4 litery) 6. Stopień szybkości wykonywania utworu muzycznego.(5 liter).
Odgadnij hasła do krzyżówki. 1. Ciąg następujących po sobie dźwięków, uporządkowanych według zasad tonalnych, rytmicznych i formalnych, tworzących pewną całość, (7 liter) 2. Postać z Czarodziejskiego Fletu Wolfganga Amadeusza Mozarta, znana z Arii z dzwoneczkami. (8 liter) 3. Sekwencja dwóch lub więcej motywów muzycznych, stanowiących całość w obrębie utworu. (5 liter) 4. Pieśń solowa z akompaniamentem instrumentalnym wchodząca w skład opery. (4 litery) 5. Czynnik regulujący czas trwania dźwięków w utworze muzycznym i wyznaczający ich następstwo w czasie. (4 litery) 6. Stopień szybkości wykonywania utworu muzycznego.(5 liter).
Rozwiąż krzyżówkę.
Ciąg następujących po sobie dźwięków, uporządkowanych według zasad tonalnych, rytmicznych i formalnych, tworzących pewną całość
Postać z Czarodziejskiego Fletu Wolfganga Amadeusza Mozarta, znana z Arii z dzwoneczkami.
Sekwencja dwóch lub więcej motywów muzycznych, stanowiących całość w obrębie utworu.
Pieśń solowa z akompaniamentem instrumentalnym wchodząca w skład opery.
Czynnik regulujący czas trwania dźwięków w utworze muzycznym i wyznaczający ich następstwo w czasie.
Stopień szybkości wykonywania utworu muzycznego.
1
2
3
4
5
6
RWzbk7BbpmqYL
Ćwiczenie 5
RSCdMM5w4cMYK
Ćwiczenie 6
RBsKYzfZvZjrg
Ćwiczenie 7
Słownik
Aria
Aria
pieśń solowa z akompaniamentem instrumentalnym wchodząca w skład opery.
Kompozytor
Kompozytor
twórca utworów muzycznych.
Koncert
Koncert
instrumentalny utwór muzyczny przeznaczony do wykonania przez solistę i orkiestrę symfoniczną.
Opera
Opera
sceniczny dramat muzyczny.
Źródło:
sjp.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
R14jhnjE1jQfy
Utwór muzyczny Gregorio Alleghri, „Miserere”, XVI w.
RL3aRWVDzhE1E
Utwór muzyczny Wolfganga Amadeusza Mozarta pt. „Aria Królowej nocy” z aktu II.
RrZzwMZNIh0AO
Utwór muzyczny Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Aria Papagena z dzwoneczkami”.
RO82LXJAhZKBI
Ilustracja interaktywna przedstawia nuty na pięciolinii. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny Wolfganga Amadeusza Mozarta „Eine Klaine Nachtmusik K 525”, „Allegro”.
ROhzcnPNDN9ZO
Nagranie utworu wykonywanego przez chór mieszany “God is our Refuge” KV 20, autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta. Utwór jest dostojny, majestatyczny, modlitewny.
RcJT2PctA5UNs
Nagranie Kyrie z Requiem d-moll Mozarta. Utwór jest wykonywany przez chór mieszany i orkiestrę symfoniczna. Utwór rozpoczynają basy, później dowodzenie przejmują alty, następnie soprany, później tenory. Kompozytor buduje misterną i przejmującą żywiołową konstrukcję. Głosy śpiewają mocno figurowane i skomplikowane melodie.
R6ReRAcBVw48Z
Nagranie części Lacrimosa z Requiem d-moll Mozarta. Utwór zaczyna się pełną żalu partią instrumentów smyczkowych. Później chór śpiewa smutną i przejmującą partię opartą na łacińskim tekście, który można przetłumaczyć:
Dzień ów łzami zlan gorzkimi, w którym na sąd z prochu ziemi
Grzeszny człowiek wstanie żywy. Bądź mu, Boże miłościwy,
Dobry Panie, Jezu, daj
Duszom zmarłych wieczny raj. Amen.
R1JhmxerBwjGb
Utwór muzyczny Wolfganga Amadeusza Mozarta „XXI Koncert fortepianowy”, KV 467.
Przewiń
Głośność
Bibliografia
D. Barber, Bach Beethoven i inne chłopaki czyli historia muzyki wyłożona wreszcie jak należy, Warszawa 2017.
J. Chomiński, K. Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki cz. I, Warszawa 1990.