Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wykorzystanie standardów egzaminacyjnych w przygotowywaniu uczniów do sprawdzianu

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie czwartej

Opracowała mgr Agnieszka Adamowicz, nauczyciel mianowany języka polskiego

w Zespole Szkolno‑Przedszkolnym w Golczewie;

Zajęcia dwugodzinne.

Praca z fragmentem lektury „Pinokio” ukazuje w jaki sposób można wykorzystać standardy egzaminacyjne, aby przygotować uczniów do sprawdzianu.

Temat: Na początku był tylko kawałek drewna... - Carlo Collodi „Pinokio”

Cele lekcji określają treści standardów egzaminacyjnych (druga część tabeli)

Metody i formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach

Materiały dydaktyczne: Carlo Collodi „Pinokio” (fragment), karty pracy

Przebieg zajęć

Standard egzaminacyjny

1.Samodzielne przeczytanie fragmentu (załącznik nr 1).

2.Podzielenie zespołu na grupy. Uczniowie składają (porządkują) pocięte wcześniej przez nauczyciela fragmenty tekstu (załącznik 1a).

3. W grupach uczniowie zaznaczają słowa, zwroty niezrozumiałe i wspólnie z nauczycielem wyjaśniają je, np.

  • dumać - rozmyślać

  • animusz werwa, zapał

  • imponujący -budzący podziw, szacunek, wspaniały

  • huncwot – łobuz

  • chyżo – żwawo, szybko, prędko

  • rzucać grochem o ścianę – daremnie o czymś mówić, upominać się o coś

4. Uczniowie oddzielają słowa bohaterów od słów narratora. Zaznaczają komentarze przy dialogach (załącznik nr 1).

1. Czytanie

1.1. Uczeń odczytuje różne teksty kultury

5.„Poszukiwanie pary”

Uczniowie w grupach dopasowują do tekstu (dialogów) brakujące wypowiedzi narratora (komentarze narratora).Zauważają, że zawierają one określenia charakteryzujące głównych bohaterów (załącznik nr 2 i 3).

1.2.Uczeń określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu

6. Uczniowie w grupach konstruują plan fragmentu wypowiedzi.

7. Uczniowie piszą kilka krótkich zdań na temat każdej postaci.

2. Pisanie

2.1.Uczeń pisze na temat i zgodnie z celem

8. Uczniowie wcielają się w rolę Dżepetta i stawiają Pinokiowi pytania na temat jego postępowania.

2.2. Uczeń formułuje wypowiedź ze świadomością celu

9. Zaznaczanie interpunkcji (załącznik nr 4).

10.Poszukiwanie kłopotliwych pod względem ortograficznym wyrazów. Zapisanie ich w zeszycie.

2.3.Uczeń formułuje tekst poprawny kompozycyjnie, celowo stosując środki językowe i przestrzegając norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych

11.Ułożenie opowiadania z wyrazami z trudnością ortograficzną.

2.5.Uczeń dba o układ graficzny, czytelność i estetykę zapisu

12.Wskazywanie czasu i miejsca wydarzeń.

13. Wskazywanie wydarzeń i postaci realistycznych i fantastycznych.

3. Rozumowanie

3.1.Uczeń posługuje się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń

14.Wskazywanie przyczyn i skutków zachowania Pinokia.

3.2. Uczeń przedstawia przyczyny i skutki wydarzeń i zjawisk

15. Uczniowie dokonują ustnej oceny bohaterów. Wskazują bohatera budzącego sympatię i niechęć, wyszukują argumentów w tekście literackim.

3.3.Uczeń wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić, wyjaśniając swoje stanowisko, używa odpowiednich argumentów

16. Wskazywanie w utworze wartości najważniejszych dla człowieka (np. miłość, dom, rodzina).

17. Wskazywanie w utworze zachowań negatywnych i pozytywnych.

4. Korzystanie z informacji

4.1.Uczeń analizuje oferty mediów kierowane do dzieci i młodzieży, kierując się wskazanymi kryteriami

18. Uczniowie wspólnie z nauczycielem konstruują instrukcję obsługi otwierania drzwi (zapis na tablicy, poprawienie ewentualnych błędów, przepisanie instrukcji do zeszytu).

5. Wykorzystanie wiedzy w praktyce

5.7. Uczeń wyjaśnia na podstawie instrukcji obsługi, jak uruchomić i wykorzystać proste urządzenie techniczne

19.Zakończenie zajęć.

RdjD5JUhyHs6V

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 42.00 KB w języku polskim