Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Proces rozdziału materiału pocztowego. Pocztowe maszyny rozdzielcze

EKA.08. Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych – technik usług pocztowych i finansowych 421108

bg‑azure

Wydział Ekspedycyjno‑Rozdzielczy

WYCIECZKA WIRTUALNA

RblvJmAng1L5o1
Wycieczka wirtualna po wydziale ekspedycyjno‑rozdzielczym
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Jak korzystać z wycieczki wirtualnej?DigadZ5Oz

Aby rozpocząć wycieczkę wirtualną należy kliknąć przycisk „uruchom” na ekranie startowym.

RWra0SaCMKLBH
Widok okna startowego wycieczki wirtualnej
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następnie otwiera się okno, na którym widoczny jest opis wprowadzający do wycieczki. Aby zamknąć opis i przejść do dalszych elementów wycieczki, należy kliknąć w tło tego widoku.

R1JbVOUs9ueju
Widok pierwszego okna wycieczki wirtualnej
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zamknięciu widoku wstępnego uaktywnia się możliwość obracania się wokół własnej osi oraz przybliżania i oddalania. Przemieszczać się można za pomocą przesuwania kursorem myszy.

R15OEoHtxPQOW
Widok okna z symbolem przejścia do kolejnej sceny wycieczki wirtualnej
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W wycieczce wirtualnej pojawiają się dwa rodzaje symboli: symbol śladu stóp oraz symbol „i”. Kliknięcie symbolu śladu stóp umożliwia przejście do kolejnej lokacji wycieczki. Kliknięcie symbolu „i” otwiera okno informacyjne, które zawiera dodatkowe wiadomości o danej strefie Wydziału Ekspedycyjno‑Rozdzielczego.

R1ODlSI9wInNe
Widok okna wycieczki wirtualnej z symbolem przejścia do kolejnej sceny (ikona śladu stóp) oraz z symbolem okna informacyjnego (symbol "i")
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po otwarciu okna informacyjnego treści są przedstawione w formie tekstu, grafiki oraz pliku audio z odczytaniem opisu przez lektora, dodatkowo w niektórych oknach informacyjnych można odsłuchać dźwięki związane z pracą w sortowni. Aby odtworzyć nagranie, należy kliknąć ikonę trójkąta. Obok znajduje się informacja o czasie odtworzonego fragmentu i o całkowitej długości nagrania oraz pasek, dzięki któremu można zaznaczyć konkretny moment nagrania do otworzenia. W prawej części odtwarzacza znajduje się ikona głośnika służąca do wyłączenia/włączenia dźwięku. Po najechaniu na głośnik, pojawia się pasek, na którym można ustawić odpowiedni poziom głośności. Pod przyciskiem trzech kropek znajdują się opcje pobrania nagrania oraz zmiany szybkości odtwarzania.

R19JVTmIyWA7y
Widok wycieczki wirtualnej po kliknięciu ikony "i" otwierającej okno z dodatkowymi informacjami w formie tekstowej, graficznej i audio
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby zamknąć dodatkowe okno z informacjami, należy kliknąć symbol „x”, znajdujący się w prawym, górnym rogu okna.

Wycieczka wirtualna składa się z dziewięciu zdjęć sferycznych w trzystu sześćdziesięciu stopniach, które można oglądać z różnych perspektyw, przybliżać, oddalać i za pomocą interaktywnych przycisków w kształcie śladów butów przechodzić do kolejnych zdjęć. Na zdjęciach znajdują się także interaktywne przyciski w formie litery “i”, wpisanej w okrąg. Po kliknięciu tego przycisku, wyświetla się okno z dodatkowymi informacjami tekstowymi i nagraniami.

Pierwsze zdjęcie przedstawia budynek Wydziału Ekspedycyjno‑Rozdzielczego od zewnątrz wraz z otaczającym terenem. Widoczna jest niebiesko‑żółta fasada budynku. Po lewej stronie ściany znajduje się logo Poczty Polskiej w formie rogu pocztowego oraz napis CER Poczta Polska. W centrum i po prawej stronie fasady widoczne są zadaszone bramy rozładunkowe z numerami od dwadzieścia dziewięć do trzydzieści dziewięć. Bramy posiadają czarne obramowania na bokach i u góry. Przed bramami po bokach są żółto‑czarne słupki wyznaczające miejsca do parkowania. Część bram jest otwarta i stoją przy nich białe samochody dostawcze różnej wielkości. Niektóre samochody na bokach posiadają czerwone paski z żółtym logo Poczty Polskiej w formie żółtego rogu pocztowego oraz napis Poczta Polska. 

