| |
| |
| |
| |
| (1.1) samodzielnie dociera do źródeł informacji na temat sztuki i zjawisk artystycznych, zawartych w podręcznikach, encyklopediach i różnych mediach; (1. 2) śledzi w mediach bieżące wydarzenia kulturalne związane ze sztuką dawną i współczesną, orientując się̨ w aktualnych trendach artystycznych i wydarzeniach; |
| |
| Wypełnić ducha czasu – współczesne wystawy sztuki |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
wymienia sposoby prezentacji dorobku artystycznego,
zna przykłady światowych wystaw cyklicznych,
zna polskich artystów, biorących udział w tych wystawach.
|
| umiejętności – uczeń:
opisuje charakter wystaw światowych o charakterze cyklicznym,
omawia przykładowe prace,
potrafi wskazać cel cyklicznych wystaw światowych
prezentuje przygotowane zasoby.
|
| postawy:
odpowiedzialność za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
świadomość znaczenia kultury i sztuki w życiu społecznym oraz wagi upowszechniania wiedzy o kulturze
kształtowanie wyobrażenia o współczesnych formach prezentacji artystycznych.
|
| |
| podająca (wykład informacyjny), problemowa, eksponująca (pokaz materiału wizualnego), grupowa |
| |
| indywidualna, zbiorowa, grupowa |
| |
| Artykuły internetowe na temat dwu cyklicznych wystaw światowych - Biennale weneckie: [http://www.dwutygodnik.com/artykul/2336‑relacja‑z‑wenecji--iluminacje‑czyli‑lustro‑weneckie‑cz1.html](http://www.dwutygodnik.com/artykul/2336‑relacja‑z-wenecji--iluminacje‑czyli‑lustro‑weneckie‑cz1.html) [http://www.dwutygodnik.com/artykul/4601‑wenecja‑2013‑2‑wizje‑totalne.html](http://www.dwutygodnik.com/artykul/4601‑wenecja‑2013‑2-wizje‑totalne.html) [http://www.dwutygodnik.com/artykul/3912‑pawilon‑dzwiekow.html](http://www.dwutygodnik.com/artykul/3912‑pawilon‑dzwiekow.html) Documenta [http://www.dwutygodnik.com/artykul/3696‑documenta‑13‑wystawa‑jak‑wstega‑moebiusa.html](http://www.dwutygodnik.com/artykul/3696‑documenta‑13‑wystawa‑jak‑wstega‑moebiusa.html) Prezentacja multimedialna ukazująca miejsca wystaw oraz przykłady prac. Interaktywne narzędzie z wykazem i mapą corocznych miejsc współczesnych wystaw |
w tym zasoby multimedialne: | |
| |
| Zajęcia do przeprowadzenia w pracowni komputerowej. |
faza wprowadzająca: (5 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Nauczyciel pyta uczniów o znane im miejsca prezentacji dorobku artystycznego. Uczniowie wymieniają galerie, muzea itp.
Nauczyciel informuje uczniów, że wymienione formy prezentacji mają charakter stacjonarny, posiadają stałe zbiory a dodatkowo organizują wystawy czasowe. Informuje też o dwu wielkich wystawach sztuki odbywających się cyklicznie: Biennalach Weneckich oraz Documenta w Berlinie.
|
faza realizacyjna: (33 min.) |
Nauczyciel dzieli klasę na 2 nierówne grupy: pierwsza to ok. 1/3 klasy, druga, większa to 2/3 klasy. Nauczyciel rozdziela pracę w grupach:
grupa 1. ma za zadanie zapoznanie się materiałem na temat wystaw sztuki współczesnej odbywająca się co pięć lat w niemieckim mieście Kassel. Uczniowie otrzymują materiały dotyczące historii wystawy oraz artykuły do opracowania, na podstawie których przygotują prezentację z informacjami o celu wystawy, ciekawych obiektach, nowatorskim charakterze. Link do zasobów żródłowych: [http://www.dwutygodnik.com/artykul/3696‑documenta‑13‑wystawa‑jak‑wstega‑moebiusa.html](http://www.dwutygodnik.com/artykul/3696‑documenta‑13‑wystawa‑jak‑wstega‑moebiusa.html). W grupie zostaje wyznaczony lider, który dzieli poszczególne elementy wypowiedzi pomiędzy uczniów.
zadaniem grupy 2. jest zapoznanie się z historią Biennali Weneckich, celem ich organizowania, przykładami prac oraz przygotowania prezentacji na podstawie trzech artykułów. linki do artykułów:
Lider grupy również rozdysponowuje materiałem i przydziela uczniom różne zadania.
Nauczyciel podczas pracy grupo udziela wskazówek, nadzoruje przebieg pracy, czuwa nad czasem pracy.
Uczniowie prezentują przygotowany materiał. Nauczyciel wspomaga prezentację wyświetlając prezentację multimedialną.
|
faza podsumowująca: (7 min.) |
Uczniowi, korzystając z interaktywnego narzędzia utrwalają materiał lekcyjny.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów poszczególnych grup.
|