„Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu” – motyw „Exegi monumentum” w twórczości Horacego
„Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu” – motyw „Exegi monumentum” w twórczości Horacego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna sylwetkę twórczą Horacego oraz filozofię prezentowana w jego utworach (stoicyzm, epikureizm),
zna treść pieśni XXX Horacego,
zna pojęcia: pieśni, ody, mecenatu
zna charakterystyczne cechy nurtu epikurejskiego i stoickiego.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
zinterpretować i wyjaśnić cytaty „Exegi monumentum” i „Non omnis moriar”,
stworzyć graficzną, czytelna notatkę lub notować w formie punktów, tabeli,
uwzględniać w notatce treści symboliczne,
posługiwać się językiem w sposób bogaty i różnorodny,
czytać, rozumieć i wartościować utwór dzięki zdobytym na lekcji informacjom,
wyodrębnić najważniejsze elementy omawianych dzieł,
wiązać tradycję starożytną ze współczesnością.
2. Metoda i forma pracy
Heureza, analiza dokumentacyjna, praca z tekstem, elementy wykładu, praca indywidualna i zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Słownik terminów literackich, Ossolineum, Wrocław 2000.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Prosi o głośne przeczytanie ody 30 Horacego.
Konkretyzacje uczniowskie oraz krótkie, ustne streszczenie tekstu przez jednego z uczniów. Uczniowie zapisują w zeszytach temat lekcji.
Nauczyciel przybliża uczniom sylwetkę Horacego, zwraca uwagę na jego bogatą twórczość oraz na zjawisko mecenatu. Szczególnie podkreśla pochodzenie społeczne poety.
b) Faza realizacyjna
Wspólnie z nauczycielem uczniowie analizują tekst .Wyjaśniają niezrozumiałe i obce dla nich zwroty, słowa i wyrażenia.
Uczniowie zastanawiają się nad znaczeniem cytatu: „Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu”. Zwrot ten odnoszą do poezji. Podają cechy pomnika jako budowli i porównują go do twórczości poetyckiej Horacego.
Pomnik – trwały, niezniszczalny, dla kogoś zasłużonego.
Uczniowie wyjaśniają zwrot „Non omnis moriar „odnosząc go do twórczości poety.
„Nie wszystek umrę” czyli: będę sławny, nieśmiertelny, pamiętany przez potomnych, pozostawię po sobie ślad.
Uczniowie wyszukują w tekście fragmentu świadczącego o niskim pochodzeniu społecznym poety.
Uczniowie zastanawiają się nad głównym przesłaniem tekstu.
Nauczyciel zadaje zespołowi uczniowskiemu pytania:
Kim jest podmiot liryczny?
O jakim pomniku mówi?
Czego symbolem jest pomnik, który buduje podczas swego życia?
Co zapewni mu nieśmiertelność i pamięć potomnych?
Co poeta myśli o swojej twórczości?
c) Faza podsumowująca
Uczniowie zastanawiają się nad rolą i wagą sztuki w życiu Horacego. Wypowiadają opinie na temat tego, czym dziś jest sztuka i czy warto się jej poświęcić bez reszty.
Uczniowie wyszukują w słowniku termin oda, wyróżniają typ ody okolicznościowej i refleksyjnej, wskazują ich cechy. Sporządzają notatkę, wypełniając kartę pracy (załącznik 1).
5. Bibliografia
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Słownik terminów literackich, Ossolineum, Wrocław 2000.
Horacy, Pieśni, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2001.
Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, PIW, Warszawa 1985.
Źródło internetowe: http://www.staropolska.pl/tradycja/starozytnosc/Zygmunt_Kubiak_Horacy.html
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Oda okolicznościowa - cechy | Oda refleksyjna - cechy |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Na lekcji uczeń poznaje sylwetkę twórczą Horacego, zastanawia się nad rolą sztuki w życiu poety. Snuje refleksje nad znaczeniem sztuki w życiu współczesnym. Uczy się interpretacji oraz analizy, doskonali umiejętność samodzielnej wypowiedzi.