Na parkingu przed budynkiem stoją zaparkowane białe samochody dostawcze. Przed budynkiem i na parkingu są pasy zieleni porośnięte zieloną trawą i gęstymi, liściastymi krzewami. Na pasach zieleni ustawione są latarnie na wysokich słupach. Po odwróceniu zdjęcia widoczne są dwa białe, piętrowe budynki z dużymi oknami. Pomiędzy budynkami, za siatkowym płotem znajduje się parking, na którym są zaparkowane samochody osobowe. 

W centrum zdjęcia wyświetla się ramka z tekstem: Znajdujemy się przed budynkiem Wydziału Ekspedycyjno‑Rozdzielczego (w skrócie WER). W tym budynku będącym centrum logistycznym przesyłki są sortowane i przekazywane do odpowiednich urzędów pocztowych lub innych WER‑ów. W WER‑ach wydzielone są różne strefy odpowiadające poszczególnym etapom procesu przesyłania i sortowania przesyłek.

Po kliknięciu na ikonę odcisku butów przechodzimy do kolejnego zdjęcia, które przedstawia strefę recepcji wewnątrz budynku Wydziału Ekspedycyjno‑Rozdzielczego. Na zdjęciu widoczna jest duża hala strefy recepcji. Na szarej podłodze białymi liniami wyznaczone są miejsca do ustawienia wózków. Pod sufitem zawieszone są lampy oraz klimatyzatory. Po lewej stronie są bramy do rozładunku przesyłek. W hali ustawione są liczne wózki do przewozu listów i paczek oraz kontenery przejezdne. Niektóre wózki i kontenery są wypełnione przesyłkami. Większość jednak jest pusta. Nad stanowiskami wózków i kontenerów znajdują się tabliczki informacyjne. 

Na jednej z bram znajduje się ikona “i”, po kliknięciu której wyświetla się ramka z tekstem: “Jesteśmy w strefie recepcji. Tutaj dokonywany jest rozładunek materiału pocztowego z pojazdów, które przyjeżdżają z urzędów pocztowych oraz innych WER‑ów zlokalizowanych w całym kraju. Rozpoczęcie rozładunku poprzedza wymiana dokumentów przewozowych tj. wykazu ładunku. Wszystkie procesy technologiczne w WER wykonywane są przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego. Podczas dokonywania rozładunku pracownicy skanują każdy przedmiot ładunku, wykorzystując do tego laserowe skanery radiowe, a z kolei Zintegrowany System Teleinformatyczny automatycznie weryfikuje zgodność ładunku oraz szczegółowo sumuje liczbę poszczególnych rodzajów przesyłek”.

Obok opisu strefy recepcji znajduje się zdjęcie przedstawiające czynność skanowania kodu z nalepki, umieszczonej na zafoliowanych kartonach. Pracownik Wydziału Ekspedycyjno‑Rozdzielczego trzyma w ręku czarny skaner, który skierowany jest na nalepkę z kodem. 

Na jednym z wózków znajduje się ikona “i”, po kliknięciu której wyświetla się ramka z opisem urządzeń i narzędzi w strefie recepcji. “Do wykonania czynności recepcyjnych i do transportu wewnętrznego przesyłek pracownicy wykorzystują narzędzia takie jak: wózek widłowy, wózek elektryczny R06, wózki elektryczne niskiego unoszenia, wózki przejezdne, wózki do paczek, wózki transportu wewnętrznego. Wózki używane do transportu paczek w punktach WER. Po lewej stronie zdjęcia znajdują się wózki widłowe, które są wykorzystywane do transportu skrzyniopalet i palet. Po prawej stronie widoczne są wózki elektryczne R06, które wykorzystywane są do transportu opakowań zbiorczych do przesyłek”.

