Wykres funkcji liczbowej i jej przekształcenia
Scenariusz lekcji: Wykres funkcji liczbowej i jej przekształcenia
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
poznaje różnego rodzaju przekształcenia funkcji liczbowej,
zna poszczególne przekształcenia, zna także wzory funkcji powstałych po przekształceniu, potrafi rozpoznać przekształcenie, mając gotowy wzór funkcji,
zna obsługę komputerowych programów matematycznych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
stosować poznane przekształcenia,
czytać ze zrozumieniem teksty z matematyki,
wyciągać wnioski, omawiać i zaprezentować swoją pracę.
c) Postawy
Uczeń:
uczy się pracować w grupie,
uczy się dokładności, precyzji,
umie ocenić efekty własnej pracy oraz pracy kolegów.
2. Metoda i forma pracy
Metody: poszukująca, problemowa, aktywizująca ucznia
Formy: praca grupowa, praca indywidualna ucznia
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, zeszyt,
Komputer z zainstalowanym oprogramowaniem oraz drukarką kolorową (do drukowania zostanie użyta folii)
Rzutnik pisma
Załączniki 1‑6
Ksero stron z podręcznika (z omawianymi wykresami funkcji)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności nauczyciela | Metody | Środki dydaktyczne | Wskazówki |
Sprawy organizacyjne. Przypomnienie wiadomości | Indywidualna praca ucznia. | Uczniowie mieli powtórzyć niezbędne wiadomości. |
b) Faza realizacyjna
Czynności nauczyciela | Metody | Środki dydaktyczne | Wskazówki |
Podanie tematu lekcji i omówienie celów. Omówienie zasad działania programu komputero‑wego. Podział uczniów Omówienie zadania 1. Rozdanie kart pracy. Praca w grupach. Każda z grup wybiera swo‑jego lidera, czyli osobę, która przedstawi wyniki pracy danej grupy. Prezentacja prac poszcze‑gólnych grup. Omówienie i ocena prac po‑szczegól‑nych grup oraz pre‑zentacji li‑derów. | Wykład Wykład Praca Problemowa, aktywizująca ucznia Indywidualna praca ucznia Dyskusja, metoda aktywizująca ucznia | Instrukcja do programu (załącznik 1) Karty pracy uczniów, załączniki 2‑6, zadanie 1. Zestaw komputerowy Rzutniki pisma | Należy zwrócić szczególną uwagę na zasadę wpisywania w programie wzorów funkcji. Nauczyciel powinien czuwać nad pracą poszczególnych grup, w razie potrzeby udzielać niezbędnych dodatkowych wskazówek. Nauczyciel powinien czuwać nad tym, aby uczniowie prawidło formułowali wnioski oraz by zostały one jasno i czytelnie sprecyzowanie. Nauczyciel w porozumieniu z uczniami wybiera grupy oraz liderów, którzy najlepiej wywiązali się z zadania i najtrafniej sformułowali wnioski. |
c) Faza podsumowująca
Czynności nauczyciela | Metody | Środki dydaktyczne | Wskazówki |
Omówienie zadania 2. Przegląd przykładów przedstawionych Omówienie wniosków znajdujących się pod przykładami (podsumowanie lekcji). Podsumowanie aktywności uczniów. Zadanie domowe. | Praca w grupie, metoda aktywizująca ucznia Indywidualna praca ucznia Dyskusja Indywidualna praca ucznia | Karty pracy uczniów, załączniki 2‑6, zadanie 2. Ksero na folii poszczególnych stron z podręcznika. Podręcznik, zeszyt. | Każda z grup pracuje Lider omawia przydzielony grupie przykład, formułując odpowiednie wnioski. Podobnie jak w zadaniu 1. Zadania 4, 5, 6 str. 177. |
5. Bibliografia
Borowska M., Matematyka 1. Przewodnik dla nauczyciela liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Rumia 2002.
Pawłowski H., Matematyka 1. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego (zakres rozszerzony), Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Rumia 2002.
strona internetowa: http://www8.pair.com/ksoft/
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Zasady pracy w programie Graphmatica
Operator Meaning
———= ——————————=
dodawanie
- odejmowanie
* mnożenie
/ dzielenie
^ potęgowanie
Function Meaning
———= ——————————=
abs wartość bezwzględna
cos cosinus
cot cotangens
sin sinus
tan tangens
Constant Value
———= ——————————=
d converts degrees to radians = p/180
e Euler's number = 2.718...
pi (or p) p = 3.14159...
załącznik 2.
Karta pracy grupy I
Zadanie 1.
Za pomocą programu komputerowego narysuj w jednym układzie współrzędnych wykresy funkcji:
a) y = xIndeks górny 22
b) y = (x –1)Indeks górny 22
c) y = (x + 1)Indeks górny 22
Jeżeli potraktujemy wykres funkcji y = xIndeks górny 22 jako podstawowy, to jakiego przekształcenia należałoby użyć, aby otrzymać dwa kolejne wykresy. Sformułuj wniosek. Wydrukuj swoje wykresy na folii.
Zadanie 2.
Zapoznaj się z opisem pewnego przekształcenia, znajdującym się na stronie 167 w twoim podręczniku. Przeanalizuj opisaną sytuację. Sformułuj odpowiednie ogólne wnioski dotyczące powstawania wykresów tego typu funkcji.
