Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyodrębnianie konkretnych zbiorów, których elementy spełniają określony warunek

  1. Cele lekcji

  1. Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcia: zbiór, element zbioru,

  • zna zasady klasyfikowania elementów do poszczególnych zbiorów,

  • wie czym różni się jeden zbiór od drugiego.

  1. Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi dobrać odpowiednie elementy do poszczególnych zbiorów,

  • potrafi określać kolor, wielkość, grubość i kształt klocków logicznych,

  • potrafi narysować zbiór elementów,

  • potrafi podać przykłady zbiorów w swoim otoczeniu,

  • potrafi wykazać różnice między dwoma zbiorami,

  • potrafi pracować samodzielnie.

  1. Metoda i forma pracy

Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna.

  1. Środki dydaktyczne

Klocki logiczne Dienesa , kolorowe litery, plansza zbioru , kolorowa kreda, owoce wycięte z papieru, magnetyczne figury geometryczne, wiersz J. Brzechwy pt. „ Na straganie”.

  1. Przebieg lekcji

  1. Faza przygotowawcza

Nauczyciel zadaje uczniom pytania, które mają przypomnieć podstawowe wiadomości o zbiorach, na przykład: co to jest element zbioru?, jakie zbiory znają uczniowie?, co to jest zbiór pusty ?. Następnie uczniowie podają przykłady zbiorów istniejących w klasie. Nauczyciel pyta uczniów, jakie elementy mogą należeć do zbioru warzyw, do zbioru przyborów szkolnych, do zbioru owoców. Uczniowie podają przykłady. Następnie ochotnicy podchodzą do tablicy i rysują na niej zbiór trójkątów, zbiór drzewek, zbiór jabłek, i tym podobne.

  1. Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel umieszcza na tablicy magnetycznej wycięte z papieru owoce. Poleca uczniom, aby wybrali tylko owoce fioletowe (śliwki) i utworzyli z nich zbiór owoców fioletowych. Następnie poleca, aby z pozostałych owoców wybrali tylko żółte i utworzyli z nich zbiór owoców żółtych. Każdy ze zbiorów otaczają kolorową pętlą za pomocą kolorowej kredy.

  2. Nauczyciel umieszcza na tablicy magnetycznej kolorowe litery. Jeden z uczniów podchodzi i otacza kolorową pętlą na polecenie nauczyciela wszystkie litery czerwone, tworząc w ten sposób zbiór liter czerwonych.

  3. Nauczyciel demonstruje na tablicy planszę przedstawiającą małe i duże drzewka. Zadaniem uczniów jest utworzenie zbioru małych drzewek i zbioru dużych drzewek poprzez otoczenie ich pętlami (każdy zbiór innym kolorem). Uczniowie podchodzą do planszy i wykonują to zadanie.

  4. Przerwa śródlekcyjna – nauczyciel czyta wiersz J. Brzechwy: „Na straganie”(załącznik 1.), a uczniowie stojąc obok ławek próbują inscenizować tekst.

  5. Uczniowie otwierają zeszyty i rysują dwa zbiory: zbiór warzyw i zbiór owoców.

  6. Nauczyciel tworzy na tablicy różne zbiory z figur magnetycznych, a uczniowie nazywają je. Następnie prowadzący podaje różne warunki, a uczniowie tworzą zbiory na tablicy odpowiadające tym warunkom.

  1. Faza podsumowująca

Uczniowie rozkładają na ławkach klocki logiczne. Nauczyciel podaje warunki, według których tworzą zbiory: klocków zielonych i dużych, klocków małych i trójkątnych, i tym podobne.

  1. Bibliografia

  1. Brzechwa J*., Brzechwa dzieciom*, Wydawnictwo Kama, Warszawa 1999.

  1. Załączniki

  1. Wiersz J. Brzechwy pt.: „Na straganie”

załącznik 1.

Na straganie w dzień targowy

Takie słyszy się rozmowy:

— Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie Koprze.

Cóż się dziwić, mój Szczypiorku, Leżę tutaj już od wtorku!

Rzecze na to Kalarepka:

— Spójrz na Rzepę — ta jest krzepka!

Groch po brzuszku Rzepę klepie:

  • Jak tam, Rzepo? Coraz lepiej?

  • Dzięki, dzięki, Panie Grochu,
    Jakoś żyje się po trochu.

Lecz Pietruszka — z tą jest gorzej: Blada, chuda, spać nie może.

  • A to feler —
    Westchnął Seler.

Burak stroni od Cebuli, A Cebula doń się czuli:

— Mój Buraku, mój czerwony,
Czyżbyś nie chciał takiej żony?

Burak tylko nos zatyka:

— Niech no pani prędzej zmyka,

Ja chcę żonę mieć buraczą, Bo przy pani wszyscy płaczą.

— A to feler —
Westchnął Seler.

Naraz słychać głos Fasoli:

— Gdzie się pani tu gramoli?!

Nie bądź dla mnie taka wielka! Odpowiada jej Brukselka.

Widzieliście, jaka krewka! — Zaperzyła się Marchewka.

  • Niech rozsądzi nas Kapusta!

  • Co, Kapusta?! Głowa pusta?!

A Kapusta rzecze smutnie:

— Moi drodzy, po co kłótnie,

Po co wasze swary głupie, Wnet i tak zginiemy w zupie!

— A to feler —
Westchnął Seler.

  1. Czas trwania lekcji

45 minut

  1. Uwagi do scenariusza

brak

R16WNWffmLJUY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.66 KB w języku polskim
RL5Wpio4spRDK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.00 KB w języku polskim