Obok opisu znajduje się zdjęcie przedstawiające wózki widłowe oraz wózki elektryczne R06. Wózek widłowy posiada na froncie dwoje metalowych wideł. Za widłami znajduje się kabina dla operatora, w której jest kierownica. Wózek R06 posiada czarną podstawę oraz pomarańczowe nadwozie. Na froncie są białe i pomarańczowe reflektory. Na górze jest siedzenie dla operatora i kierownica. 

Po kliknięciu na ikonę odcisku butów przechodzimy do kolejnego zdjęcia, które przedstawia strefę wstępnego rozdziału materiału pocztowego. Na pierwszym planie znajdują się wózki do przewozu przesyłek. Wózki mają trzy ściany z metalowej siatki. Jedna ściana jest otwarta, aby umożliwić załadunek. Większość wózków jest pusta. W dwóch wózkach znajdują się białe worki z czerwonym paskiem. Za wózkami po prawej stronie znajduje się stanowisko pracy, na którym są: krzesło, stolik, kartony, regał z przegródkami. Po odwróceniu się dalej na prawo widoczna jest strefa recepcji z ustawionymi wózkami i kontenerami. 

Na jednym z wózków znajduje się ikona “i”, po kliknięciu której wyświetla się ramka z informacjami dotyczącymi strefy wstępnego rozdziału materiału pocztowego: “Znajdujemy się w strefie wstępnego rozdziału materiału pocztowego. Podczas rozładunku pracownicy transportu wewnętrznego rozwożą przesyłki na kolejne stanowiska opracowania, uwzględniając ich rodzaj. Odsyłki listowe trafiają na stanowisko wstępnej segregacji, paczki natomiast w zależności od rozmiarów oraz kształtów transportowane są pod maszynę paczkową lub na ręczne stanowiska rozdziału. Przesyłki paletowe odstawiane są na pola relacyjne dedykowane danemu kierunkowi lub rejonowi doręczeń.

Pracownik dokonujący segregacji odsyłek listowych ze względu na ich rodzaj przyporządkowuje numer strefy (oznaczenia widoczne nad kontenerami przejezdnymi), do której dany zbiór odsyłek powinien zostać dostarczony przez operatora wózka lub bezpośrednio przez pracownika grupy transportowej”. 

Po kliknięciu na ikonę odcisku butów przechodzimy do kolejnego zdjęcia, które przedstawia strefę segregacji listów. Pod ścianą znajduje się maszyna sortująca listy. Na pierwszym planie jest podajnik listów, a na drugim widoczne są przegrody oraz kasty, do których trafiają posegregowane listy. W dolnej części podajnika znajduje się czerwony pojemnik na odrzuty gabarytowe. Naprzeciw maszyny sortującej stoją liczne wózki, corletty oraz czerwone i niebieskie kasety na listy.

Nad maszyną sortującą znajduje się ikona “i”, po kliknięciu której wyświetla się ramka z informacjami dotyczącymi podajnika maszyny sortującej: “Pracownik zatrudniony przy obsłudze tej maszyny chwyta wiązkę listów, układa je stroną adresową do strony prawej i umieszcza na podajniku. Opracowując listy, maszyna segreguje je do określonych urzędów pocztowych i węzłów logistycznych lub też konkretnych rejonów doręczeń”.

Po kliknięciu na ikonę odcisku butów przechodzimy do kolejnego zdjęcia, które przedstawia dalszą część maszyny sortującej listy. Widoczne są dwa rzędy przegród z listami. Koperty z listami znajdują się za czarną przekładką. Każda przekładka jest numerowana. W przedniej części niektórych przegród znajdują się kartki z kodem kreskowym. W dolnym rzędzie ustawione są niebieskie i czerwone kasety oraz kartony na listy. W górnej części maszyny sortującej nad każdą kolumną przegród znajdują się niebieskie wyświetlacze oraz przyciski do sterowania maszyną. Co kilka przegród, nad maszyną są drukarki z małymi ekranami, klawiaturą oraz z papierem na rolce. Na ścianie za maszyną sortującą widoczne są plakaty informacyjne dotyczące prawidłowej obsługi narzędzi stosowanych w Wydziale Ekspedycyjno‑Rozdzielczym. Naprzeciwko maszyny sortującej ustawione są kasety na listy oraz wózki z kasetami, które wypełnione są listami. 

W górnej części maszyny sortującej znajduje się ikona “i”, po kliknięciu której wyświetla się ramka z informacjami dotyczącymi tej maszyny: “Znajdujemy się obok maszyny sortującej listy. Sorter listowy umożliwia segregację przesyłek listowych poprzez odczytywanie i rozpoznawanie adresów (również napisanych ręcznie), co ułatwia szybkie tworzenie zbiorów przesyłek i przekazywanie ich do kolejnej lokalizacji. Dzięki wideokodowaniu maszyna sortująca ma możliwość rozpoznawania adresów”.

Po kliknięciu na ikonę odcisku butów przechodzimy do kolejnego zdjęcia, które przedstawia dalszą część maszyny sortującej listy. Widoczne są dwa rzędy przegród z listami. Koperty z listami znajdują się za czarną przekładką. Każda przekładka jest numerowana. W przedniej części niektórych przegród znajdują się kartki z kodem kreskowym. W dolnym rzędzie ustawione kartony oraz pojedyncze kasety na listy. W górnej części maszyny sortującej nad każdą kolumną przegród znajdują się niebieskie wyświetlacze oraz przyciski do sterowania maszyną. Co kilka przegród, nad maszyną są drukarki z małymi ekranami, klawiaturą oraz z papierem na rolce. Naprzeciwko maszyny sortującej ustawione są kasety na listy oraz wózki z kartonami. 

W dolnej części maszyny sortującej znajduje się ikona “i”, po kliknięciu której wyświetla się ramka z informacjami dotyczącymi kaset: “Posegregowane listy odbierane są przez pracownika z zasobnika sortera i wkładane przez niego do kaset. Po napełnieniu kaset pracownik ma możliwość wydrukowania etykiety adresowej dla odsyłek. Na późniejszym etapie opracowania z odsyłek tych tworzymy zbiory”.

Obok opisu znajduje się zdjęcie, na którym widoczne są kasety do dzielenia ręcznego. W kasetach, za przekładką znajdują się koperty. Nad kasetami widoczne są niebieskie wyświetlacze, pomiędzy którymi jest nalepka z informacją: “Wózek pierwszy. Brak w planie sortowniczym, kraj - ręczny, odrzuty VCD. Kasety do dzielenia ręcznego”.

Po kliknięciu na ikonę odcisku butów przechodzimy do kolejnego zdjęcia, które przedstawia strefę ręcznego rozdziału listów. Po lewej stronie znajdują się dwa stoły od odpylania przesyłek. Szare stoły mają blat z siatki w ramie. Pod blatem znajdują się niskie szuflady. Pod stołem stoi czarny pojemnik. Na jednym ze stołów leży biały, związany worek. Wokół stołów na metalowych, żółtych stelażach zawieszone są białe worki z czerwonym paskiem. W tle widoczne są wózki i kasety na listy, a na ściance dzielącej z oknami wisi tablica korkowa z plakatami informacyjnymi i zdjęciami. 

Po prawej stronie od stołów, pod ścianą stoją dwie szafki z przegródkami do ręcznego sortowania listów. Przed szafkami stoją obrotowe fotele. Obok jednego z foteli stoi wózek z czerwoną kasetą, wypełnioną listami. Pomiędzy szafkami stoi biały wentylator. 

Po zmianie perspektywy widoczne są wózki z przesyłkami, worki zawieszone na stelażach oraz kolejne szafki sortownicze z przegródkami. Obok szafek stoi biurko z kilkoma szufladami, na którym jest komputer, skaner, telefon i drukarki. Przy biurku jest krzesło obrotowe. Po prawej stronie biurka znajduje się regał z półkami. Na niektórych półkach ustawione są kartony. Obok regału jest szafka. Przy szafce jest kolejny stół z szafką i szufladami, przed którym stoi wózek z pojemnikami. Po prawej stronie stołu jest metalowy regał, na którym ustawione są kartony. Na najwyższej półce regału ustawione są dwie doniczki z zielonymi roślinami o zielonych, długich liściach. Przed regałem stoi biały wentylator. Za regałami, biurkami i szafkami jest przeszklona ścianka działowa. 

Nad stołem do odpylania znajduje się ikona “i”, po kliknięciu której wyświetla się ramka z informacjami dotyczącymi strefy ręcznego rozdziału listów: “Jesteśmy w strefie ręcznego rozdziału listów. Listy, które nie kwalifikują się do opracowywania maszynowego, dzielone są ręcznie. Wówczas do rozdziału przesyłek wykorzystywane są sortownice dla przesyłek o niewielkich gabarytach oraz dokonywany jest rozdział listów bezpośrednio do worków, kaset lub innych opakowań transportowych. Wszystkie czynności związane z opracowaniem listów (to jest rozbiór oraz sporządzanie odsyłek) wykonywane są z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego. Na tym etapie generowane są dokumenty takie jak kartki i etykiety adresowe, karty odsyłkowe oraz wewnętrzne dokumenty zdawcze”.

Po kliknięciu na ikonę odcisku butów przechodzimy do kolejnego zdjęcia, które przedstawia strefę ręcznego rozdziału paczek. Po każdej stronie, w rzędach ustawione są wózki i corletty, w których znajdują się kartony oraz inne opakowania z przesyłkami. Nad każdym wózkiem wiszą tabliczki informacyjne z miejscem przeznaczenia. W tle także widoczne są wózki oraz pojazdy służące do przewozu wewnętrznego przesyłek.  

Na tablicy “Strefa rozdziału paczek - kraj” znajduje się ikona “i”, po kliknięciu której wyświetla się ramka z informacjami dotyczącymi strefy ręcznego rozdziału paczek: “Tutaj dokonywany jest ręczny rozdział paczek. W sortowni ręcznej opracowywane są przesyłki o standardowych wymiarach niepodlegające rozdziałowi maszynowemu oraz przesyłki gabarytowe. Pracownicy sortują przesyłki ręcznie, przenosząc je do właściwych miejsc odkładczych (np. kontenerów) zgodnie z planem kierowania przesyłek (według kodów pocztowych adresata). W wypadku paczek standardowych z wydzielonych paczek sporządzane są zbiory oczywiście z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, które transportowane są po opracowaniu na pola relacyjne w strefie ekspedycji, natomiast przesyłki gabarytowe po rozdziale przewożone są bezpośrednio na pola relacyjne”.

Obok opisu znajduje się zdjęcie przedstawiające gniazdo corlett, czyli zbiór wózków magazynowych ułatwiających przewożenie towarów o niestandardowych parametrach. Na zdjęciu widoczne są corletty częściowo wypełnione przesyłkami.  

Po kliknięciu na ikonę odcisku butów przechodzimy do kolejnego zdjęcia, które przedstawia strefę ekspedycji. To rozległa hala, która oddzielona jest od reszty Wydziału Ekspedycyjno‑Rozdzielczego ścianką działową. Pod ścianką ustawione są pojedyncze wózki i kontenery. Pod ścianą po prawej stronie ustawione są puste palety. Po zmianie perspektywy widoczne są numerowane bramy do załadunku przesyłek. Przed bramami ustawione są pojedyncze wózki, kasety i palety z przesyłkami. Nad bramami wiszą tabliczki informacyjne z opisanym miejscem przeznaczenia przesyłek. 

Nad wózkiem z paczkami znajduje się ikona “i”, po kliknięciu której wyświetla się ramka z informacjami dotyczącymi strefy ekspedycji: “Znajdujemy się w strefie ekspedycji, która jest ostatnim etapem opracowywania przesyłek. W tej strefie gromadzone są wszystkie przesyłki przygotowane do załadunku i ekspedycji. Tutaj pracownicy przygotowują materiał pocztowy do ekspediowania i formują ładunki przeznaczone danemu kierunkowi.

Załadunek polega na skanowaniu poszczególnych przesyłek zbiorów oraz odsyłek i załadunku do środka transportu po uprzednim zdefiniowaniu kierunku ekspedycji przy wykorzystaniu sprzętu ułatwiającego załadunek. Ostatnim etapem załadunku jest wydruk dokumentów, który jest równoznaczny z wysłaniem informacji elektronicznej do jednostki przeznaczenia ładunku. Ułatwia to planowanie prac związanych z opracowaniem ładunku w lokalizacji, do której jest on kierowany. W celu zapewnienia bezpieczeństwa obrotu pocztowego skrzynie ładunkowe pojazdów są plombowane”. 

Obok opisu znajduje się zdjęcie przedstawiające wózki z przesyłkami, przygotowane do transportu.

Powiązane ćwiczenia