INTERAKTYWNE NARZĘDZIE TYPU SCENARIO‑BASED LEARNING
1
11
Instrukcja obsługi interaktywnego narzędzia typu scenario based‑learning
Instrukcja obsługi interaktywnego narzędzia typu scenario based‑learning
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning “Wykonanie dekontaminacji” rozpoczyna się ekranem startowym. Klikając przycisk Start, gracz przechodzi się do opisu celów i zasad gry. Między tymi ekranami przechodzi się, klikając przycisk Dalej lub Wstecz. Tekst oznaczony ikoną Włącz/wyłącz dźwięk jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.
Interaktywne narzędzie typu scenario based‑learning przeprowadza gracza przez kolejne kroki odzwierciedlające proces dekontaminacji poprzez wykonywanie czynności w strefie „brudnej” centralnej sterylizatorni. Gracz wybiera różne ścieżki wykonywania czynności w strefie „brudnej” centralnej sterylizatorni, co wpływa na dalsze etapy wykonania dekontaminacji.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning stanowi zbiór sytuacji i wydarzeń, które wymagają od technika sterylizacji medycznej podjęcia określonych działań. Wśród sytuacji znajdują się takie jak:
transport brudnych narzędzi z bloku operacyjnego do strefy brudnej centralnej sterylizatorni,
segregacja narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji,
wybór typu mycia i dezynfekcji w zależności od specyfikacji wyrobu medycznego,
przeprowadzenie procesu mycia i dezynfekcji,
wybór odpowiednich testów sprawdzających sprawność urządzeń i prawidłowość przebiegu procesu mycia i dezynfekcji. Gracz może skorzystać ze wskazówek, klikając przycisk Podpowiedź.
W każdym przypadku jest opis sytuacji i losuje się jedna z możliwości, która może wystąpić w danym momencie pracy technika farmaceutycznego. Gracz wybiera kroki postępowania poprzez kliknięcie w odpowiedni przycisk. Następnie uzyskuje informacje zwrotne na temat prawidłowej lub nieprawidłowej odpowiedzi. Do kolejnego kroku przechodzi, klikając przycisk Dalej. Jeśli wystąpi sytuacja, która wstrzymuje pracę technika farmaceutycznego, gracz wraca do początku gry. G
Po przejściu wszystkich kroków w danym poziomie pojawia się plansza informująca o zakończeniu danego poziomu. Klikając przycisk Dalej przechodzi się do ekranu rozpoczynającego kolejny poziom.
Po prawidłowym przeprowadzeniu postępowania, pojawia się plansza z informacją zwrotną do całej gry i możliwością dalszej rozgrywki, poprzez kliknięcie przycisku Dalej.
R1WhFGkHTSZ1b
Przyciski funkcyjne
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
RkrW2lWcDQd1T1
Ćwiczenie 1
Z bloku operacyjnego, po zakończonym zabiegu, pielęgniarki instrumentariuszki kompletują sprzęt i narzędzia, a następnie zsyłają go w zamkniętych pojemnikach plastikowych brudną windą do centralnej sterylizatorni. Jednocześnie pielęgniarka powinna wystawić elektroniczne zlecenie w systemie informatycznym na sterylizację narzędzi i sprzętu. Jako pracownik centralnej sterylizatorni przygotowujesz się do odebrania brudnych narzędzi. W tym celu zakładasz czepek, maskę chirurgiczną, okulary ochronne, fartuch i rękawiczki jednorazowego użycia. Następnie podchodzisz do windy, wyjmujesz zamknięte pojemniki ze sprzętem i narzędziami po zabiegu operacyjnym. Jednak w systemie informatycznym brak zlecenia na dekontaminacje wyrobów medycznych. Jakie działanie należy podjąć?
RVkPrlUc0rq5C2
Ćwiczenie 2
W procesie mycia i dezynfekcji poszczególnych grup narzędzi należy postępować zgodnie z zaleceniami producenta. To producent narzędzi określa sposób mycia i dezynfekcji, jak również rekomenduje właściwą chemię procesową. W trakcie porządkowania narzędzi i sprzętu medycznego do poszczególnych etapów mycia i dezynfekcji zauważasz narzędzia z oznaczeniem cyfra dwa w kółku z przekreśleniem. Jak należy postąpić z takimi narzędziami?
RhJ23RC7R1Mck2
Ćwiczenie 3
Jaką czynność powinno się wykonać po segregacji narzędzi i sprzętu do procesu mycia i dezynfekcji?
R9Pv3RR3WBoNI2
Ćwiczenie 4
Po segregacji i wstępnym opłukaniu narzędzi i wyrobów medycznych należy umieścić je w odpowiedni sposób na siatkach narzędziowych i rozpocząć proces mycia i dezynfekcji. Jaki to sposób i w jakim celu się go stosuje?
RQQPS1x0sGu6t2
Ćwiczenie 5
Producent środków chemicznych określa stężenie i czas, w jakim narzędzia będą dezynfekowane, aby po tym procesie były bezpieczne do dalszej obróbki i aby powierzchnia narzędzi i sprzętów nie uległa zniszczeniu. Zbyt duże stężenie może zniszczyć lub uszkodzić dezynfekowany sprzęt, a zbyt niskie stężenie lub skrócony czas dezynfekcji może sprawić, iż środek nie będzie działał. Dotyczy to zarówno wyrobów poddawanych procesowi mycia i dezynfekcji ultradźwiękowej, jak i ręcznej. Jak należy postąpić z narzędziami i wyrobami medycznymi w przypadku mycia i dezynfekcji ręcznej?
RViMfhq641C1P1
Ćwiczenie 6
Narzędzia chirurgiczne należy myć i dezynfekować w procesie zwalidowanym, potwierdzonym wydrukiem z urządzenia myjąco dezynfekcyjnego po osiągnięciu parametrów krytycznych i współczynnika A zero. Narzędzia przeznaczone do mycia i dezynfekcji automatycznej, po opłukaniu, umieszczasz w siatkach narzędziowych na wózku wsadowym urządzenia i przypisujesz je w systemie informatycznym. Czy i jakie testy należy przypisać do przeprowadzanego procesu?
RxTbuHwn2caDw1
Ćwiczenie 7
Ramiona spryskujące kosza wsadowego myjni dezynfektora powinny luźno się obracać, nie powodując zahamowania pracy myjni. Zapewnia to prawidłowy przebieg procesu, czyli właściwe działanie ramion, a w konsekwencji prawidłowe mycie wodą ze środkiem myjącym, co pozwala na osiągnięcie parametrów krytycznych i współczynnika A zero. Przed rozpoczęciem procesu wzrokowo sprawdzasz poprawność ułożenia narzędzi i przeprowadzasz kontrolę ruchu ramion spryskujących. Zauważasz, że ramiona spryskujące zahaczają o siatki narzędziowe. Jakie działanie należy podjąć w takiej sytuacji?
Powiązane ćwiczenia
9. Przygotowanie narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji
Zaznaczanie komórek tabeli
9. Przygotowanie narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji
R5iNETNivfyqm1
Przeczytaj sześć opisów dotyczących zasad i przygotowania wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji i zdecyduj, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.
Przeczytaj sześć opisów dotyczących zasad i przygotowania wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji i zdecyduj, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.