Wynalazki wokół nas
Scenariusz lekcji – Wynalazki wokół nas
Cele lekcji
Cele poznawcze:
zapoznanie uczniów z historią wynalazków,
zwrócenie uwagi na postęp cywilizacyjny,
zapoznanie z warunkami życia dawniej i dziś,
Cele kształcące*:***
kształcenie umiejętności pozyskiwania informacji z różnych źródeł,
doskonalenie pisania i tworzenia dokumentu tekstowego,
ćwiczenie sprawności instalowania, wyszukiwania i kopiowania tekstu z encyklopedii multimedialnej,
utrwalanie umiejętności zapisywania swojej pracy na dysku twardym i dyskietce,
doskonalenie pracy z komputerem: wyszukiwanie plików i programów, komunikacja w środowisku Windows za pomocą klawiszy, myszy, okien, praca z dwoma oknami.
Cele wychowawcze:
zwrócenie uwagi na przedmioty codziennego użytku, wykonane z różnych materiałów,
próby udowodnienia i potwierdzenia słuszności powiedzenia „Potrzeba matką wynalazków”.
Metoda i forma pracy
Metody nauczania: pogadanka, praca z komputerem.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne
Komputer, encyklopedie multimedialne, wydawnictwa naukowego PWN: „Historia świata”, „Jak to działa”, „Nauka”, „Technika”, „Cywilizacja”.
Przebieg zajęć:
Planowanie zajęć:
Korzystanie z encyklopedii multimedialnych w celu wyszukania informacji na temat wynalazków wymienionych w najbliższym otoczeniu.
Tworzenie dokumentu tekstowego z grafiką.
Zwrócenie uwagi na konieczność wskazania źródła danych w celu kształtowania poczucia odpowiedzialności za korzystanie z cudzej pracy.
Podanie tematu i uświadomienie celu lekcji.
Podanie kolejności działań.
Wypisanie na tablicy tabeli z odpowiednimi dziedzinami poszukiwań: dom, komunikacja, wypoczynek
Część I:
Podział klasy na grupy i wybranie przewodniczącego grupy.
Postawienie problemu do rozwiązania, polegającego na wyszukaniu przykładów wynalazków według wzoru z tabeli. Praca w grupach – 5 minut.
Wpisywanie przykładów do tabeli, a następnie do zeszytu.
Część II:
Podanie polecenia wybrania z tabeli jednego wynalazku i wyszukania informacji na jego temat z przygotowanych przez nauczyciela encyklopedii multimedialnych.
Rozdanie płyt CD.
Praca indywidualna uczniów przy komputerach.
Wyszukiwanie informacji i zapisywanie wyników pracy do dokumentu tekstowego Word.
Przypomnienie i pouczenie instrukcji obsługi płyt CD:
włożenie do stacji dysków,
instalowanie albo uruchamianie automatyczne,
zasada wyszukiwania haseł w przeglądarce encyklopedii albo za pomocą odpowiednich zakładek,
ćwiczenie kopiowania wyszukanych treści i wklejania do Worda,
konieczność przepisywania treści bezpośrednio do Worda w przypadku uniemożliwionego kopiowania z płyty,
zapisywanie wyników pracy do swojego folderu
Nauka czytania ze zrozumieniem i umiejętność tworzenia krótkiej notatki dającej odpowiedź na pytania:
Kiedy i gdzie wynaleziono omawiane urządzenie?
Kto jest wynalazcą?
Jak działa i do czego służy?
Część III:
Wyszukiwanie zdjęcia wynalazku.
Korzystanie z wybranej encyklopedii.
Wybór odpowiedniej grafiki i pozyskiwanie jej metodą „zrzut na ekran” za pomocą klawisza „Print Screen”.
Wklejanie i formatowanie kopii w programie Paint.
Zapisywanie stworzonej mapy bitowej do folderu.
Wstawianie grafiki do dokumentu tekstowego, podanie uczniom kolejności działań: WstawObrazz pliku (folder ucznia)_ wyszukaj ikonę grafiki powstałej w Paint _użyj przycisku _wstaw.
Zapisywanie zmian w dokumencie.
Zapisywanie swojego pliku na dyskietce.
Bibliografia
Encyklopedie multimedialne, wydawnictwa naukowego PWN: „Historia świata”, „Jak to działa”, „Nauka”, „Technika”, „Cywilizacja”.