Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wykorzystujemy alfabet

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna kolejność liter w alfabecie,

  • zna pojęcie samogłoski i spółgłoski.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie wyodrębnić zbiór liter ze znakami diakrytycznymi,

  • umie korzystać ze słowników i encyklopedii,

  • układa wypowiedź na dany temat,

  • potrafi zastosować różne rodzaje kresek do ozdabiania inicjałów,

  • wykonuje obliczenia z zastosowaniem pojęć z zakresu porównywania różnicowego.

c) Postawy

Uczeń odkrywa, że w utworze poetyckim wszystko jest możliwe.

2. Metoda i forma pracy

Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz), problemowa (działanie praktyczne).

Praca indywidualna, zbiorowa, grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Encyklopedie, słowniki, kredki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Przypomnienie alfabetu przez nauczyciela i uczniów.

  2. Wyodrębnianie zbioru samogłosek i spółgłosek.

  3. Przedstawienie kształtów liter ruchem ciał w powiększeniu.

  4. Rozmowa na temat przydatności alfabetu w życiu codziennym.

b) Faza realizacyjna

  1. Zapoznanie z treścią tekstu: Alfabet (podręcznik, s 39):

  • ciche i głośne czytanie tekstu ze zrozumieniem,

  • określanie żartobliwego nastroju utworu,

  • przedstawienie zjawisk poetyckich środkami pozawerbalnymi,

  • poprawne wymawianie nazw liter.

  1. Wyszukiwanie w utworze liter ze znakami diakrytycznymi.

  2. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat praktycznego wykorzystania alfabetu. Rodzaje alfabetów:

  • alfabet telegraficzny,

  • alfabet semaforowy,

  • alfabet głuchoniemych,

  • alfabet muzyczny.

  1. Wyszukiwanie w słownikach i encyklopediach haseł i układanie ich według kolejności alfabetycznej – praca w grupach (załącznik 1).

  2. Porównywanie różnicowe: o tyle więcej, o tyle mniej.

c) Faza podsumowująca

Ozdabianie swoich inicjałów za pomocą różnych kresek i zawijasów.

5. Bibliografia

  1. Encyklopedia PWN w trzech tomach, t. 1‑3, Wydawnictwo Naukowe PWN,
    Warszawa 2001.

  2. Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 1, WSiP, Warszawa 1999.

  3. Kowaliszyn K., Lenkiewicz K., Krajobraz z uśmiechem. Podręcznik do języka polskiego. Klasa 2, WSiP, Warszawa 1992.

  4. Lenkiewicz B., Semadeni Z., Matematyka 1. Zeszyt ćwiczeń dla klasy 2 szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1994.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Ułóż podane wyrazy w kolejności alfabetycznej:

  • grupa I: śnieg, koń, źrebię, ćwikła, zima, pieniądze, czapka;

  • grupa II: śliwka, słoń, koźlę, ćwierć, ziarno, niebo, szalik;

  • grupa III: wiśnia, bańki, źdźbło, ćwiartka, ziomek, wanienka, dzwonek.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.

RxcHJNc5ZiPe0

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.42 KB w języku polskim
R11GWC4EUQxGg

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.50 KB w języku polskim