Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wykorzystanie obliczeń procentowych do rozwiązywania zadań tekstowych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie procentu,

  • zna etapy rozwiązywania zadań tekstowych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wykonywać obliczenia z zastosowaniem procentów,

  • potrafi zmienić liczbę na procent i odwrotnie,

  • potrafi logicznie myśleć,

  • potrafi zastosowac poznane wiadomości w praktyce,

  • kształtuje umiejętność analizowania, porównywania i wnioskowania,

  • kształtuje umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy o procentach w rozwiązywaniu zadań tekstowych,

  • doskolali umiejętność czytania ze zrozumieniem.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, praktycznego działania, praca w grupach, indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy, kalkulator, puzzle.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie obecności i zadania domowego.

  2. Podział klasy na trzy grupy.

  3. Zapisanie tematu lekcji i wyjaśnienie przez nauczyciela jak będzie ona przebiegała.

  4. Rozdanie grupom puzzli (załącznik 1) i wyjaśnienie, na czym polegać będzie ich zadanie.

b) Faza realizacyjna

  1. Praca uczniów w grupach.

  2. Sprawdzenie przez nauczyciela poprawności wykonania zadania.

  3. Przedstawiciele grup omawiają wyniki swojej pracy.

  4. Uczniowie, pracując nadal w zespołach. Otrzymują zadania przygotowane przez nauczyciela (załącznik 2) oraz arkusz szarego papieru.. Rozwiązują je. Nauczyciel w szczególnych przypadkach ukierunkowuje działania uczniów.

  5. Uczniowie umieszczają na tablicy arkusze papieru z rozwiązanymi zadaniami. Jeden uczeń z grupy przedstawia rozwiązanie. Wspólna analiza i dyskusja rozwiązanych zadań.

c) Faza podsumowująca

  1. Do zeszytu uczniowie przepisują rozwiązanie zadań z pozostałych grup.

  2. Ocena pracy w grupach.

  3. Podanie zadania domowego (załącznik 3).

5. Bibliografia

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

załącznik 1

Do poniższych kartoników obierz kartoniki o tych samych wartościach i zbuduj nich sześciokąt:

Grupa 1

Grupa 2

Grupa 3

Zestawy do wycięcia:

Grupa 1

Grupa 2

Grupa 3

załącznik 2

Grupa 1

W stosunku do lesistości kraj wynoszącej obecnie 27,8% nasze województwo mające powierzchnię 513 900 ha należy do regionów o najniższej lesistości – 15,4%, wyprzedzając jednie województwa: płockie, skierniewickie, i łódzkie. Oblicz, jaką jeszcze powierzchnię należałoby obsadzi drzewami, aby osiągnąć średnią krajową? Jakie podstawowe funkcje spełnia las?

Grupa 2

Powierzchnia województwa konińskiego wynosi 513 900 ha, a obszary ekologicznego zagrożenia 101 200 ha. Jaki procent ogólnej powierzchni województwa zajmują te obszary? Podaj przybliżenie do części dziesiątych. Z czym związane jest istnienie takich obszarów, jak zapobiegać ich rozszerzaniu, czy słyszałeś o rekultywacji terenu?

Grupa 3

Na terenie województwa konińskiego jest 5 obszarów krajobrazu chronionego obejmującego lasy, użytki rolne, wody, rezerwaty przyrody o łącznej powierzchni 186 500 ha. Jaki procent ogólnej powierzchni województwa wynoszącej 513 900 ha stanowią obszary chronione? Podaj w przybliżeniu do części dziesiątych. Dlaczego powinniśmy tworzyć rezerwaty i parki narodowe? Jakie znaczenie ma ochrona przyrody dla teraźniejszości i przyszłości człowieka?

b) Zadanie domowe

załącznik 3

Pewna japońska firma produkująca samochody wprowadziła nowy rodzaj aparatu zapłonowego, który pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o 40%. Udoskonalono paliwo, przez co jego zużycie spadło o 35%, zmieniono kształt nadwozia, przez co paliwo spadło o 25%. Czy będziemy jeździć za darmo?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

R7cCdSQ56Wzy9

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 343.30 KB w języku polskim
R1avGTWikGlEF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 5.79 MB w języku polskim