Wydmy – przykład działalności akumulacyjnej wiatru
Wydmy – przykład działalności akumulacyjnej wiatru
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie od czego zależą rozmiary działalności wiatru,
wie jakie formy powstają w wyniku akumulacyjnej działalności wiatru,
wie jakie wróżniamy rodzaje wydm.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie wymienić i wskazać na mapie obszary o warunkach sprzyjających działalności wiatru,
umie wyjaśnić przebieg procesu akumulacji,
umie wyjaśnić proces tworzenia się różnego rodzaju wydm i narysować ich proste przekroje,
potrafi wymienić i wskazać na mapie obszary występowania wydm w Polsce,
umie wymienić i wksazać na mapie obszary pustyń.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
Ścienna mapa fizyczna świata
Ścienna mapa fizyczna Europy
Scienna mapa fizyczna Polski
Podręczniki geografii
Atlasy geograficzne dla szkół średnich
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i przedstawia im cele zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o wyjęcie podręczników geografii oraz atlasów geograficznych (co najmniej 1 atlas na dwie osoby).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel tłumaczy uczniom, że wydmy są jedynym przykładem działalności akumulacyjnej wiatru. Mówi, od czego zależą rozmiary budującej działalności wiatru. Nauczyciel tłumaczy w jakich klimatach najsilniej rozwinęły się procesy eoliczne i na jakich obszarach mamy z nimi najczęściej do czynienia. Nauczyciel tłumaczy na czym polega proces akumulacji i jakie formy powstają w jego wyniku.
Nauczyciel przedstawia uczniom podstawowe informacje dotyczące wydm oraz wymienia pięć najpopularniejszych rodzajów wydm: barchany, paraboliczne, podłużne, poprzeczne i gwiździste. Następnie nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każda z grup ma zająć się opisaniem jednego z rodzajów wymienionych wydm. Każdej grupie nauczyciel wręcza kartki z pytaniami mającymi pomóc opracować przypisane im zagadnienia (załącznik 1).
Nauczyciel wybiera po kilka osób z każdej grupy i prosi je o przedstawienie na forum klasy znalezionych przez grupę informacji. Nauczyciel ewentualnie poprawia uczniów i dodaje jakieś informacje od siebie.
Nauczyciel omawia trzy typy pustyń występujacych na świecie: piaszczyste, żwirowe i kamieniste oraz podaje miejsca ich występowania.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel w ramach podsumowania przypomina uczniom najważniejsze pojęcia związane z działalnością akumulacyjną wiatru.
Nauczyciel prosi uczniów aby w domu przygotowali informacje na temat wydm występujących w Polsce. Uczniowie mają napisać gdzie w Polsce występują wydmy i co spowodowało, że tu powstały.
5. Bibliografia
Kozioł T., Geografia. Zagadnienia maturalne, Wydawnictwo Szkolne Omega, Kraków 1999.
Libner P., Stefaniak G., Geografia od A do Z, Kram, Warszawa 1998.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla I i II klasy liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1997.
Mycielska‑Dowgiałło E., Korotaj‑Kokoszczyńska M., Smolska E., Geomorfologia dynamiczna z elementami stosowanej, WGiSR UW, Warszawa 1999.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Proszę narysować prosty schemat przedstawiający daną wydmę i zaznaczyć strzałką kierunek wiatru.
Czy dane wydmy tworzą się na obszarach chrakteryzującymi się silnymi czy słabymi wiatrami?
Jaka jest budowa danych wydm?
Jak głęboko zalega poziom wód gruntowych?
Gdzie występują dane wydmy?
Jakie są rozmiary danych wydm?
Jaka jest prędkość poruszania się tych wydm?
b) Zadanie domowe
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak