Przez każdą roślinę stale przepływa woda. Woda wraz z solami mineralnymi przemieszcza się w górę: od korzeni do liści. Ponieważ woda, która jest w liściach, paruje, w komórkach liści jest jej coraz mniej. Gdy straty wody są większe niż jej pobieranie, roślina więdnie.

RMGRsQYhkJ5d8
Sekwoja wieczniezielona jest najwyższym współcześnie rosnącym drzewem – może mierzyć nawet ponad 100 m wysokości.
Źródło: Simi Luft (Kolibrik), Pixabay, domena publiczna.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • jakie znasz tkanki roślinne i która z nich odpowiada za przewodzenie wody wraz z solami mineralnymi;

  • jak zbudowana jest łodyga i jakie są jej funkcje.

Twoje cele
  • Określisz rolę łodygi w transporcie wody w roślinie.

  • Wykażesz kierunek transportu wody w roślinie.

bg‑lime

1. Transport wody w roślinie

Roślina składa się z trzech podstawowych organów: korzenia, łodygiłodygałodygi i liści. Część roślin tworzy także kwiaty i owoce. Potrzebną do życia wodę wraz z solami mineralnymi rośliny czerpią z gleby, dwutlenek węgla z powietrza, a światło – ze Słońca.

Woda zawarta w roślinach wyparowuje do otoczenia przez otwarte aparaty szparkowe obecne w liściach. Ciągła utrata wody powoduje, że konieczne jest stałe jej uzupełnianie. Woda jest pobierana z gleby za pomocą korzeni. Następnie musi zostać przetransportowana do pozostałych części rośliny - tak więc płynie łodygą w górę, aż do liści. Niekiedy przepływ wody odbywa się na bardzo duże odległości, gdyż drzewa mogą osiągać wysokość nawet kilkudziesięciu metrów. Tkanką, w której zachodzi transport wody w roślinie, jest drewnodrewnodrewno.

Ciekawostka

Woda wewnątrz naczyń rośliny może być transportowana nawet na wysokość czterdziestego piętra. Jest tak w przypadku najwyższego drzewa na świecie, sekwoi wieczniezielonej rosnącej w Parku Narodowym w Kalifornii. Drzewo to osiąga imponującą wysokość 116 metrów.

RYQEWWbbkwHf4
Schemat pobierania i transportu wody przez roślinę.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ważne!

W tkankach przewodzących roślin zachodzi ciągły transport wody i soli mineralnych w górę rośliny. Uszkodzenie wiązek przewodzących łodygi lub korzenia, np. poprzez nacięcie, skutkuje wypływaniem soku roślinnego. Zjawisko to, nazywane „płaczem roślin”, wykorzystywane jest do pozyskiwania soku z drzew, głównie z brzozy i klonu.

RKJxYHQKmpcgT
Zbieranie soku klonowego.
Źródło: Bailiwick Studios, Flickr, licencja: CC BY-SA 2.0.
bg‑lime

2. Kierunek przepływu wody przez roślinę

1
11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie dotyczące wykazania przepływu wody w łodydze. Zanotuj wyniki i wnioski. Zweryfikuj hipotezę.

Co będzie potrzebne?

  • dwie zlewki

  • woda

  • barwnik

  • szklane bagietki

  • pipety Pasteura

  • dwie róże

  • skalpel

R1ajExEnROYRe
Wirtualne laboratorium ukazuje wykazywanie przepływu wody w łodydze. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół laboratoryjny z następującymi sprzętami: kwiat róży, bagietki, woda, barwnik, woda destylowana, pipety, łyżeczki, butelka z wodorotlenkiem magnezu m g otwieramy nawias o ha zamykamy nawias dwa, butelka z wodorotlenkiem żelaza trzy ef e otwieramy nawias o ha zamykamy nawias trzy, dwie zlewki, marker, skalpel. W górnym prawym rogu widać przycisk ze znakiem zapytania. Po kliknięciu na niego pojawia się instrukcja. Punkt pierwszy. Podpisz zlewki: „zestaw pierwszy”, „zestaw drugi” i napełnij je do połowy wodą. Punkt drugi. Do zlewki oznaczonej jako „zestaw drugi” dodaj dziesięć kropli tuszu i zamieszaj jej zawartość. Punkt trzeci. Łodygi kwiatów przytnij ukośnie, a następnie ostrożnie natnij łodygi róż na trzech wysokościach (tak aby nacięcia nie były zanurzone w wodzie po umieszczeniu ich w zlewkach). Punkt czwarty. Wstaw jedną różę do czystej wody (zestaw pierwszy), drugą różę wstaw do wody z dodanym barwnikiem (zestaw drugi). Punkt piąty. Obserwuj, czy białe kwiaty róż zmieniają kolor i czy z nacięć wypływa płyn oraz jaką ma on barwę. Róża z zestawu pierwszego zachowała biały kolor płatków z nacięć na łodydze wypływa przezroczysty płyn. U róży z zestawu drugiego płatki róży zrobiły się czarne, a płyn wypływający z nacięć na łodydze również jest czarny.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wirtualne laboratorium ukazuje wykazywanie przepływu wody w łodydze. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół laboratoryjny z następującymi sprzętami: kwiat róży, bagietki, woda, barwnik, woda destylowana, pipety, łyżeczki, butelka z wodorotlenkiem magnezu m g otwieramy nawias o ha zamykamy nawias dwa, butelka z wodorotlenkiem żelaza trzy ef e otwieramy nawias o ha zamykamy nawias trzy, dwie zlewki, marker, skalpel. W górnym prawym rogu widać przycisk ze znakiem zapytania. Po kliknięciu na niego pojawia się instrukcja. Punkt pierwszy. Podpisz zlewki: „zestaw pierwszy”, „zestaw drugi” i napełnij je do połowy wodą. Punkt drugi. Do zlewki oznaczonej jako „zestaw drugi” dodaj dziesięć kropli tuszu i zamieszaj jej zawartość. Punkt trzeci. Łodygi kwiatów przytnij ukośnie, a następnie ostrożnie natnij łodygi róż na trzech wysokościach (tak aby nacięcia nie były zanurzone w wodzie po umieszczeniu ich w zlewkach). Punkt czwarty. Wstaw jedną różę do czystej wody (zestaw pierwszy), drugą różę wstaw do wody z dodanym barwnikiem (zestaw drugi). Punkt piąty. Obserwuj, czy białe kwiaty róż zmieniają kolor i czy z nacięć wypływa płyn oraz jaką ma on barwę. Róża z zestawu pierwszego zachowała biały kolor płatków z nacięć na łodydze wypływa przezroczysty płyn. U róży z zestawu drugiego płatki róży zrobiły się czarne, a płyn wypływający z nacięć na łodydze również jest czarny.

R1bjHyDUEYL2f
RE68JHpSVmeP0
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst wyrażeniami z rozwijanej listy.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1
R1U9mbl0e2zKn
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 2
Rp1QgSVXojezU
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Niebieskie storczyki to rośliny, które zostały poddane procesowi farbowania.

R8GDr2imGB5J8
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

łodyga
łodyga

organ rośliny, na którym znajdują się liście, kwiaty i owoce; przewodzi wodę z solami mineralnymi z korzeni do liści i substancje pokarmowe z liści do korzeni; służy do rozmnażania wegetatywnego

drewno
drewno

martwa tkanka roślinna transportująca wodę wraz z solami mineralnymi, zbudowana z  naczyń i cewek

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
RnZMztWEUaTSy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RywF9AjkPbToI
Uzupełnij tekst prawdziwymi informacjami z rozwijanej listy.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RiXmIMCfKViK7
Uporządkuj, od góry do dołu, etapy transportu wody z gleby do liści rośliny.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4
R1LTp5puLO6Zt
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1JFtdAsRbJhH
Ćwiczenie 4
Uporządkuj, od góry do dołu, etapy pobierania wody przez roślinę.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5
RnBlLzaUc2iDq
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6
Re6yb1CZBUfVr
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 7
RrITy8QWXwdaP
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 8
R10ktjG6LzrTV
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑lime

Notatnik

RxpuBlg8E7vow
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Bibliografia

Internetowa encyklopedia PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, www.encyklopedia.pwn.pl.

Reece J.B. i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021, s. 753–759.