Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyliczanie oraz interpretacja własnego wskaźnika wagowo‑wzrostowego (BMI)

Scenariusz lekcji, IV etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

2. Trening zdrowotny

2.7 Uczeń wylicza oraz interpretuje własny wskaźnik wagowo‑wzrostowy (BMI)

Adresat: Uczniowie III klasy
Czas trwania: 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest BMI

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • wylicza oraz zinterpretuje własny wskaźnik wagowo‑wzrostowy (BMI)

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • rozumie konieczność monitorowania własnej masy ciała

Metody nauczania

Zadaniowa ścisła

Formy i miejsce zajęć

Formy: indywidualna, frontalna

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przybory i przyrządy: Kalkulatory, kartki, długopisy, piłki lekarskie 3kg (jedna na parę).

Zasoby multimedialne

  1. quiz: „Wyliczanie oraz interpretacja własnego wskaźnika wagowo‐wzrostowego (BMI)”

  2. zestaw ilustracji: „Interpretacja własnego wskaźnika wagowo‑wzrostowego (BMI)”

  3. film: „Wyliczanie oraz interpretacja własnego wskaźnika wagowo‑wzrostowego (BMI)”

Opis przebiegu zajęć

Tok

Nazwa i opis ćwiczenia

Uwagi organizacyjno‑metodyczne

Część wstępna: 15 minut

  1. Czynności organizacyjno‑porządkowe

Sprawdzenie obecności oraz podanie tematu lekcji.

  1. Rozgrzewka

  • Bieg dookoła sali, krążenia ramion w przód
    i w tył,

  • skip A i C,

  • skoki naprzemianstronne w przód,

  • krok odstawno – dostawny,

  • przeplatanka,

  • bieg, na sygnał przysiad i wyskok w górę,

  • bieg, na sygnał zmiana kierunku biegu,

  • marsz z odrzutem ramion w bok.

Ćwiczenia kształtujące

  • naprzemianstronne wymachy ramion
    w opadzie tułowia w przód, w opadzie skręty tułowia,

  • w rozkroku skłon do prawej nogi, wyprost, skłon do lewej nogi, wyprost, skłon do przodu wyprost,

  • w rozkroku krążenia tułowia,

  • wypady w przód z pogłębieniem,

  • wypady w bok,

  • siad rozkroczny, skłon do prawej nogi, lewej nogi i w przód,

  • siad płotkarski skłon do prostej i ugiętej nogi,

  • w leżeniu tyłem rowerek,

  • w staniu skłon do wyprostowanej nogi wykrocznej, chwyt za palce i rozciąganie mięśnia trójgłowego łydki. Zmiana nogi wykrocznej.

Zasób multimedialny 1

Uczniowie ustawieni w szeregu.

Uczniowie na obwodzie koła (ok. 5 minut).

Uczniowie w rozsypce (ok. 8 minut).

Część główna:

20 – 25 minut

  1. Praca indywidualna uczniów

Nauczyciel określa sposób obliczania wskaźnika BMI – podaje wzór.

Każdy z uczniów oblicza swój wskaźnik.

  1. Ćwiczenia o większe intensywności wpływające korzystnie na bilans energetyczny

  • Bieg wahadłowy z przenoszeniem piłki lekarskiej o wadze 3 kg. (3 razy),

  • szybki bieg do połowy boiska, przejście do leżenia przodem, czołganie do przeciwległej linii końcowej (3 razy),

  • różne kombinacje wieloskoków (jednonóż, obunóż, skoki naprzemienne), na odcinkach wyznaczonych liniami boiska do siatkówki,

  • stojąc w rozkroku wdech z uniesieniem ramion w górę, wydech z przejściem do skłonu w przód,

  • taniec – dowolny układ szybkiego tańca (3 minuty).

Zasób multimedialny 3

Uczniowie znają swoją wagę i swój wzrost. Każdy uczeń korzysta
z kalkulatora.

Ustawienie w szeregach na końcach sali.

Ustawienie w szeregu na linii końcowej boiska.

Uczniowie ustawieni w rozsypce lub w parach. Muzyka powinna być szybka i rytmiczna

Część końcowa

5 – 10 minut

  1. Ćwiczenia uspokajające, elongacyjne:

  • W leżeniu tyłem, ramiona w górze, rozciąganie kręgosłupa (3 razy),

  • w leżeniu przodem, ramiona sięgają daleko w przód (3 razy),

  • zwis tyłem na drabinkach.

Nauczyciel przeprowadza ćwiczenie na tablicy interaktywnej. Zadanie polega na dopasowaniu wyniku pomiaru wskaźnika do odpowiedniego zakresu wartości BMI.

  1. Ćwiczenia organizacyjno – porządkowe

Omówienie i podsumowanie lekcji.

Uczniowie w rozsypce.

W podsumowaniu nauczyciel w oparciu o ilustracje, wskazuje zakresy wartości BMI
i proponuje, żeby każdy samodzielnie zinterpretował swój wynik. Wskazuje na istotny wpływ aktywności ruchowej na masę ciała.

R1GczsWrHkJ3I

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 86.00 KB w języku polskim
R6Z6n89FiyhA8

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 47.69 KB w języku polskim