Wypadek drogowy
Wypadek drogowy
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczniowie:
poznają słownictwo związane z motoryzacją, ruchem ulicznym i służbami ratowniczymi,
utrwalają wiadomości gramatyczne (mowa zależna).
Umiejętności
Uczniowie:
doskonalą umiejętność rozumienia tekstu pisanego (tekst prasowy opisujący wypadek drogowy),
potrafią zastosować mowę zależną w relacjonowaniu wydarzeń.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, indywidualna, zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Słownik języka francuskiego
Literatura z ćwiczeniami
4. Przebieg lekcji
1. Nauczyciel rozdaje uczniom tekst, artykuł prasowy: «Leur voiture heurte Jeanne d’Arc: deux morts» (Ex.18/246, Descotes‑Genon Ch., L’exercisier)
Zadanie uczniów polega na uważnej lekturze tekstu w celu wyszukania następujących informacji na temat wypadku:
l’heure
le lieu
le conducteur
les passagers
la cause de l’accident
le déroulement de l’accident
l’état du conducteur
l’état des passagers
le témoin
les informations apportées par le témoin
2. Nauczyciel pyta uczniów, jakie służby ratownicze trzeba wezwać, gdy zdarzy się wypadek:
pogotowie – le SAMU
policja – la police
straż pożarna – les pompiers
Pour déclarer un accident il faut téléphoner à la police, aux pompiers....
3. Uczniowie dostają 3 krótkie teksty opisujące prace wymienionych służb ratowniczych z zamazanym tytułem. Muszą wydedukować, czy dany tekst dotyczy straży, pogotowia czy policji ([w:] C. Miquel, Le vocabulaire progressif du français, p.106).
4. Nauczyciel zapisuje na tablicy wyrażenia. Uczniowie tworzą z nich listę przyczyn wypadku (causes) i kar za nieprzestrzeganie kodeksu drogowego (répressions).
le dépassement de la vitesse, une amende, la consommation de l’alcool, la fatigue, le retrait du permis de conduire, un usage du téléphone portable au volant, le mauvais entretien du matériel, la circulation en sens interdit, brûler au feu rouge, les peines (f.) de prison, les contrôles policiers
5. Powrót do artykułu. Nauczyciel wskazuje na relację świadka wypadku przytoczoną w cudzysłowie. Prosi o przekształcenie tej wypowiedzi na mowę zależną.
Przypomnienie reguły przejścia na ten rodzaj dyskursu:
présent – imparfait
passé composé – plus‑que‑parfait
imparfait – imparfait
6. Podsumowanie – jeśli czas pozwoli, krótka dyskusja na temat wypadków i ich przyczyn.
5. Bibliografia
Descotes‑Genon Ch., L’exercisier, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 1993.
Miquel C., Le vocabulaire progressif du français, Clé international, Paris 1999.
Sikora‑Penazzi J., Sieroszewska K., Popularny słownik francusko‑polski, Wiedza Powszechna, Warszawa 1997.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Uczniowie mają do wyboru: krótki tekst opisujący wypadek lub wzorowego kierowcę, np.: Le bon chauffeur ne peut pas dépasser la vitesse, user du portable. Il devrait...
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak