Scenariusz lekcji – Wynalazki wokół nas

Cele lekcji

Cele poznawcze:

  • zapoznanie uczniów z historią wynalazków,

  • zwrócenie uwagi na postęp cywilizacyjny,

  • zapoznanie z warunkami życia dawniej i dziś,

Cele kształcące*:***

  • kształcenie umiejętności pozyskiwania informacji z różnych źródeł,

  • doskonalenie pisania i tworzenia dokumentu tekstowego,

  • ćwiczenie sprawności instalowania, wyszukiwania i kopiowania tekstu z encyklopedii multimedialnej,

  • utrwalanie umiejętności zapisywania swojej pracy na dysku twardym i dyskietce,

  • doskonalenie pracy z komputerem: wyszukiwanie plików i programów, komunikacja w środowisku Windows za pomocą klawiszy, myszy, okien, praca z dwoma oknami.

Cele wychowawcze:

  • zwrócenie uwagi na przedmioty codziennego użytku, wykonane z różnych materiałów,

  • próby udowodnienia i potwierdzenia słuszności powiedzenia „Potrzeba matką wynalazków”.

Metoda i forma pracy

Metody nauczania: pogadanka, praca z komputerem.

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa.

Środki dydaktyczne

Komputer, encyklopedie multimedialne, wydawnictwa naukowego PWN: „Historia świata”, „Jak to działa”, „Nauka”, „Technika”, „Cywilizacja”.

Przebieg zajęć:

Planowanie zajęć:

  1. Korzystanie z encyklopedii multimedialnych w celu wyszukania informacji na temat wynalazków wymienionych w najbliższym otoczeniu.

  1. Tworzenie dokumentu tekstowego z grafiką.

  2. Zwrócenie uwagi na konieczność wskazania źródła danych w celu kształtowania poczucia odpowiedzialności za korzystanie z cudzej pracy.

  1. Podanie tematu i uświadomienie celu lekcji.

  2. Podanie kolejności działań.

  3. Wypisanie na tablicy tabeli z odpowiednimi dziedzinami poszukiwań: dom, komunikacja, wypoczynek

Część I:

  1. Podział klasy na grupy i wybranie przewodniczącego grupy.

  2. Postawienie problemu do rozwiązania, polegającego na wyszukaniu przykładów wynalazków według wzoru z tabeli. Praca w grupach – 5 minut.

  3. Wpisywanie przykładów do tabeli, a następnie do zeszytu.

Część II:

  1. Podanie polecenia wybrania z tabeli jednego wynalazku i wyszukania informacji na jego temat z przygotowanych przez nauczyciela encyklopedii multimedialnych.

  2. Rozdanie płyt CD.

  3. Praca indywidualna uczniów przy komputerach.

  4. Wyszukiwanie informacji i zapisywanie wyników pracy do dokumentu tekstowego Word.

  5. Przypomnienie i pouczenie instrukcji obsługi płyt CD:

  • włożenie do stacji dysków,

  • instalowanie albo uruchamianie automatyczne,

  • zasada wyszukiwania haseł w przeglądarce encyklopedii albo za pomocą odpowiednich zakładek,

  • ćwiczenie kopiowania wyszukanych treści i wklejania do Worda,

  • konieczność przepisywania treści bezpośrednio do Worda w przypadku uniemożliwionego kopiowania z płyty,

  • zapisywanie wyników pracy do swojego folderu

  1. Nauka czytania ze zrozumieniem i umiejętność tworzenia krótkiej notatki dającej odpowiedź na pytania:

  • Kiedy i gdzie wynaleziono omawiane urządzenie?

  • Kto jest wynalazcą?

  • Jak działa i do czego służy?

Część III:

  1. Wyszukiwanie zdjęcia wynalazku.

  2. Korzystanie z wybranej encyklopedii.

  3. Wybór odpowiedniej grafiki i pozyskiwanie jej metodą „zrzut na ekran” za pomocą klawisza „Print Screen”.

  4. Wklejanie i formatowanie kopii w programie Paint.

  5. Zapisywanie stworzonej mapy bitowej do folderu.

  6. Wstawianie grafiki do dokumentu tekstowego, podanie uczniom kolejności działań: WstawObrazz pliku (folder ucznia)_ wyszukaj ikonę grafiki powstałej w Paint _użyj przycisku _wstaw.

  7. Zapisywanie zmian w dokumencie.

  8. Zapisywanie swojego pliku na dyskietce.

Bibliografia

Encyklopedie multimedialne, wydawnictwa naukowego PWN: „Historia świata”, „Jak to działa”, „Nauka”, „Technika”, „Cywilizacja”.

R1N8pvstIfudI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.00 KB w języku polskim