Miejsce na notatki:
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
załącznik 3.
Karta pracy grupy II
Zadanie 1
Za pomocą programu komputerowego narysuj w jednym układzie współrzędnych wykresy funkcji:
a) y = xIndeks górny 22
b) y = –xIndeks górny 22
Jeżeli potraktujemy wykres funkcji y = xIndeks górny 22 jako podstawowy, to jakiego przekształcenia należałoby użyć, aby otrzymać dwa kolejne wykresy. Sformułuj wniosek. Wydrukuj swoje wykresy na folii.
Podobnie wykonaj i przeanalizuj wykresy funkcji (traktując jako podstawowy wykres funkcji y = xIndeks górny 33):
a) y = xIndeks górny 33
b) y = (–x)Indeks górny 33
Wydrukuj swoje wykresy na folii.
Zadanie 2
Zapoznaj się z opisem pewnego przekształcenia, znajdującym się na stronie 170 i 171 w twoim podręczniku. Przeanalizuj opisaną sytuację. Sformułuj odpowiednie ogólne wnioski dotyczące powstawania wykresów tego typu funkcji.
Miejsce na notatki:
..................................................................................................................................................................................... .....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
załącznik 4.
Karta pracy grupy III
Zadanie 1.
Za pomocą programu komputerowego narysuj w jednym układzie współrzędnych wykresy funkcji:
a) y = xIndeks górny 22
b) y = xIndeks górny 22 – 1
c) y = xIndeks górny 22 + 1
Jeżeli potraktujemy wykres funkcji y = xIndeks górny 22 jako podstawowy, to jakiego przekształcenia należałoby użyć, aby otrzymać dwa kolejne wykresy. Sformułuj wniosek. Wydrukuj swoje wykresy na folii.
Zadanie 2.
Zapoznaj się z opisem pewnego przekształcenia, znajdującym się na stronie 168 w twoim podręczniku. Przeanalizuj opisaną sytuację. Sformułuj odpowiednie ogólne wnioski dotyczące powstawania wykresów tego typu funkcji.
Miejsce na notatki:
..................................................................................................................................................................................... .....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
załącznik 5
Karta pracy grupy IV
Zadanie 1.
Za pomocą programu komputerowego narysuj w jednym układzie współrzędnych wykresy funkcji:
a) y = x – 3
b) y = x – 3
Jeżeli potraktujemy wykres funkcji y = x – 3 jako podstawowy, to jakiego przekształcenia należałoby użyć, aby otrzymać dwa kolejne wykresy. Sformułuj wniosek. Wydrukuj swoje wykresy na folii.
Podobnie wykonaj i przeanalizuj wykresy funkcji:
a) y = x – 3
b) y = x–3
Wydrukuj swoje wykresy na folii.
Zadanie 2
Zapoznaj się z opisem pewnego przekształcenia, znajdującym się na stronie 177 i 178 w twoim podręczniku. Przeanalizuj opisaną sytuację. Sformułuj odpowiednie ogólne wnioski dotyczące powstawania wykresów tego typu funkcji.
Miejsce na notatki:
..................................................................................................................................................................................... .....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
załącznik 6
Karta pracy grupy V
Zadanie 1.
Za pomocą programu komputerowego narysuj w jednym układzie współrzędnych wykresy funkcji:
a) y = x –1
b) y = 2(x – 1)
c) y = 4(x – 1)
Jeżeli potraktujemy wykres funkcji y = x – 1 jako podstawowy, to jakiego przekształcenia należałoby użyć, aby otrzymać dwa kolejne wykresy. Sformułuj wniosek. Wydrukuj swoje wykresy na folii.
Podobnie wykonaj i przeanalizuj wykresy funkcji:
a) y = x – 1
b) y = ½(x – 1)
c) y = ¼(x – 1)
Wydrukuj swoje wykresy na folii.
Zadanie 2.
Zapoznaj się z opisem pewnego przekształcenia, znajdującym się na stronie 174 i 175 w twoim podręczniku. Przeanalizuj opisaną sytuację. Sformułuj odpowiednie ogólne wnioski dotyczące powstawania wykresów tego typu funkcji.
Miejsce na notatki:
..................................................................................................................................................................................... .....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
b) Zadanie domowe
brak
7. Czas trwania lekcji
3 x 45 minut; 1 lekcja – praca uczniów w grupach, 2 lekcja – prezentacja prac, 3 lekcja –podsumowanie wiadomości, praca z podręcznikiem.
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy I.
Na lekcji wykorzystany zostaje program Graphmatica. Jest to program umożliwiający wykreślanie krzywych oraz obszarów płaszczyzny i obrazowania ich części wspólnych. Darmowa wersja tego programu znajduje się na stronie internetowej: http://www8.pair.com/ksoft/
W skład grupy powinni wchodzić uczniowie o różnym poziomie umiejętności. Nauczyciel stara się dopilnować, aby wkład pracy poszczególnych członków grupy był porównywalny. Omawiając zadania, zwraca uwagę na to, aby uczniowie czytali je ze zrozumieniem. Zadanie domowe powinno zostać omówione na następnej lekcji.