Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wycinamy, łączymy różne materiały plastyczne, zawijamy w stożek – bałwanek.

1. Cele lekcji

a) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • przygotować stanowisko do pracy.

  • odrysować i wyciąć wzór po linii.

  • zwijać w „rożek” element brzucha bałwanka.

  • łączyć według wzoru i instrukcji elementy bałwanka.

  • naklejać według wzoru elementy oczu, guzików.

  • zachować ład i porządek w miejscu pracy.

  • przestrzegać higieny przed i po posiłku, samodzielnie przygotować stół do posiłku, nalać kompot do kubka, nakryć do stołu, nałożyć posiłek na talerz, zachować się kulturalnie podczas jedzenia posiłku.

  • wyrażać swoje emocje i przeżycia po zajęciach.

2. Metoda i forma pracy

Metoda praktycznego działania i aktywności, forma indywidualna i grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Gotowy wzór pracy – bałwanek, wzory do odrysowania elementów bałwanka, blok techniczny z kolorowymi kartkami i biały, ołówek , nożyczki, kredki, klej, kłębek białej wełny, denko od pudełka masła, igła, nitka.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zajęcia rozpoczynają się od przygotowania materiałów do zajęć technicznych. Wstępne czynności obejmują: rozłożenie na stoliku kartek z bloku kolorowego i białego oraz gotowych elementów do odrysowania, ołówka, nożyczek, kleju, kłębuszków wełny, kredek. Można włączyć odtwarzacz z nagraniem muzyki poważnej np. „Cztery pory roku – Zima” Viavaldiego.

  2. Nauczyciel zapoznaje dzieci z tematem zajęć, a one siedzą na dywanie:

    1. Wprowadzeniem w tematykę lekcji jest głośne odczytanie przez nauczyciela dwóch zwrotek wierszyka „Dziewięć Bałwanków”.

Ten pierwszy bałwanek

Ma brzuszek pękaty.

I pasek szeroki,

Co dostał od taty.

Ten drugi bałwanek

Garnek ma na głowie.

Czy mu w nim nie ciężko?

Kto na to odpowie? (...)

A.. Łada - Grodzicka

  1. Po lekturze prowadzący wyjaśnia oraz pokazuje, jak wykonać bałwanka – prezentuje gotowy model, po czym prosi dzieci o zajęcie miejsc przy stoliku.

b) Faza realizacyjna

  1. Pierwsze ćwiczenie polega na dokładnym odrysowywaniu elementów bałwanka, uczniowie starają się wykonać je samodzielnie. Nauczyciel pomaga uczniom, tylko w razie potrzeby – próba dwóch rysunków.

  2. Kolejne ćwiczenie to dokładne wycinanie wzoru po liniach, uczniowie wycinają swoje narysowane prace i przygotowane przez prowadzącego gotowe elementy bałwanka.

  3. Następnie łączą wycięte elementy ze sobą zgodnie ze wskazówkami nauczyciela. Kolejne czynności to:

    • zwijanie w stożek koła i sklejanie – brzuszek bałwanka,

    • wkładanie kłębuszka do zwiniętego w stożek brzuszka bałwanka za pomocą igły i nitki,

    • naklejanie oczu, guziczków, rąk, nosa,

    • sklejanie drugiego mniejszego stożka (kapelusz bałwanka),

    • wykonanie i sklejenie miotły,

    • przyklejenie bałwanka do podstawki (denko od opakowania masła).

  4. Po wykonaniu zadania nauczyciel prosi o uporządkowanie miejsca pracy.

c) Faza podsumowująca

  1. Prowadzący ocenia prace i przygotowuje do wystawy.

  2. Wręcza nagrody dla dzieci za aktywny udział w zajęciach – mogą to być np. naklejki postaci z filmów dla dzieci.

5. Bibliografia

  1. Cyrański Cz.: Prace plastyczne dla 6‑latków. MAC Edukacja, Kielce 2001.

  2. Klisowska E.: Technika klasa III, Przewodnik metodyczny. MAC, Kielce 1998.

6. Załączniki

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza.

Ostatnie zajęcia z cyklu całodziennych zajęć, po nich dzieci idą na obiad.

Ra0jPs1PSsw6J

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 70.79 KB w języku polskim
RLPyhqa9bMEkl

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim