Wycinamy, łączymy różne materiały plastyczne
Wycinamy, łączymy różne materiały plastyczne, zawijamy w stożek – bałwanek.
1. Cele lekcji
a) Umiejętności
Uczeń potrafi:
przygotować stanowisko do pracy.
odrysować i wyciąć wzór po linii.
zwijać w „rożek” element brzucha bałwanka.
łączyć według wzoru i instrukcji elementy bałwanka.
naklejać według wzoru elementy oczu, guzików.
zachować ład i porządek w miejscu pracy.
przestrzegać higieny przed i po posiłku, samodzielnie przygotować stół do posiłku, nalać kompot do kubka, nakryć do stołu, nałożyć posiłek na talerz, zachować się kulturalnie podczas jedzenia posiłku.
wyrażać swoje emocje i przeżycia po zajęciach.
2. Metoda i forma pracy
Metoda praktycznego działania i aktywności, forma indywidualna i grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Gotowy wzór pracy – bałwanek, wzory do odrysowania elementów bałwanka, blok techniczny z kolorowymi kartkami i biały, ołówek , nożyczki, kredki, klej, kłębek białej wełny, denko od pudełka masła, igła, nitka.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zajęcia rozpoczynają się od przygotowania materiałów do zajęć technicznych. Wstępne czynności obejmują: rozłożenie na stoliku kartek z bloku kolorowego i białego oraz gotowych elementów do odrysowania, ołówka, nożyczek, kleju, kłębuszków wełny, kredek. Można włączyć odtwarzacz z nagraniem muzyki poważnej np. „Cztery pory roku – Zima” Viavaldiego.
Nauczyciel zapoznaje dzieci z tematem zajęć, a one siedzą na dywanie:
Wprowadzeniem w tematykę lekcji jest głośne odczytanie przez nauczyciela dwóch zwrotek wierszyka „Dziewięć Bałwanków”.
Ten pierwszy bałwanek
Ma brzuszek pękaty.
I pasek szeroki,
Co dostał od taty.
Ten drugi bałwanek
Garnek ma na głowie.
Czy mu w nim nie ciężko?
Kto na to odpowie? (...)
A.. Łada - Grodzicka
Po lekturze prowadzący wyjaśnia oraz pokazuje, jak wykonać bałwanka – prezentuje gotowy model, po czym prosi dzieci o zajęcie miejsc przy stoliku.
b) Faza realizacyjna
Pierwsze ćwiczenie polega na dokładnym odrysowywaniu elementów bałwanka, uczniowie starają się wykonać je samodzielnie. Nauczyciel pomaga uczniom, tylko w razie potrzeby – próba dwóch rysunków.
Kolejne ćwiczenie to dokładne wycinanie wzoru po liniach, uczniowie wycinają swoje narysowane prace i przygotowane przez prowadzącego gotowe elementy bałwanka.
Następnie łączą wycięte elementy ze sobą zgodnie ze wskazówkami nauczyciela. Kolejne czynności to:
zwijanie w stożek koła i sklejanie – brzuszek bałwanka,
wkładanie kłębuszka do zwiniętego w stożek brzuszka bałwanka za pomocą igły i nitki,
naklejanie oczu, guziczków, rąk, nosa,
sklejanie drugiego mniejszego stożka (kapelusz bałwanka),
wykonanie i sklejenie miotły,
przyklejenie bałwanka do podstawki (denko od opakowania masła).
Po wykonaniu zadania nauczyciel prosi o uporządkowanie miejsca pracy.
c) Faza podsumowująca
Prowadzący ocenia prace i przygotowuje do wystawy.
Wręcza nagrody dla dzieci za aktywny udział w zajęciach – mogą to być np. naklejki postaci z filmów dla dzieci.
5. Bibliografia
Cyrański Cz.: Prace plastyczne dla 6‑latków. MAC Edukacja, Kielce 2001.
Klisowska E.: Technika klasa III, Przewodnik metodyczny. MAC, Kielce 1998.
6. Załączniki
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza.
Ostatnie zajęcia z cyklu całodziennych zajęć, po nich dzieci idą na obiad.