Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wypadek drogowy

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczniowie:

  • poznają słownictwo związane z motoryzacją, ruchem ulicznym i służbami ratowniczymi,

  • utrwalają wiadomości gramatyczne (mowa zależna).

Umiejętności

Uczniowie:

  • doskonalą umiejętność rozumienia tekstu pisanego (tekst prasowy opisujący wypadek drogowy),

  • potrafią zastosować mowę zależną w relacjonowaniu wydarzeń.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, indywidualna, zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Słownik języka francuskiego

Literatura z ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

1. Nauczyciel rozdaje uczniom tekst, artykuł prasowy: «Leur voiture heurte Jeanne d’Arc: deux morts» (Ex.18/246, Descotes‑Genon Ch., L’exercisier)

Zadanie uczniów polega na uważnej lekturze tekstu w celu wyszukania następujących informacji na temat wypadku:

l’heure

le lieu

le conducteur

les passagers

la cause de l’accident

le déroulement de l’accident

l’état du conducteur

l’état des passagers

le témoin

les informations apportées par le témoin

2. Nauczyciel pyta uczniów, jakie służby ratownicze trzeba wezwać, gdy zdarzy się wypadek:

pogotowie – le SAMU

policja – la police

straż pożarna – les pompiers

Pour déclarer un accident il faut téléphoner à la police, aux pompiers....

3. Uczniowie dostają 3 krótkie teksty opisujące prace wymienionych służb ratowniczych z zamazanym tytułem. Muszą wydedukować, czy dany tekst dotyczy straży, pogotowia czy policji ([w:] C. Miquel, Le vocabulaire progressif du français, p.106).

4. Nauczyciel zapisuje na tablicy wyrażenia. Uczniowie tworzą z nich listę przyczyn wypadku (causes) i kar za nieprzestrzeganie kodeksu drogowego (répressions).

le dépassement de la vitesse, une amende, la consommation de l’alcool, la fatigue, le retrait du permis de conduire, un usage du téléphone portable au volant, le mauvais entretien du matériel, la circulation en sens interdit, brûler au feu rouge, les peines (f.) de prison, les contrôles policiers

5. Powrót do artykułu. Nauczyciel wskazuje na relację świadka wypadku przytoczoną w cudzysłowie. Prosi o przekształcenie tej wypowiedzi na mowę zależną.

Przypomnienie reguły przejścia na ten rodzaj dyskursu:

présent – imparfait

passé composé – plus‑que‑parfait

imparfait – imparfait

6. Podsumowanie – jeśli czas pozwoli, krótka dyskusja na temat wypadków i ich przyczyn.

5. Bibliografia

  1. Descotes‑Genon Ch., L’exercisier, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 1993.

  2. Miquel C., Le vocabulaire progressif du français, Clé international, Paris 1999.

  3. Sikora‑Penazzi J., Sieroszewska K., Popularny słownik francusko‑polski, Wiedza Powszechna, Warszawa 1997.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Uczniowie mają do wyboru: krótki tekst opisujący wypadek lub wzorowego kierowcę, np.: Le bon chauffeur ne peut pas dépasser la vitesse, user du portable. Il devrait...

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1HHR0ZH0Jasa

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 107.15 KB w języku polskim
RxWV6HujgePx5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim