Wykorzystanie obliczeń procentowych do rozwiązywania zadań tekstowych
Wykorzystanie obliczeń procentowych do rozwiązywania zadań tekstowych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie procentu,
zna etapy rozwiązywania zadań tekstowych.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wykonywać obliczenia z zastosowaniem procentów,
potrafi zmienić liczbę na procent i odwrotnie,
potrafi logicznie myśleć,
potrafi zastosowac poznane wiadomości w praktyce,
kształtuje umiejętność analizowania, porównywania i wnioskowania,
kształtuje umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy o procentach w rozwiązywaniu zadań tekstowych,
doskolali umiejętność czytania ze zrozumieniem.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, praktycznego działania, praca w grupach, indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy, kalkulator, puzzle.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie obecności i zadania domowego.
Podział klasy na trzy grupy.
Zapisanie tematu lekcji i wyjaśnienie przez nauczyciela jak będzie ona przebiegała.
Rozdanie grupom puzzli (załącznik 1) i wyjaśnienie, na czym polegać będzie ich zadanie.
b) Faza realizacyjna
Praca uczniów w grupach.
Sprawdzenie przez nauczyciela poprawności wykonania zadania.
Przedstawiciele grup omawiają wyniki swojej pracy.
Uczniowie, pracując nadal w zespołach. Otrzymują zadania przygotowane przez nauczyciela (załącznik 2) oraz arkusz szarego papieru.. Rozwiązują je. Nauczyciel w szczególnych przypadkach ukierunkowuje działania uczniów.
Uczniowie umieszczają na tablicy arkusze papieru z rozwiązanymi zadaniami. Jeden uczeń z grupy przedstawia rozwiązanie. Wspólna analiza i dyskusja rozwiązanych zadań.
c) Faza podsumowująca
Do zeszytu uczniowie przepisują rozwiązanie zadań z pozostałych grup.
Ocena pracy w grupach.
Podanie zadania domowego (załącznik 3).
5. Bibliografia
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
załącznik 1
Do poniższych kartoników obierz kartoniki o tych samych wartościach i zbuduj nich sześciokąt:
Grupa 1
Grupa 2
Grupa 3
Zestawy do wycięcia:
Grupa 1
Grupa 2
Grupa 3
załącznik 2
Grupa 1
W stosunku do lesistości kraj wynoszącej obecnie 27,8% nasze województwo mające powierzchnię 513 900 ha należy do regionów o najniższej lesistości – 15,4%, wyprzedzając jednie województwa: płockie, skierniewickie, i łódzkie. Oblicz, jaką jeszcze powierzchnię należałoby obsadzi drzewami, aby osiągnąć średnią krajową? Jakie podstawowe funkcje spełnia las?
Grupa 2
Powierzchnia województwa konińskiego wynosi 513 900 ha, a obszary ekologicznego zagrożenia 101 200 ha. Jaki procent ogólnej powierzchni województwa zajmują te obszary? Podaj przybliżenie do części dziesiątych. Z czym związane jest istnienie takich obszarów, jak zapobiegać ich rozszerzaniu, czy słyszałeś o rekultywacji terenu?
Grupa 3
Na terenie województwa konińskiego jest 5 obszarów krajobrazu chronionego obejmującego lasy, użytki rolne, wody, rezerwaty przyrody o łącznej powierzchni 186 500 ha. Jaki procent ogólnej powierzchni województwa wynoszącej 513 900 ha stanowią obszary chronione? Podaj w przybliżeniu do części dziesiątych. Dlaczego powinniśmy tworzyć rezerwaty i parki narodowe? Jakie znaczenie ma ochrona przyrody dla teraźniejszości i przyszłości człowieka?
b) Zadanie domowe
załącznik 3
Pewna japońska firma produkująca samochody wprowadziła nowy rodzaj aparatu zapłonowego, który pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o 40%. Udoskonalono paliwo, przez co jego zużycie spadło o 35%, zmieniono kształt nadwozia, przez co paliwo spadło o 25%. Czy będziemy jeździć za darmo?
7. Czas trwania lekcji
45 minut