Wykorzystujemy alfabet
Wykorzystujemy alfabet
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna kolejność liter w alfabecie,
zna pojęcie samogłoski i spółgłoski.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie wyodrębnić zbiór liter ze znakami diakrytycznymi,
umie korzystać ze słowników i encyklopedii,
układa wypowiedź na dany temat,
potrafi zastosować różne rodzaje kresek do ozdabiania inicjałów,
wykonuje obliczenia z zastosowaniem pojęć z zakresu porównywania różnicowego.
c) Postawy
Uczeń odkrywa, że w utworze poetyckim wszystko jest możliwe.
2. Metoda i forma pracy
Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz), problemowa (działanie praktyczne).
Praca indywidualna, zbiorowa, grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Encyklopedie, słowniki, kredki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przypomnienie alfabetu przez nauczyciela i uczniów.
Wyodrębnianie zbioru samogłosek i spółgłosek.
Przedstawienie kształtów liter ruchem ciał w powiększeniu.
Rozmowa na temat przydatności alfabetu w życiu codziennym.
b) Faza realizacyjna
Zapoznanie z treścią tekstu: Alfabet (podręcznik, s 39):
ciche i głośne czytanie tekstu ze zrozumieniem,
określanie żartobliwego nastroju utworu,
przedstawienie zjawisk poetyckich środkami pozawerbalnymi,
poprawne wymawianie nazw liter.
Wyszukiwanie w utworze liter ze znakami diakrytycznymi.
Swobodne wypowiedzi uczniów na temat praktycznego wykorzystania alfabetu. Rodzaje alfabetów:
alfabet telegraficzny,
alfabet semaforowy,
alfabet głuchoniemych,
alfabet muzyczny.
Wyszukiwanie w słownikach i encyklopediach haseł i układanie ich według kolejności alfabetycznej – praca w grupach (załącznik 1).
Porównywanie różnicowe: o tyle więcej, o tyle mniej.
c) Faza podsumowująca
Ozdabianie swoich inicjałów za pomocą różnych kresek i zawijasów.
5. Bibliografia
Encyklopedia PWN w trzech tomach, t. 1‑3, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 2001.Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 1, WSiP, Warszawa 1999.
Kowaliszyn K., Lenkiewicz K., Krajobraz z uśmiechem. Podręcznik do języka polskiego. Klasa 2, WSiP, Warszawa 1992.
Lenkiewicz B., Semadeni Z., Matematyka 1. Zeszyt ćwiczeń dla klasy 2 szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1994.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Ułóż podane wyrazy w kolejności alfabetycznej:
grupa I: śnieg, koń, źrebię, ćwikła, zima, pieniądze, czapka;
grupa II: śliwka, słoń, koźlę, ćwierć, ziarno, niebo, szalik;
grupa III: wiśnia, bańki, źdźbło, ćwiartka, ziomek, wanienka, dzwonek.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.