Wycieczka do zoo. Poznajemy dzikie zwierzęta
Wycieczka do zoo. Poznajemy dzikie zwierzęta
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna nazwy dzikich zwierząt w języku niemieckim,
rozumie zasady wykonywanych na lekcji ćwiczeń,
rozumie niektóre polecenia nauczyciela wymawiane w języku niemieckim.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wymienić nazwy dzikich zwierząt patrząc na rysunki,
potrafi przyporządkować nazwę zwierzęcia do rysunku,
potrafi prawidłowo wymówić nazwę zwierzątka.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.
3. Środki dydaktyczne
Fotokopie z elementami zwierząt, fotokopie z mozaikami, rysunki zwierząt.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy zwierząt. Szczególną uwagę zwraca na prawidłową wymowę słownictwa. Uczniowie powtarzają głośno wszystkie nazwy. Przy pokazywaniu obrazków ze zwierzętami nauczyciel pyta o kolor danego zwierzęcia. Chętni uczniowie podają nazwę w języku niemieckim.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pokazuje uczniom obrazki z fragmentem jakiegoś zwierzątka. Na podstawie charakterystycznych cech wyglądu (np.: trąby) należy odgadnąć jakie to zwierzę. Chętni uczniowie zgłaszają się i mówią głośno do odpowiedzi (załącznik 1).
Uczniowie indywidualnie układają otrzymane mozaiki. Nauczyciel wcześniej wycina puzzle i przepisuje na spodniej części elementów z obrazkami widniejącą tam cyfrę. Elementy puzzle leżą na stole obrazkiem do dołu. Należy wybrać prawidłową odpowiedź z trzech możliwych i położyć odpowiedni element puzzle na danym miejscu (załącznik 2).
Uczniowie otrzymują wycięte sylaby i muszą ułożyć nazwę zwierzątka. Pracują parami. Nauczyciel sprawdza każdej grupie poprawność wykonania ćwiczenia. Każda grupa odczytuje po 1 ułożonym wyrazie (załącznik 3).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wyszukują nazwy zwierząt ukrytych w innych wyrazach. Ostatnim ćwiczeniem będzie narysowanie w zeszycie zwierzątka, które szczególnie chętnie odwiedzają w zoo i podpisanie go w języku niemieckim. Nauczyciel żegna się z uczniami w języku niemieckim.
5. Bibliografia
Werner G., Spiel mit uns. Gry i zabawy dydaktyczne na lekcjach języka niemieckiego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.
Frisch O., Nowy barwny atlas zwierząt, RTW, Warszawa 2003.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Źródło: O. Frisch O, Nowy barwny atlas zwierząt, RTW, Warszawa 2003.
Załącznik 2.
kot Katze 3 Hund 8 Elefant 1 | pies Löwe 1 Hund 5 Katze 4 | żyrafa Giraffe 2 Löwe 4 Affe 12 | słoń Affe 2 Elefant 7 Zebra 10 |
zebra Zebra 1 Löwe 6 Ente 3 | niedźwiedź Katze 11 Bär 12 Zebra 9 | lew Elefant 7 Löwe 4 Zebra 5 | papuga Ente 11 Katze 12 Papagei 10 |
kaczka Katze 2 Hund 8 Ente 9 | krokodyl Löwe 8 Krokodil 6 Hund 1 | zwierzęta Löwe 6 Tiere 8 Affe 11 | małpa Affe 11 Hund 10 Zebra 9 |
Źródło: Rysunek wykonany przez Adriannę Pietrusiewicz, uczennicę klasy VIB ze Szkoły Podstawowej nr 12 w Piotrkowie Tryb.
Załącznik 3.
b) Zadanie domowe
Nauczyć się wiadomości z lekcji. Dokończyć rysunek zwierzątka.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe utrwalające poznany materiał. http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/wildtiere.htm. Jeśli nie ma dostępu do pracowni komputerowej z Internetem należy pominąć ćwiczenie utrwalające w Hot Potatoes.